وزیر اقتصاد جمهوری اسلامی ایران به عربستان رفت

این نخستین سفر یک مقام‌ بلندپایه جمهوری اسلامی به عربستان سعودی پس از توافق‌نامه پکن است

اسحاق خاندوزی روز پنجشنبه وارد فرودگاه جده شد ــ‌ انتخاب

در ادامه تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط، احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی جمهوری اسلامی، روز پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت با هدف تقویت روابط دیپلماتیک و اقتصادی به عربستان سعودی سفر کرد. هم‌زمان، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، نیز خبر داد که تهران و ریاض به‌زودی بازگشایی سفارتخانه‌های خود را اعلام خواهند کرد.

امیرعبداللهیان در مصاحبه‌ای تصویری با خبرگزاری دولتی ایرنا گفت که عربستان سعودی، روز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت سفیر جدید خود در تهران را معرفی کرد.

او افزود تهران نیز به‌زودی سفیر جدیدش در ریاض را به دولت عربستان سعودی معرفی خواهد کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به پایان مهلت دوماهه تهران و ریاض برای بازگشایی سفارتخانه‌ها طبق توافق‌نامه پکن اشاره کرد و گفت که همکارانش در تلاش‌اند سفارتخانه و سرکنسولگری را آماده بازگشایی کنند و طی روزهای آینده کارشان نهایی می‌شود.

روابط تهران و ریاض در سال ۱۳۹۴، پس از حمله گروه‌های وابسته به جمهوری اسلامی ایران به سفارت و کنسولگری عربستان سعودی در تهران و مشهد به تیرگی گرایید تا اینکه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ پس از هفت سال قطع روابط، با میانجیگری چین در پکن، توافق‌نامه‌ای بین علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و مساعد بن محمد العیبان، وزیر مشاور و عضو شورای وزیران امنیت ملی عربستان سعودی امضا شد و دو کشور برای شروع مجدد روابط دیپلماتیک توافق کردند. بر اساس این توافق، قرار شد سفارتخانه‌های تهران و ریاض ظرف دو ماه بازگشایی شود.

این مهلت دوماهه اکنون به سر آمده اما سفارتخانه و کنسولگری جمهوری اسلامی در عربستان سعودی هنوز آماده بازگشایی نیست؛ با این حال به نظر می‌رسد حکومت ایران برای برقراری روابط سیاسی و اقتصادی با ریاض اشتیاقی ویژه‌ دارد. پیش‌تر نیز خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه افشا کرده بود که صبر علی خامنه‌ای برای از سرگیری روابط با عربستان سعودی به سر آمده بود. سفر وزیر امور اقتصاد و دارایی جمهوری اسلامی به عربستان سعودی نیز در راستای تلاش‌های تهران برای برقراری روابط با ریاض انجام شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، روز پنجشنبه با اعلام خبر سفر احسان خاندوزی به عربستان سعودی، نوشت که مقام‌های سعودی از او در فرودگاه جده «به‌گرمی» استقبال کرده‌اند. بر مبنای این خبر، وزیر اقتصاد دولت ابراهیم رئیسی قرار است در این سفر با مقام‌های سعودی دیدار و در نشست‌ بانک توسعه اسلامی سخنرانی کند.

به گزارش المیادین، دیدارهای وزیر اقتصاد جمهوری اسلامی ایران با مقام‌های سعودی برای ایجاد روابط اقتصادی قوی بین‌ دو کشور اهمیت دارد. بانک توسعه اسلامی نیز موسسه مهمی است که برای پروژه‌های عمرانی در کشورهای مسلمان بودجه تامین می‌کند. در این گزارش آمده است که انتظار می‌رود احسان خاندوزی در سخنرانی‌اش به اهمیت همکاری‌های اقتصادی تهران و ریاض و فرصت‌های که برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک وجود دارد، بپردازد.

پیش‌تر سید روح‌الله لطیفی، سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت وزارت صمت، گفته بود روابط اقتصادی ایران و عربستان سعودی می‌تواند با تجارت فولاد از سر گرفته شود. به‌تازگی نیز مهدی صفری، معاون اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، خبر داد مقدمات حضور یک تیم تجاری از عربستان سعودی در «اکسپو ۲۰۲۳» تهران فراهم شده است.

خبرگزاری دولتی ایرنا نیز حدود یک ماه پیش در گزارشی نوشت: «ظرفیت تراز تجاری عربستان نزدیک به ۳۰۰ میلیارد دلار است که پیش‌بینی می‌شود ایران بتواند در سال‌های آینده دست‌کم دو تا سه میلیارد دلار از این ظرفیت را تصاحب کند.»

سفر وزیر اقتصاد نخستین سفر یکی از مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی ایران به عربستان سعودی پس از توافق‌نامه پکن است. پیش‌تر رسانه‌های داخلی ایران به نقل از وزیر اقتصاد عربستان سعودی از تصمیم ریاض برای سرمایه‌گذاری‌های گسترده در ایران خبر داده بودند.

تهران و ریاض طی هفت سال گذشته سر موضوع‌های متعددی از جمله سیاست‌های منطقه‌ای، درگیری‌های یمن و حمایت از طرف‌های درگیر در سوریه با هم اختلاف داشتند اما اکنون برای برون‌رفت از اختلاف‌ها و بهبود روابط ابراز تمایل کرده‌اند.