مرکز «نفس»؛ مقابله بسیج با حق سقط جنین زنان

به‌گفته رئیس بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی شبکه‌ای از ماماها و متخصصان در مشهد برای شناسایی زنانی که می‌خواهند به بارداری خود پایان دهند با این مرکز همکاری دارند

محسن ذاکریان، رئیس بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی، از راه‌اندازی یک مرکز جدید برای مقابله با «پایان دادن به بارداری ناخواسته»، یا به تعبیر این مقام بسیجی در مشهد، «سقط جنین‌‌های جنایی» در این شهر خبر داد. به‌گفته این مسئول بسیج، شبکه‌ای از ماماها و متخصصان در مشهد برای شناسایی زنانی که می‌خواهند به بارداری خود پایان دهند با این مرکز همکاری دارند.

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، روز یکشنبه، ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، به‌ نقل از رئیس بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی نوشت: «در راستای افزایش جمعیت، مرکزی زیر عنوان «نفس» برای جلوگیری از سقط فرزندان سالم توسط والدین راه‌اندازی شده است.»

برخی کارشناسان اجتماعی و رسانه‌های داخلی در ایران، شروع به‌کار این مرکز جدید، برای مقابله با «پایان دادن به بارداری ناخواسته» را «گشت سقط جنین» نام‌گذاری کرده‌اند.

آمارهای دولتی در ایران نشان می‌دهد دست‌کم ۹۵ درصد سقط جنین‌‌ها، در واقع مواردی است که زیر عنوان «پایان دادن به بارداری ناخواسته» طبقه‌بندی می‌شود و در زمره حق عمومی زنان بر بدن خویش قرار دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گفته رئیس بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی، ۹۷ درصد از سقط‌ جنین‌های آگاهانه، مربوط به بارداری‌های «مشروع» است یا وضعیت زنان متاهلی است که تصمیم گرفته‌اند خودخواسته به دوران بارداری پایان دهند.

او وظیفه این مرکز را به‌صراحت «مداخله» در تصمیم زنان عنوان کرد و گفت: «ما روی این مساله تمرکز کردیم و هر تعداد که بتوانیم از سقط پیشگیری کنیم، یک گام موثر در حفظ نطفه مشروعی است که شکل گرفته است و کمک می‌کنیم تا تصمیم درستی بگیرند.» 

خبرگزاری فارس در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با رئیس بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی، یک از وظایف اصلی این مرکز وابسته به سازمان بسیج را «شناسایی» زنانی معرفی کرده است که قصد پایان دادن به بارداری دارند.

به‌گفته ذاکریان، این «شناسایی» از طریق شبکه‌ای از ماماها و متخصصان زنان که با مرکز «نفس» کار می‌کنند صورت می‌گیرد. او هدف دیگر این مرکز تازه را «فرهنگی» و «آموزشی» توصیف کرد و گفت برنامه‌های مرکز نفس از طریق فرهنگسراها و برگزاری کلاس‌های آموزشی دنبال می‌شود. به‌گفته این مسئول ارشد بسیج پزشکی خراسان، مرکز مذکور در فضای مجازی نیز فعالیت دارد و اهداف خود را دنبال می‌‌کند.

به‌گفته رئیس بسیج جامعه پزشکی خراسان، شرایط مالی و اقتصادی خانواده‌‌ها نیز در زمره دلایلی است که زنان تصمیم می‌گیرند آگاهانه به بارداری خود پایان دهند. او این موارد را نیز در زمره «سقط جنین‌های جنایی» طبقه‌بندی کرد.