گلبدین حکمتیار مردم را به مقاومت علیه ظلم دعوت کرد

حکمتیار ضمن نکوهش حملات انتحاری، از پوشانده نشدن چهره زنان دفاع کرد

حکمتیار گفت قصد ندارد با هیچ گروهی که نام «اسلامی» دارد بجنگد- @tv_barya/twitter

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان، در تازه‌ترین اظهاراتش که از کانال تلویزیونی شخصی او پخش شد، مردم افغانستان را به ایستادگی در برابر ظلم و ستم فراخواند و از آنان خواست در برابر زور از زور استفاده کنند و جلو اسلحه با اسلحه بایستند.

حکمتیار در این سخنرانی گفت که این یک سنت قدیمی است «که ظلم و ستم یک گروه را گروه دیگری دفع می‌کنند». او افزود انسان‌هایی که مظلوم واقع می‌شوند، «اجازه دارند که ظلم ظالمان را دفع کنند». او تاکید کرد اگر مردم در برابر ظلمی که بر آنان روا داشته می‌شود، مقاومت نکنند، «همه ارزش‌ها، داشته‌ها و حتی عبادتگاه‌هایشان از بین خواهد رفت».

رهبر حزب اسلامی در این سخنرانی مشخص نکرد منظورش از ظلم و گروه ظالم چه کسانی یا چه رفتارهای است اما اظهاراتش پیش از این سخنرانی و چندین سخنرانی که روز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت منتشر شدند، تلویحا به رفتارهای طالبان اشاره داشتند.

حکمتیار در سخنرانی‌های اخیرش، حملات انتحاری را به‌تاکید نکوهش کرد و آن را عملی جنایتکارانه و غیرانسانی خواند. او همچنین خاطرنشان کرد تقدیر از کسانی که انتحار می‌کنند، تحت نام «استشهادی» جایز نیست، «زیرا آنان مردم بی‌گناه را به قتل می‌رسانند». این در حالی است که طالبان عاملان حملات انتحاری را فدایی و استشهادی می‌نامند و به‌صراحت از آنان دفاع می‌کنند. طالبان حتی خانواده‌ سربازان انتحاری‌کننده را هم مشمول اکرام و تفقد خاص می‌کنند و در ارائه کمک‌های بشردوستانه، به آنان اولویت می‌دهند.

البته واکنش حکمتیار به گروه‌های انتحاری و حملات تروریستی هم پس از آن آغاز شد که مسجد و محل سخنرانی خود او در منطقه دارالامان شهر کابل هدف حمله انتحاری قرار گرفت. مهاجمان انتحاری که قصد جان او را داشتند، پیش از رسیدن به هدف از پا درآمدند اما این حمله سبب شد که رهبر حزب اسلامی سخنرانی‌های هفتگی خود پس از نماز جمعه را که در آن اغلب در انتقاد از طالبان سخن می‌گفت، متوقف کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تا پیش از آن حمله، حکمتیار نیز انتحاری‌کننده‌ها را «فدایی و استشهادی» می‌خواند و افراد وابسته به او در دوره حکومت جمهوریت نیز مسئولیت چندین حمله انتحاری در افغانستان را به عهده گرفته بودند.

به نظر می‌رسد رهبر حزب اسلامی که پس از سلطه طالبان بر افغانستان در کابل ماند، اخیرا به دلیل اظهاراتی که در نقد طالبان مطرح کرده، هدف عتاب این گروه قرار گرفته و اکنون نسبت به گذشته منزوی‌تر شده است.

برخی اظهارات جدید او نیز بازتاب‌دهنده انتقادش از سختگیری‌های طالبان با زنان است. او که پیش از این از حق تحصیل دختران دفاع کرده بود، در سخنرانی جدیدش در مورد حجاب و هویت زنان به یک روایت دینی استناد کرد و گفت که حتی در آخرین حج پیامبر اسلام هم زنان با چهره نپوشانده (نه مو) و دستانی که تا مچ برهنه بودند، حضور داشتند. او تاکید کرد که در اعمال حج هم زنان مکلف‌اند صورت و دستانشان را نپوشانند. 

حکمتیار با تاکید بر این روایت، تلویحا به حجاب اجباری و پوشاندن صورت زنان که طالبان به آن حکم کرده‌اند، اشاره کرد و گفت: «زن هم مانند مرد از صورتش شناخته می‌شود و باید با نامش خطاب شود.» این گفته حکمتیار کاملا خلاف دستوری است که رهبر طالبان در مورد لزوم پنهان بودن نام، چهره و صدای زنان داده است. حکمتیار همچنین تصریح کرد: «پس از آخرین حج پیامبر، هیچ دستور دیگری نیامده و اگر کسی دستوری را به اسلام نسبت می‌دهد، اشتباه است.»

البته این اظهارات حکمتیار در مورد حجاب، هویت و تحصیل زنان نیز با رفتارهایی که افراد حزب او طی ۳۰ سال گذشته در افغانستان انجام داده‌اند، بسیار مغایرت دارد. روایت‌های شهروندان و شاهدان نشان می‌دهد که در دوران جنگ داخلی، اعضای حزب اسلامی به چهره دخترانی که حجاب نداشتند و به مدرسه یا دانشگاه می‌رفتند، اسید می‌پاشیدند. 

به هر حال هرچند گلبدین حکمتیار تاکید می‌کند با هیچ گروهی دشمنی «و حتی مخالفت» ندارد، به نظر می‌رسد دستورهای طالبان او را هم زمینگیر کرده است.