عادی‌سازی فساد؛ قالیباف: نگرفته‌ایم اما واگذاری خودرو رویه جاری است

رئیس مجلس شورای اسلامی درحالی دریافت خودرو از سوی نمایندگان را تکذیب کرد که بازرس ویژه ابراهیم رئیسی آن را تایید کرده است

قالیباف در نطق پیش از دستور خود، ماجرای دریافت خودرو شاسی‌بلند از سوی نمایندگان را تکذیب کردــ ATTA KENARE / AFP

افشاگری در مورد تحویل خودرو شاسی‌بلند به برخی نمایندگان در ازای عقب‌نشینی از استیضاح وزیر صنعت، معدن، تجارت مدتی‌ است که «مجلس انقلابی» را زیر ذره‌بین برده است. اتفاقی که حتی استیضاح وزیر صمت و رای اعتماد نگرفتن دوباره به او نیز نتوانست آن را به حاشیه براند و باعث شد محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، صبح یکشنبه در مورد ماجرای این خودروها به حرف بیاید و با تکذیب آن ادعا کند واگذاری خودرو در بسیاری دستگاه‌ها «یک رویه جاری» است.

قالیباف در نطق پیش از دستور خود گفت: «متاسفانه این روزها هجمه جدیدی علیه مجلس و دولت مطرح شد که وزیر سابق صمت برای پس گرفتن استیضاح، به برخی نمایندگان خودرو واگذار کرده است و به تبع آن، موضوع جدیدی ذهن و روان مردم را آزرده کرد؛ همان‌طور که حراست مجلس و هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مسئله را بررسی کرد، ادعای مطرح‌شده مبنی بر واگذاری خودرو برای پس گرفتن استیضاح کذب بود.»

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه واگذاری خودرو به صورت غیرقانونی به سازمان‌ها و نهادها به موضوعی جدید نزد افکار عمومی تبدیل شده است، ادعا کرد: «تسهیلات واگذاری خودرو در بسیاری از دستگاه‌ها رویه جاری است اما اجازه هیچ واگذاری از طریق ساختار مجلس داده نشد.»

قالیباف در حالی واگذاری خودرو شاسی‌بلند به نمایندگان را بار دیگر تکذیب کرده که پیشتر، حسن درویشیان، بازرس ویژه ابراهیم رئیسی، گفته بود که بیش از ۱۰۰ خودرو «به قیمت کارخانه و بدون قرعه‌کشی» به تعدادی از نمایندگان تحویل شده است.

در عین حال، تکذیبیه‌ قالیباف نیز مانند برخی اظهارات دیگر از نمایندگان با تناقض همراه بود. او با وجود اینکه مسئله واگذاری خودرو به نمایندگان مجلس را تکذیب کرد، گفت که طی نامه‌ای به کمیسیون اصل ۹۰، هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان و حراست مجلس ماموریت داده شده است به موضوع واگذاری خودرو به دستگاه‌های مختلف از جمله مجلس با دقت رسیدگی کنند و در صورتی که هرگونه واگذاری به صورت غیرقانونی و خلاف مقررات انجام شده، طبق اختیارات مجلس برخورد قانونی صورت گیرد.

احسان اردکانی، دبیر کمیته مجلس برای تفحص از نهاد ریاست‌جمهوری، نیز مدعی شد اسناد و مدارکی به دستش رسیده که یکی از شرکت‌های خودروسازی که محصولات شاسی‌بلند نیز تولید می‌کند، طی قراردادی به برخی از دستگاه‌های دولتی خودروهای (شاسی‌بلند) خارج از نوبت و خودروهایی با حواله‌های ارزان‌قیمت ارائه کرده است. اشاره او احتمالا به شرکت بهمن خودرو است که برخی نمایندگان مجلس نام آن را به زبان آوردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اردکانی نام برخی نهادهای دولتی را که خودرو دریافت کرده‌اند هم افشا کرد. به گفته این نماینده مجلس، نهاد ریاست‌جمهوری، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت ورزش و جوانان، وزارت نیرو، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، وزارت راه و شهرسازی، سازمان تامین اجتماعی، سازمان برنامه و بودجه و سازمان صداوسیما دستگاه‌های دولتی‌اند که خودرو ارزان‌قیمت و حواله خودرو دریافت کرده‌اند.

از سوی دیگر، فریدون عباسی، از دیگر نمایندگان مجلس، پرداختن به ماجرای خودرو شاسی‌بلند را موضوعی حاشیه‌ای خواند و گفت: «نظام روزانه‌ای و دقیقه‌ای هزینه می‌کند تا این نماینده‌ در مجلس بنشیند. این همه کارمند، خودرو و ساختمان که نگهداری همه این‌ها هزینه است، چقدر پول هواپیما داده می‌شود و چقدر پول دفاتر نمایندگان است. چرا باید این گدابازی‌ها را درآوریم و به ماشین شاسی‌بلند گیر بدهیم؟ مگر قیمت ماشین شاسی‌بلند چقدر است؟»

این در حالی‌ است که ارزان‌ترین خودرو شاسی‌بلند در بازار ایران یعنی ام‌وی‌ام اکس۲۲ دنده‌ای ای-اکس حدود ۹۰۰ میلیون تومان معامله می‌شود و بازار خودرو به دلیل افزایش قیمت خودروهای مختلف و فقدان توانایی مالی مردم در خرید خودروها با این قیمت، چند ماهی‌ است که در حالت رکود است.

فریدون عباسی در مورد پیشنهاد دریافت خودرو ارزان به خود او گفت: «با من هم تماس گرفتند و گفتند چنین خودرویی از شرکت بهمن خودرو به نام‌های دیگنیتی و فیدلیتی است که خارج از نوبت و یک‌روزه به نماینده‌ها تحویل داده می‌شود، با قیمت ۷۴۰ تا ۷۸۰ میلیون تومان و بر مبنای اینکه کدام مدل را انتخاب کنیم، قیمت گذاشته بودند. من نه نیاز داشتم و نه اعتقاد داشتم که خودرو را بگیرم و اقدامی هم انجام ندادم.»

او با وجود تایید این اقدام باز هم دیگران را به دروغ متهم کرد و گفت: «بهتر است که این حرف‌ها را در جامعه به‌دروغ پخش نکنیم که به نماینده‌ها باج می‌دهند یا الکی به آن‌ها پول می دهند. مشخص است کسی که شغل و درآمد ندارد، فکر می‌کند در مجلس چه خبر است. در صورتی که نمی‌داند که خرج یک نماینده مجلس چقدر است.»