چین میان روسیه و اوکراین میانجیگری می‌کند

پکن که مسکو را به‌عنوان یک شریک دیپلماتیک در مخالفت با سلطه آمریکا بر امور جهانی می‌بیند، همچنان حمله روسیه به اوکراین را محکوم نکرده است

وزارت خارجه چین روز جمعه ۱۲ ماه مه (۲۲ اردیبهشت)، اعلام کرد که قصد دارد یک نماینده ویژه به اوکراین و روسیه بفرستد. به گفته این وزارتخانه، این سفر هفته آینده آغاز می‌شود و هدف آن، حل و فصل سیاسی بحران اوکراین است.

وانگ ون بین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، گفت که لی هوی، نماینده ویژه چین در امور اورآسیا و سفیر سابق این کشور در مسکو، از لهستان، فرانسه و آلمان نیز بازدید خواهد کرد.

پکن در مورد جنگ روسیه در اوکراین ادعای بی‌طرفی می‌کند، اما اعلام کرده است که با مسکو روابط «بدون محدودیت» دارد. پکن همچنین ایالات متحده و ناتو را به تحریک‌آفرینی در این درگیری متهم کرده است. طرح صلحی که چین برای بحران اوکراین ارائه کرده است تا حد زیادی از طرف حامیان اوکراین رد شده است. آن‌ها می‌گویند قطعنامه صلح تنها زمانی می‌تواند تصویب شود که روسیه حمله‌های خود را متوقف کند و نیروهای خود را از خاک اوکراین خارج کند.

آسوشیتدپرس گزارش می‌دهد که شی جین پینگ، رهبر چین، ماه گذشته با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، تلفنی صحبت کرد. وانگ ون بین روز جمعه در یک جلسه خبری روزانه گفت: «سفر نماینده چین به کشورهای مربوطه نشان‌دهنده تعهد چین به ترویج صلح و مذاکرات است.» سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت که چین مایل است از «تشدید وضعیت» جلوگیری کند. وانگ ون بین گفت: «دیدارهای لی هوی قرار است هفته آینده آغاز شود، اما برنامه دقیق سفر او منتشر نشده است.»

پکن پیش از این، از دخالت در درگیری بین کشورهای دیگر اجتناب کرده بود، اما به نظر می‌رسد پس از ترتیب دادن مذاکرات بین عربستان سعودی و ایران در ماه مارس که به ازسرگیری روابط دیپلماتیک دو کشور پس از هفت سال منجر شد، تلاش می‌کند خود را به‌عنوان یک قدرت دیپلماتیک جهانی نشان دهد.

پکن روابط دوستانه‌ای با مسکو دارد و همچنین بزرگ‌ترین خریدار نفت و گاز روسیه است، به‌ویژه پس از آنکه ایالات متحده و متحدانش اکثر خریدها را قطع کردند. پکن این رابطه را به‌عنوان یک اهرم اقتصادی می‌بیند.

پکن که مسکو را به‌عنوان یک شریک دیپلماتیک در مخالفت با سلطه آمریکا بر امور جهانی می‌بیند، همچنان حمله روسیه به اوکراین را محکوم نکرده است. چین همچنین از موقعیت خود به‌عنوان یکی از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد برای جلوگیری از حمله‌های دیپلماتیک به روسیه استفاده کرده است.

وانگ ون بین همچنین تایید کرد که وانگ یی، دیپلمات ارشد حزب کمونیست چین، و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، روز چهارشنبه و پنجشنبه در وین، پایتخت اتریش، گفت‌وگو کردند. سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت که دو طرف «بحث‌های صادقانه، عمیق، اساسی و سازنده» در مورد تثبیت و بهبود روابط دوجانبه داشتند.

روابط چین و آمریکا در ماه فوریه پس از آنکه ایالات متحده یک بالن جاسوسی چینی را که بر فراز کانادا و ایالات متحده پرواز می‌کرد سرنگون کرد، در وخیم‌ترین سطح تاریخی قرار دارد. این حادثه باعث به تعویق افتادن سفر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، به پکن شد که هنوز دوباره برنامه‌ریزی نشده است.

از سوی دیگر، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا هشدار داده است که چین از شکست روسیه در اوکراین استفاده «ژئوپلیتیکی» خواهد کرد و بروکسل باید به جاه‌طلبی‌های جهانی پکن پاسخ دهد.

به گزارش روزنامه فایننشال تایمز، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از کشورهای عضو خواست تا یک «استراتژی منسجم» برای مقابله با چین پیدا کنند که هم به افزایش ملی‌گرایی پکن و هم به «سخت‌تر شدن رقابت ایالات متحده و چین» پاسخ دهد. این نامه به‌عنوان نقطه شروع مذاکرات دو روزه بین وزرای خارجه اتحادیه اروپا که از روز جمعه آغاز می‌شود، مطرح شده است؛ مذاکراتی که در آن، رهبران اتحادیه اروپا قرار است ماه آینده در مورد سیاست جدید در قبال پکن بحث کنند.

بیشتر از جهان