صنعت هتل‌داری عربستان پیشتاز جهان است

بر اساس داده‌های یک شرکت نظارت بر صنعت هتل‌داری، عربستان سعودی در حال تبدیل شدن به یکی از مهمترین مقاصد گردشگری جهانی است

یک شرکت نظارت بر صنعت هتل‌داری می‌گوید با گسترش فعالیت هتل‌سازی در عربستان، زمان شکوفایی صنعت مهمان‌نوازی در این کشور فرا رسیده است.

به گزارش عرب نیوز، آخرین داده‌های شرکت نظارت بر صنعت هتل‌داری«اس‌تی‌آر» نشان می‌دهد عربستان سعودی در فعالیت‌های هتل‌سازی خاورمیانه و آفریقا پیشتاز است. بر اساس این آمار، عربستان سعودی با دارا بودن ۴۲ هزار و ۳۳ اتاق هتل در دست ساخت تا ماه مارس، ۳۵.۱ درصد از ۱۱۹ هزار و ۵۵ اتاق هتل ساخته شده در منطقه را از آن خود کرده است.

این ارقام، عربستان را در بازار جهانی هتل‌سازی در جایگاهی پس از چین و ایالات متحده قرار می‌دهد. اما این همه ماجرا نیست. داده‌های منتشر شده از سوی موسسه «نایت فرانک» نیز نشان می‌دهد بر اساس چشم‌انداز ۲۰۳۰، انتظار می‌رود بخش هتل‌داری عربستان سعودی بیشتر از آنچه پیش‌بینی شده رشد کند و تا سال ۲۰۳۰ دارای ۳۱۰ هزار اتاق هتل معادل سرمایه‌گذاری ۱۱۰ میلیارد دلار باشد.

با توجه به اقداماتی که در عربستان سعودی در نظر گرفته شده، جای تعجب نیست که صنعت مهمان‌نوازی این کشور شاهد رشد مداوم است. برای مثال می‌توان به نرخ اشتغال هتل ریاض اشاره کرد. بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی موسسه اس‌تی‌آر در ماه مارس، این رقم در فوریه به ۷۵.۵ درصد رسید که بالاترین رقم از سال ۲۰۰۸ است. در مقایسه با سال ۲۰۱۹، اشغال در ماه فوریه ۲۳.۴ درصد افزایش یافت، میانگین نرخ روزانه ۳۴ درصد رشد داشت و درآمد حاصل از هر اتاق نیز ۶۵.۳ درصد صعود نشان داد.

علاوه بر این، طبق آمار موسسه استاتیستا، بخش هتل‌های عربستان سعودی در سال جاری ۲.۵۱ میلیارد دلار درآمد ایجاد می‌کند و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۷ به ۳.۰۲ میلیارد دلار برسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین زمینه، گای هاچینسون، رئیس و مدیرعامل گروه مهمان‌نوازی روتانا، گفت: «امروز ما شاهد انجام کارهای زیرساختی دائمی در عربستان سعودی هستیم که با سرعت تمام به منظور پاسخگویی به تقاضای فزاینده گروه‌های هتل‌داری انجام می‌شود.»

موسسه روتانا هفت هتل در عربستان سعودی ثبت کرده که شامل پنج ملک جدید و در حال مذاکره در ریاض است. این املاک، تعداد اتاق‌هایی را که این شرکت در عربستان سعودی خواهد داشت، تقریبا سه برابر می‌کند و طی چهار سال آینده به شش هزار اتاق می‌رساند.

هاچینسون با اشاره به رشد فعالیت این موسسه در عربستان افزود: «پروژه‌های عظیمی که با تمرکز بر قرار دادن عربستان سعودی به عنوان یک قطب جهانی پیشرو در نظر گرفته شده، باعث می‌شود روز به روز موسسه‌های گردشگری بیشتری بخواهند در این کشور سرمایه‌گذاری کنند.»

 لودویگ بولدوکیان، معاون منطقه‌ای خاورمیانه و آفریقا در یک شرکت هتل‌داری چندملیتی  نیز به عرب نیوز گفت: «پروژه‌های عظیم عربستان سعودی نشان‌دهنده پیشرفت‌هایی است که این کشور را از سایر کشورهای منطقه متمایز می‌کند. این پروژه‌ها نشان می‌دهد که چگونه پادشاهی عربستان نقش محوری را در استراتژی رشد صنعت هتل‌داری در خاورمیانه ایفا می‌کند.»

 هیثم مطار، مدیرعامل بخش هند، خاورمیانه و آفریقای یک شرکت معتبر هتل‌داری دیگر نیز تاکید کرد: «عربستان سعودی برای دستیابی به اهداف چشم‌انداز ۲۰۳۰ خود تلاش می‌کند و در این مسیر، پیشرفت‌های جدید و بدیع کاملا به چشم می‌خورد.»

او به پروژه لاین نئوم (خط) اشاره کرد و افزود: «ایجاد یک شهر خطی مدرن با زیرساخت‌های حفاظت از محیط زیست، نمونه بارز نوآوری‌های عربستان سعودی است. چنین پروژه‌هایی بر این واقعیت تاکید می‌کنند که این کشور قصد جدی برای پیشرو بودن در صنعت گردشگری جهان دارد.»

این کارشناس گردشگری در عین حال تاکید کرد: «راحت بودن دسترسی گردشگران یکی از حوزه‌های کلیدی است که عربستان سعودی در سال‌های اخیر تغییرات قابل توجهی در آن ایجاد کرده است. برنامه‌های این کشور درمورد توسعه و گسترش فرودگاه‌ها نقش مهمی در جذب هرچه بیشتر گردشگر خواهد داشت. ضمن این که تسهیل صدور ویزا نیز از عوامل مهمی است که بخش مهمان‌نوازی را در عربستان سعودی حمایت کرده و رشد خواهد داد.»

بیشتر از سفر