افزایش نگرانی‌ها از انتقال پرونده مجاهد کورکور به تهران

در روزهای اخیر تهدیدها و فشار امنیتی بر خانواده این زندانی محکوم به اعدام افزایش یافته است و آن‌ها قادر به تماس با مجاهد نبوده‌اند

مجاهد کورکور، جوان اهل شهرستان ایذه در استان خوزستان است که به اعدام محکوم شد - public media

ایندیپندنت فارسی مطلع شده است که پرونده عباس کورکوری معروف به مجاهد کورکور، شهروند بازداشت‌شده در ایذه که به اعدام محکوم شده است، در مرحله تجدیدنظر از استان خوزستان به یکی از شعب دیوان عالی کشور در تهران منتقل شده است.

مجاهد کورکور، جوان اهل شهرستان ایذه، به اتهام قتل کیان پیرفلک، کودک ۹ ساله ایذه‌ای، در قوه قضاییه جمهوری اسلامی به اعدام محکوم شده است. این در حالی است که پدر و مادر کیان پیرفلک بارها تاکید کرده‌اند که کودکشان به ضرب گلوله نیروهای امنیتی به قتل رسیده و مجاهد کورکور بی‌گناه است.

روز پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت خبرهایی در برخی از وب‌سایت‌ها منتشر شده بود که حاکی از انتقال مجاهد کورکور به زندانی در تهران برای تایید حکم اعدام و اجرای آن بود. بررسی‌های ایندیپندنت فارسی نشان می‌دهد این خبر دقیق نبوده و پرونده مجاهد کورکور برای دادگاه تجدیدنظر، به شعبه‌ای در پایتخت منتقل شده است.

با توجه به اینکه جمهوری اسلامی در روزهای اخیر حکم تعداد پرشماری از شهروندان محکوم به اعدام را اجرا کرده است، انتقال پرونده مجاهد کورکور به تهران نیز نگران‌کننده قلمداد شده است.

سازمان بین‌المللی دیده‌بان حقوق بشر، امروز ۲۲ اردیبهشت اعلام کرد که افزایش چشمگیر اعدام‌ها از سوی جمهوری اسلامی ایران در هفته‌های اخیر، نقض جدی «حق زندگی» است و باید محکومیت بین المللی را به همراه داشته باشد.  تارا سپهری‌فر، پژوهشگر ارشد در دیده‌بان حقوق بشر گفته است: «مقامات جمهوری اسلامی ظاهرا از اعدام که مجازاتی غیرانسانی است و به دنبال محاکمه‌هایی ناعادلانه صورت می‌گیرد، به عنوان نمایش قدرت علیه مردم خود استفاده می کند که خواستار تغییرات اساسی هستند. جامعه جهانی باید به صراحت این روند وحشتناک را محکوم کند و مقامات جمهوری اسلامی را برای توقف این اعدام‌ها تحت فشار قرار دهد.»

تهدیدها و فشار بر خانواده این زندانی محکوم به اعدام در روزهای اخیر افزایش یافته است و آن‌ها قادر به تماس با او نبوده‌اند. در رسانه‌های اجتماعی هم شماری از احتمال اجرای حکم این زندانی محکوم به اعدام در‌پی موج اعدام‌های اخیر در ایران، اظهار نگرانی کرده‌اند.

در همین حال وب‌سایت حقوق بشری هرانا درمورد «خطر اعدام» ناگهانی این شهروند بازداشتی در جریان خیزش سراسری، هشدار داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس آخرین اطلاعاتی که خانواده کورکوری منتشر کرده‌اند، او در زندان شیبان اهواز نگهداری می‌شود.

قوه قضاییه جمهوری اسلامی پیش از این اعلام کرده بود که برای مجاهد کورکور به‌عنوان «متهم اصلی کشته شدن کیان پیرفلک»، حکم اعدام صادر کرده، اما این حکم «غیرقطعی» و «قابل فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور» است.

ماه‌منیر مولایی‌راد، مادر کیان پیرفلک که هنگام شلیک گلوله به فرزند و همسرش، در همان خودرو حضور داشته است، در مراسم تشییع پیکر کیان فریاد زد که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به کیان پیرفلک شلیک کردند. او سپس به دیدن مادر مجاهد کورکور رفت و تکرار کرد که مجاهد بی‌گناه است.

همچنین میثم پیرفلک، پدر کیان، نیز با انتشار ویدیویی، طرح هرگونه اتهام علیه مجاهد کورکور به‌خاطر کشته شدن فرزند خود را رد کرد و گفت: «دادخواه خون پسرم هستم، اما من هیچ شکایتی از مجاهد کورکور و بچه‌های ایذه نکرده و نخواهم کرد. چون من و همسرم به چشم خود دیدیم که نیروهای امنیتی به فرماندهی سردار عیدی علیپور، ماشین ما را به رگبار بستند، من را زخمی کردند و پسرم را به قتل رساندند.»

مجاهد کورکور تاکنون از داشتن وکیل انتخابی و دسترسی به دادرسی عادلانه محروم بوده است و به‌تازگی با درخواست خانواده کیان پیرفلک، داود شاه‌ولی، وکیل خانواده پیرفلک، وکالت مجاهد کورکور را هم پذیرفته است.

در کنار نگرانی‌ها برای خطر اعدام مجاهد کورکور، فعالان حقوق بشر در ایران در‌مورد خطر اعدام علی مجدم، محمدرضا مقدم، معین خنفری، حبیب دریس، عدنان غبیشاوی، سالم آلبوشوکه، صالح میرهاشمی، سعید یعقوبی و مجید کاظمی نیز در روزهای آتی هشدار داده‌اند.

انتقال پرونده مجاهد کورکور به تهران در شرایطی انجام شده است که قوه قضاییه جمهوری اسلامی از ابتدای اردیبهشت امسال تاکنون، ۶۰ شهروند ازجمله یوسف مهراد و صدرالله فاضلی زارع را به اتهام «توهین به مقدسات در رسانه‌های اجتماعی»، اعدام کرده است.

در جریان خیزش شش ماهه زن، زندگی، آزادی نیز محسن شکاری، مجیدرضا رهنورد، محمدمهدی کرمی و سید محمد حسینی به‌دلیل حضور در تجمعات اعتراضی، اعدام شدند.