صربستان در شوک دو تیراندازی جمعی در دو روز

رئیس جمهوری صربستان این تیراندازی‌ها را «حمله‌‌ای به کل کشور» خواند و گفت فرد دستگیرشده لباسی با شعار طرفداری از نازی‌ها بر تن داشت

ادای احترام ساکنان محلی به قربانیان تیراندازی در صربستان- SAVO PRELEVIC / AFP

دومین تیراندازی ظرف دو روز، صربستان را در شوک فرو برد؛ کشوری که عمیقا تقسیم شده، غرق در سلاح است و جایی به‌حساب می‌آید که جنایتکاران جنگی در آن آزادانه می‌گردند و خاطرات سال‌های جنگ داخلی همچنان در فکر مردم حضور دارد.

این تیراندازی‌های جمعی، که به فاصله ۴۸ ساعت از یکدیگر به‌وقوع پیوست، ۱۹ نفر کشته و ۲۱ نفر زخمی بر جای گذاشت.

الکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهوری صربستان، روز جمعه، پنجم مه (۱۵ اردیبهشت)، در یک بیانیه تلویزیونی که در سراسر کشور پخش شد، گفت: «ما به مدت ۲۴ ساعت مانند زامبی راه می‌رفتیم، باور نمی‌کردیم چه اتفاقی افتاده است و به‌دنبال انگیزه‌ایم.»

الکساندر ووچیچ یک اقتدارگرای پوپولیست است که کار سیاسی خود را به‌عنوان یک ملی‌گرای راست افراطی صربستان در طول جنگ داخلی یوگسلاوی آغاز کرد.

این کشتارهای پی‌درپی، موجی از غافلگیری در این کشور واقع در منطقه بالکان که از جنگ آسیب دیده، ایجاد کرده است.

صربستان به قتل‌های جمعی از این‌گونه عادت ندارد. اگرچه این کشور پر از سلاح‌های باقی‌مانده از درگیری‌های دهه ۱۹۹۰ است، اما آخرین تیراندازی جمعی قبل از این هفته، در سال ۲۰۱۳ اتفاق افتاد. در آن زمان، یک کهنه سرباز، ۱۳ نفر را در یک روستای مرکزی صربستان به‌قتل رساند.

در حمله روز پنجشنبه، یک مرد مسلح که ظاهرا بدون هدف خاص شلیک می‌کرد، هشت نفر را کشت و ۱۴ نفر را در دو روستا زخمی کرد. این در حالی است که صربستان هنوز در غم و اندوه یک تیراندازی جمعی دیگر در روز چهارشنبه بود.

پلیس صربستان روز جمعه یک مظنون را پس از جست‌وجوی شبانه دستگیر کرد. الکساندر ووچیچ این تیراندازی‌ها را «حمله‌‌ای به کل کشور» خواند و گفت فرد دستگیرشده لباسی با شعار طرفداری از نازی‌ها پوشیده بود، اگرچه انگیزه او فعلا روشن نیست.

این تیراندازی یک روز پس از آن صورت گرفت که یک پسر ۱۳ ساله از اسلحه‌های پدرش برای کشتن هشت دانش‌آموز و یک نگهبان در یک مدرسه در بلگراد، پایتخت این کشور، استفاده کرد. به‌گفته مقام‌های پلیس بلگراد، عامل تیراندازی ابتدا در راهروی مدرسه به سوی یک نگهبان و سپس به سمت سه دانش‌آموز شلیک کرد. او در ادامه، وارد کلاس تاریخ شد و هفت همکلاسی دختر و یک دانش‌‌آموز پسر را هدف قرار داد.

چهره‌های سرشناس، سیاستمداران و کارشناسان روز جمعه به طور پی‌درپی در تلویزیون ظاهر شدند و تلاش کردند تا این وقایع خشونت‌آمیز را برای مردم صربستان توضیح دهند.

با آغاز عزاداری در سراسر کشور، رسانه‌های تلویزیونی صربستان جمعیتی را نشان می‌دهند که لباس سیاه بر تن دارند. پخش موسیقی در رادیو و همچنین در کافه‌ها و رستوران‌ها ممنوع شده است. مردم در بلگراد برای اهدای خون صف کشیده و به درخواست برای تدارکات مورد نیاز برای درمان زخمی‌ها پاسخ دادند.

بیشتر از جهان