سیاست انسان‌دوستانه عربستان سعودی در انتقال شهروندان ایرانی از سودان

عربستان سعودی و ایران می‌توانند محرک تغییر واقعی در منطقه باشند

عربستان سعودی در یک عملیات تخلیه گسترده هفت هزار و ۸۳۹ نفر از اتباع خارجی مقیم سودان را از آن کشور خارج کرد - AFP

به‌دنبال گسترش دامنه جنگ در سودان، عربستان سعودی در یک عملیات تخلیه گسترده هفت هزار و ۸۳۹ نفر از اتباع خارجی مقیم سودان را از آن کشور خارج کرد که ازجمله ۲۴۷ آن‌ها شهروندان عربستان سعودی و حدود هفت هزار و ۵۹۲ نفر اتباع ۱۱۰ کشور دیگر بودند.

در بخشی از این عملیات و در حالی که سودان شاهد درگیری مسلحانه بین ارتش و نیروهای واکنش سریع است، روز ۲۹ آوریل، ۶۵ نفر از اتباع ایران از سودان به شهر جده در غرب عربستان سعودی منتقل شدند. شهروندان ایران هنگام ورود به بندر جده، مانند اتباع سایر کشورها مورد استقبال گرم مقام‌های عربستان سعودی قرار گرفتند.

عکس‌ها و ویدیوهای متعددی از پذیرایی شهروندان ایرانی در عربستان سعودی در رسانه‌های خبری و اجتماعی پخش شد، به‌ویژه ویدیویی که در آن سرلشکر خلبان «احمد الدبیس»، فرمانده منطقه غرب در وزارت دفاع عربستان سعودی، با حسن زرنگار، کاردار سفارت ایران مقیم عربستان سعودی، دیدار می‌کند و دو طرف ضمن ابراز خرسندی از ملاقات با یکدیگر، از تلاش‌های دوجانبه قدردانی می‌کنند.

در یکی از ویدیوها که به‌طور گسترده در رسانه‌های اجتماعی بازتاب یافت، احمد الدبیس حسن زرنگار را در آغوش گرفت، سپس گفت: «ایران دوست عزیز ماست و تمام این توجه و اهتمام بنا به دستور و فرمان پادشاه، ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی، صورت می‌گیرد». احمد الدبیس افزود: «امیدوارم اوقات خوشی را در عربستان سعودی سپری کنید. البته هر چه در جریان اقامت خود نیاز داشته باشید، برای شما فراهم خواهیم کرد.»

 در مقابل، کاردار سفارت ایران مقیم عربستان سعودی نیز از دولت عربستان سعودی تشکر و قدردانی کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفت‌وگو بین دو شخصیت نظامی و دیپلماتیک با تاکید بر دوستی و احترام بین مردم عربستان سعودی و ایران، بیانگر موضع گسترده‌ای در میان شهروندان دو کشور است که معتقدند ثبات و توسعه منطقه خاورمیانه بدون روابط مثبت میان عربستان سعودی و ایران و توانایی دو کشور در مدیریت اختلافات، حل‌وفصل مسائل باقی‌مانده، اعتمادسازی و همکاری‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و ورزشی محقق نمی‌شود.

همکاری در عرصه‌های یادشده سیستم ایمنی گسترده‌ای ایجاد خواهد کرد که می‌تواند به‌عنوان حائلی در برابر ناآرامی‌هایی که شماری از کشورهای خاورمیانه دستخوش آن شده‌اند، عمل کند. هرچند رسیدن به این خواسته، کار آسانی نیست و نیازمند زمان، شفافیت و همکاری واقعی است که فراتر از تمجید و قدردانی باشد. با این حال، اظهارات مثبت و برخورد صمیمانه میان مسئولان گام بسیار مهمی برای کاهش تنش‌هایی است که پیش از این به‌دلیل اظهارات برخی طرف‌های افراطی، فرقه‌گرا یا ملی‌گرا بر فضای عمومی حاکم بود.

این صحبت‌های مثبت و صمیمانه نه‌تنها در میان مقام‌‌های دولتی، بلکه از زبان شهروندان ایرانی که از سودان آمده بودند نیز بیان ‌شد.

یک دختر ایرانی در گفت‌وگو با شبکه الاخباریه عربستان سعودی، با اشاره به اتفاقاتی که برای او در سودان افتاده بود، گفت: «وضعیت بسیار خطرناک بود و من نمی‌دانستم چه کنم، زیرا ایران در سودان سفارت ندارد، در حالی که ما به‌شدت نیازمند کمک و همکاری بودیم و وقتی شنیدیم عربستان سعودی ایرانیان مقیم سودان را منتقل می‌کند، خوشحال شدیم، زیرا این تنها امید ما برای فرار از شرایط بحرانی سودان بود و خوشبختانه اکنون در امنیت هستیم و ما از همکاری دولت عربستان سعودی قدردانی می‌کنیم.»

همچنین خبرگزاری فرانسه به نقل از مهرداد ملک‌زاده، یکی از شهروندان ایرانی که از سودان وارد عربستان سعودی شده بود، نوشت: «صادقانه بگویم هنگام ترک سودان هرگز تصور نمی‌کردم به دلیل ملیت‌مان به عربستان سعودی بیاییم.»

این احساسات صریح و بدون حاشیه شهروندان ایرانی، حاکی از تاثیر مثبت و سریع بهبود روابط بین عربستان سعودی و ایران است و اینکه چگونه دیپلماسی نرم و همکاری انسان‌دوستانه در انتقال شهروندان ایرانی از سودان، تاثیر مستقیم و عمیقی بر روح و روان شهروندان دارد، به‌ویژه زمانی که خود را از خطر مرگ دور می‌بینند.

البته همه ملت‌های منطقه خلیج فارس از درگیری‌ها خسته شده‌اند و می‌خواهند در صلح و آرامش زندگی کنند.

ویدیوی خداحافظی سرلشکر خلبان احمد الدبیس، فرمانده منطقه غربی عربستان سعودی، با شهروندان ایرانی هنگام بازگشت آن‌ها به ایران را بیش از یک میلیون نفر دیده‌اند. در این ویدیو الدبیس خطاب به شهروندان ایرانی می‌گوید: «هر زمان که به امید خدا برای حج، عمره و زیارت به عربستان سعودی بیایید، به شما خوشامد خواهیم گفت». این اظهارات بدون شک گواه محکمی بر قدرت نیکی و دیپلماسی است که با تاکید بر مشترکات و همبستگی در مواقع بحران، مستقیما با مردم سروکار دارد.

این سیاست می‌تواند صدای افراط‌گرایی و بحران سیاسی را فرو نشاند و راه بازگشت تنش‌ها را ببندد، به‌ویژه پس از آنکه مردم دیدند چگونه روابط بین عربستان سعودی و ایران با چرخش سریعی به سمت بهبودی مبتنی بر احترام متقابل، حسن هم‌جواری و همکاری بین دو کشور مهم در خاورمیانه پیش می‌رود. عربستان سعودی و ایران می‌توانند محرک تغییر واقعی در منطقه باشند و این همان هدفی است که رهبری عربستان سعودی به‌دنبال تحقق آن است تا منطقه خلیج فارس به‌جای جنگ و درگیری، به رفاه و توسعه مردم خود مشغول باشد.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه