تداوم افشاگری‌ درباره واگذاری خودرو به نمایندگان؛ قالیباف خبر داشته، امامان جمعه هم گفتند

نماینده عضو جبهه پایداری: قالیباف قطعا از ماجرا خبر داشته و موافقت هم کرده است

ابوالفضل ابوترابی، نماینده مجلس یازدهم، دریافت خودرو را تایید کرد -  آفتاب

افشاگری‌ها در‌مورد خودروهای شاسی‌بلند وارد فاز جدیدی شد. هرچند قوه قضاییه با احتیاط در مورد این اتفاق صحبت می‌کند، اما افشاگری‌ها کماکان ادامه دارد و بخشی از مجلس بخش دیگر را به دریافت این رانت متهم می‌کنند. قالیباف با وجود تایید بسیاری از نمایندگان، ماجرای دریافت خودروهای شاسی‌بلند در ازای انصراف از استیضاح وزیر صمت را کاملا کذب خواند. دولت نیز نام نهادهای دریافت‌کننده این هدیه را منتشر کرد.

در یکی از آخرین موضع‌گیری‌ها، حسین جلالی، نماینده عضو جبهه پایداری، می‌گوید که قالیباف از این مسائل باخبر بوده و با آن موافقت کرده است. جلالی در مورد نقش قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در این اتفاق، گفت: «قطعا جناب رئیس با واگذاری خودرو‌ها به این سبک موافقت کرده است؛ مگر می‌شود که در مجلس، زیرمجموعه رئیس چنین کاری انجام دهد و رئیس خبر نداشته باشد؟ اگر آقای قالیباف بگوید من از این موضوع خبر نداشتم، فاجعه است که در زیرمجموعه‌اش چنین حرکتی صورت گرفته، اما خبر نداشته است. لذا قطعا خبر داشته و موافقت هم کرده است.»

او می‌گوید که ۵۰ تا ۶۰ دستگاه از این خودرو‌ها را برخی کارمندان و برخی نمایندگان مجلس دریافت کرده‌اند. اما این نماینده مجلس معتقد است که این اتفاق برای حذف فاطمی امین از سمت وزارت بوده است و می‌گوید که حواله خودروهای شاسی‌بلند ربطی به وزیر سابق صمت نداشته است.

پیش‌تر دو نماینده مجلس ازجمله احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز، فاش کردند که بیش از ۷۰ دستگاه خودروی شاسی‌بلند به نمایندگان مجلس تحویل داده شد تا استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت را پس بگیرند. پیش از این ابوالفضل ابوترابی، نماینده مجلس یازدهم نیز دریافت خودرو را تایید کرد و گفت: «خودروهایی که نمایندگان مجلس گرفتند رانت بود و اصل این خبر صحت دارد. ۵۷ نماینده که برخی از آن‌ها برای خودشان نگرفته‌اند و برخی برای اقوام، دوستان و آشنایان گرفته‌اند. برخی برای امامان جمعه یا فرماندارشان گرفته‌اند و از این جهت این نمایندگان بی‌گناه هستند. در واقع امام‌جمعه گفته است من ماشین ندارم و برای او گرفته است، البته پنج نماینده هم به نام خودشان خودرو گرفته‌اند.»

این‌گونه پای امامان جمعه و فرمانداران نیز به ماجرا باز شد. مسئله‌ای که تا پیش از این تنها مجلس را نشانه می‌رفت، اکنون به صداوسیما، فرمانداران، زیرمجموعه‌های دولت و امامان جمعه منصوب علی خامنه‌ای نیز رسیده است. اتفاقی که می‌توان دلیل سکوت قوه قضاییه و تشکیل پرونده قضایی برای افشاگر آن را راحت‌تر فهمید. پیش از این، قالیباف نیز اهدای هدیه و خودرو به مسئولان را رویه‌ای عادی در کشور خوانده بود و سعی در عادی‌سازی آن داشت. هرچند قالیباف در مورد اینکه این اقدام به رویه جاری مسئولان کشور تبدیل شده است، گزاره‌ای درست را مطرح کرد، اما بیان این مسئله هم دامن مجلس را از این ننگ پاک نکرد.

اما برخی نمایندگان نیز کماکان در‌پی تکذیب این اخبار‌ند. نصرالله پژمان‌فر، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی، با تکذیب ماجرای خودرو‌های شاسی‌بلند گفت: «من به‌عنوان کمیسیون اصل ۹۰، موضوع دریافت خودرو بابت استیضاح به نمایندگان مجلس را به‌شدت تکذیب می‌کنم و چنین موضوعی اتفاق نیفتاده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما او در ادامه تلاش کرد که این اتفاق را عادی‌سازی کند و گفت: «بررسی‌های گذشته ما نشان می‌دهد که نمایندگان و کارمندان مجلس و مجموعه‌ها از هیچ رانتی استفاده نکرده‌اند و امور رفاهی در هر اداره‌ای، چون برنج و روغن در اختیارشان گذاشته می‌شود.»

مصطفی میرسلیم، دیگر نماینده‌ای است که ماجرای دریافت خودرو شاسی‌بلند را تکذیب کرده است. میرسلیم در روزهای ابتدایی شروع به کار مجلس علیه قالیباف افشاگری کرده بود، اما پس از مدتی با شکایت قالیباف از او و همچنین بازداشت فرزندش به جرم ارتباط با سازمان مجاهدین خلق، مواضعش به مواضع رئیس مجلس نزدیک‌تر شد. این نماینده مجلس اکنون در مورد خودروهای شاسی‌بلند می‌گوید: «اخیرا هیچ موضوعی اتفاق نیفتاده است. اگر موردی بوده برای دو تا سه سال پیش است. حقیقت مشخص است، اصل قضیه به یکسری از خودروها برمی‌گردد که اوایل این دوره مجلس بوده و طبق یک روالی به برخی افراد داده شده و اصلا به استیضاح وزیر صمت ربط نداشته است.»

از سوی دیگر مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه، در پاسخ به سوالی درباره علیرضابیگی، نماینده مجلسی که برای اولین بار واگذاری خودروهای شاسی‌بلند به نمایندگان را افشا کرد، گفت: «آنچه مطرح شد و به ما منعکس شد، ادعایی شده و مراتب به دادستان کل منعکس شده و موضوع از دادستان کل به معاونین ذی‌ربط ارجاع شده است.»

علیرضابیگی پس از این افشاگری، به کمیته نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس و دادسرا احضار شد. سخنگوی قوه قضاییه در مورد این پرونده می‌گوید: «از آقای مدعی در این زمینه دعوت کردند و اظهارات ایشان با دقت کامل استماع شده و این موضوع در حال رسیدگی است، زیرا نیاز به اخذ استعلامات از مبادی ذی‌ربط است و ان‌شاءالله اگر پرونده تکمیل شود اقدامات بعدی انجام می‌شود. هر کاری که می‌کنیم و ادعایی داریم دقت کنیم که با بیان خود امنیت مردم را مختل نکنیم.»

حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان و از منصوبان علی خامنه‌ای، با اشاره به ماجرای خودروهای شاسی‌بلند به فساد مدیران بانک مرکزی در دولت روحانی اشاره کرد و نوشت: «اگر آن‌گونه که اعلام شده قیمت یک خودروی شاسی‌بلند از نوع موردبحث ۷۰۰ میلیون تومان باشد، مبلغ تخلف شده مدیران بانک مرکزی در دولت آقای روحانی بهای چند هزار دستگاه از همین خودروهای شاسی‌بلند است. ولی روزنامه‌های زنجیره‌ای تحت مدیریت مدعیان اصلاحات این خبر را سانسور کرده، یا با کم‌توجهی از کنار آن عبور کرده‌اند! چرا؟»