جشن بی‌شکوه «روز پیروزی»؛ تجهیزات نظامی اندک روس‌ها را نگران کرد

به روایت شاهدان، این رژه چون همیشه نبود و نشانی از قدرت کرملین در آن دیده نمی‌شد

پس از برگزاری جشن «روز پیروزی» در میدان سرخ مسکو و سخنرانی ۱۰ دقیقه‌ای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در این مراسم، برداشت‌ها و روایت‌های مختلفی درباره این مراسم منتشر شد. از جمله خبرنگار اسکای نیوز در مسکو در گزارش خود به مختصر بودن این مراسم اشاره کرد و جشن محقر امسال را مایه تعجب و نگرانی بسیاری از شهروندان روسیه خواند.

به نوشته او، مردمی که برای تماشای رژه سالانه جشن روز پیروزی در اطراف میدان سرخ حاضر شده بودند، تجهیزات اندکی را مشاهده کردند و در واقع چیز زیادی برای تماشا به نمایش گذاشته نشده بود؛ به جز ۵۰ قطعه سخت‌افزار نظامی و تنها یک تانک قدیمی به‌جامانده از جنگ جهانی دوم.

بسیاری از مردم روسیه هر سال برای تماشای رژه‌ روز پیروزی در معابر اصلی می‌ایستند تا خودروهای زرهی، تانک‌ها، سامانه‌های ضدهوایی و موشک بالیستیک قاره‌پیمای مهیب را که با غرور از خیابان‌ها عبور داده می‌شوند، تماشا و تشویق کنند اما امسال از عبور این تجهیزات تمام‌عیار در خیابان‌های مختلف شهر هم خبری نبود و تماشاچیان تنها در میدان سرخ می‌توانستند این رژه را تماشا کنند؛ جایی که پرچم سه‌رنگ روسیه مانند همیشه برافراشته بود اما از عظمت و شکوه کرملین خبری نبود.

بنا به گزارش خبرنگار اسکای‌نیوز، در حالی که معمولا رسانه‌های خارجی نیز مجوز فیلمبرداری از این مراسم را داشتند، امسال چنین اجازه‌ای وجود نداشت. ضمن اینکه مراسم کمتر از سال‌های قبل طول کشید و بسیاری از بخش‌های آن از جمله نمایش هوایی لغو شده بود.

با اینکه رسانه‌های روسیه تلاش داشتند نشان دهند نمایش تجهیزات نظامی اندک به دلیل جنگ در اوکراین کاملا طبیعی و حتی اقدامی هوشمندانه و ناشی از درایت ارتش است، حاضران در مراسم جشن پیروزی نظر دیگری داشتند. برخی از آنان به‌ویژه نسل‌های قدیمی‌تر از چنین مراسمی احساس نگرانی کردند و گفتند که با دیدن چنین تجهیزات اندکی احساس تحقیر به آن‌ها دست داده است. روس‌های جوان‌تر هم کمتر تمایل به مصاحبه داشتند و نگران بودند که در صورت اظهارنظر از دانشگاه یا محل کارشان اخراج شوند.

آن‌هایی که حاضر به مصاحبه می‌شدند، نظرهای مختلفی داشتند. برخی می‌گفتند در قرن حاضر دیگر جایی برای چنین جنگ‌هایی وجود ندارد و بعضی دیگر به حمایت از تهاجم نظامی پوتین، معتقد بودند اگر اوکراین هم می‌توانست شهرهای روسیه را در مقیاس وسیع گلوله‌باران کند، حتما همین کار را می‌کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز نهم ماه مه سالگرد پیروزی ارتش سرخ اتحاد جماهیر شوروی بر نیروی‌های آلمان نازی در پایان جنگ دوم جهانی است. این روز در سراسر روسیه جشن گرفته می‌شود و هر سال برای نشان دادن قدرت نظامی روسیه مراسمی نمادین و باشکوه در مجاورت کاخ کرملین برگزار می‌شود.

امسال در مراسم هفتادوهشتمین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم موسوم به «روز پیروزی» در میدان سرخ مسکو هیچ‌یک از رهبران و مقام‌های ارشد دولت‌های غربی حضور نداشتند و ولادیمیر پوتین در این مراسم در حضور حامیان و برخی از مهم‌ترین متحدانش از جمله الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس، کشورهای غربی را متهم کرد که علیه «سرزمین مادری» آن‌ها یک جنگ واقعی را آغاز کرده‌اند.

در همین حال، اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، بار دیگر برای ابراز همبستگی با اوکراین وارد کی‌یف شد و با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، دیدار و گفت‌وگو کرد.

مراسم جشن پیروزی امسال در شرایطی برگزار شد که جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز دو‌شنبه اعلام کرد که از ماه دسامبر تنها در نبردهای شرق اوکراین در منطقه دونتسک، بیش از ۲۰ هزار تن از نظامیان روسیه جان باخته‌اند.

به گفته این مقام امنیتی ایالات متحده، در پنج ماه اخیر، بیش از ۱۰۰ هزار تن از نیروهای ارتش روسیه نیز در درگیری‌های منطقه دونتسک زخمی شده‌اند. او اعلام کرد که ۱۰ هزار نفر از کشته‌شدگان نیروهای مزدور گروه واگنر بوده‌اند.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید همچنین به نقل از دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا افزود: «نیروهای مسلح و نظامیان ذخیره روسیه تمام شده‌اند.»

این در حالی است که اوکراین پس از حملات موشکی روسیه به این کشور، با دریافت تجهیزات نظامی از متحدان غربی خود، برای یک ضدحمله به منظور بازپس‌گیری سرزمین‌هایش از روسیه آماده می‌شود.

بیشتر از جهان