معترضان بلوچ: چند روز سکوت کردیم همه ما را اعدام کردند

مردم زاهدان در یک جمعه اعتراضی دیگر علیه جمهوری اسلامی ایران و علی خامنه‌ای شعار سر دادند

مردم زاهدان، روز جمعه ۲۲ اردیبهشت، در یک جمعه اعتراضی دیگر به خیابان‌ها آمدند و علیه جمهوری اسلامی ایران و اعدام‌های گسترده شهروندان بلوچ طی روزهای اخیر شعار سر دادند.

معترضان بلوچ در جریان تجمع اعتراضی با شعار «مرگ بر جمهوری اعدامی» به اعدام‌ شهروندان بلوچ و دیگر ایرانیان اعتراض کردند. برخی از آنان نیز بنرهایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: «به احترام ماه رمضان چند روزی سکوت کردیم همه ما را اعدام کردند بنابراین سکوت حرام است حتی در ماه‌های حرام».

«برادر شهیدم خونت رو پس می‌گیرم»، «مرگ بر جمهوری اعدامی»، «زندانی سیاسی آزاد باید گردد»، «خامنه‌ای حیا کن، مملکت رو رها کن»، «توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه» و «قسم به خون یاران، ایستاده‌ایم تا پایان» شعارهایی معترضان بلوچ در نخستین دقایق تجمع اعتراضی روز جمعه بود.

این تظاهرات در حالی با حضور گسترده معترضان برگزار شد که جمهوری اسلامی ایران در هفته‌های جاری به‌شکل گسترده‌ای احکام اعدام در زندان‌های مختلف کشور را اجرا کرده است.

خبرگزاری حال‌وش که اخبار بلوچستان را پوشش می‌دهد با انتشار گزارشی نوشت در ۱۰ روز منتهی به ۱۹ اردیبهشت، دست‌کم ۲۷ زندانی بلوچ از جمله دو زن در زندان‌های ایران اعدام شدند.جمعه‌های اعتراضی زاهدان از هشتم مهرماه پس از سرکوب خونین مردم شروع شد و تاکنون نیز همچنان ادامه دارد. معترضان هر هفته پس از خطبه‌های نماز جمعه به امامت مولوی عبدالحمید به خیابان‌ها می‌آیند و علیه حکومت شعار می‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شهروندان معترض زاهدان با حضور گسترده در تجمع اعتراضی پس از خطبه‌های نماز جمعه به امامت مولوی عبدالحمید، پس از آن بر مجازات آمران و عاملان کشتار مردم در جمعه خونین زاهدان نیز تاکید کردند که مولوی عبدالحمید نیز طی سخنانی ضمن اشاره به صدور کیفرخواست برای شماری از عاملان جمعه خونین زاهدان گفت افرادی که به ماموران دستور دادند با گلوله مردم را بزنند در هر رده و مقامی که هستند باید مجازات شوند.

احمدرضا پورخاقان، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح به‌تازگی از صدور کیفرخواست برای ۲۶ نفر در ارتباط با جمعه خونین زاهدان خبر داد اما مردم معترض تاکید دارند که در کنار عاملان، باید آمران کشتار مردم هم مجازات شوند.

برمبنای گزارش رسانه‌ها و فعالان بلوچ، روز هشتم مهرماه که به جمعه خونین شهرت یافت، ماموران حکومتی و تک‌تیراندازها بیش از ۱۰۰ شهروند بلوچ از جمله ۱۴ کودک را قتل‌عام کردند. همچنین ده‌ها نفر نیز مجروح و نقص عضو شدند.

به‌رغم تاکید مردم معترض بر مجازات آمران جمعه خونین، مسئولان حکومتی سعی دارند این موضوع را به رفتار خودسرانه ماموران تقلیل دهند. پیش‌تر ابوالفضل ماهگلی، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان سیستان و بلوچستان ادعا کرده بود «برخی افرادی که اقدام به تیراندازی کردند دچار افراط و تفریط شده بودند».

معترضان بلوچ ادعاهای حکومتی‌ها را باور ندارند و در جمعه‌های اعتراضی بر خون‌خواهی جان‌باختگان تاکید می‌کنند.