سازمان ملل اعلام کرد که از افغانستان خارج نمی‌شود

سازمان ملل پیش از این، در واکنش به تصمیم طالبان مبنی بر منع کارمندان زن از کار در این سازمان در افغانستان گفته بود که روی گزینه ترک افغانستان فکر می‌کند

سازمان ملل در مورد ادامه کار کارمندان زن خود در افغانستان گفت که در این مورد گفت‌وگو جریان دارد - YUKI IWAMURA / AFP

سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد برای اجرای تعهدهای خود برای کمک به مردم نیازمند، در افغانستان باقی می‌ماند. سازمان ملل پیش از این، در واکنش به تصمیم طالبان مبنی بر منع کارمندان زن از کار در این سازمان در افغانستان گفته بود که روی گزینه ترک افغانستان فکر می‌کند.

در بیانیه‌ای که روز جمعه (۵ مه) از کابل منتشر شد، هیئت معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) بر تعهد خود برای ماندن و حمایت از مردان، زنان و کودکان افغانستان تاکید کرد.

این سازمان از کمک‌کنندگان به افغانستان خواست که به کمک‌های مالی‌شان به مردم نیازمند افغانستان ادامه دهند. یوناما تاکید کرد که برای دستیابی به این هدف (کمک به مردم افغانستان) سازمان ملل به همه‌ پرسنل خود، اعم از زنان و مردان نیاز دارد تا بتوانند بدون موانع و مشکلات در جامعه و دفاتر این سازمان در افغانستان کار کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سازمان در مورد وضعیت کارمندانش با توجه به محدودیت‌های اعمال‌شده علیه کارمندان زن آن گفت که سازمان ملل برای حل این چالش به گفت‌وگو ادامه می‌دهد، اما در عین حال، عملیات بشردوستانه این سازمان در افغانستان همچنان ادامه خواهد داشت.

پیش از این، آخیم اشتاینر، رئیس برنامه عمران سازمان ملل متحد، روز سه‌شنبه ۲۹ فروردین (۱۸ آوریل)، در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفته بود که در صورت پافشاری طالبان بر ادامه ممنوعیت اشتغال زنان، سازمان ملل در ماه مه تصمیم «دلخراش» خروج از افغانستان را اتخاذ خواهد کرد. او گفت که مقام‌های سازمان ملل در حال مذاکره با طالبان‌اند و امیدوارند که این گروه برای کار زنان در ادارات سازمان ملل استثنا قائل شود.

اشتاینر در حالی از به نتیجه رسیدن مذاکره با طالبان برای لغو فرمان‌های محدودکننده ابراز امیدواری می‌کند که پیش از این، مارتین گریفیتس و آمنه محمد، معاونان دبیرکل سازمان ملل، در سفر به کابل از طالبان خواسته بودند دستورات محدودکننده علیه زنان را لغو کنند؛ اما طالبان در این زمینه گامی برنداشتند و فرمان‌های بیشتری صادر کردند.

اشتاینر تصریح کرد: «منصفانه است که بگوییم در حال حاضر در جایی قرار داریم که کل سیستم سازمان ملل باید یک گام به عقب بردارد و توانایی خود برای فعالیت در آنجا [افغانستان] را دوباره بسنجد.»

این مقام سازمان ملل متحد افزود که گزارش سازمان ملل که روز سه‌شنبه منتشر شد، نشان می‌دهد افغانستان شدیدا به حضور زنان در تمامی عرصه‌ها نیاز دارد، چون اقتصاد این کشور در حال تضعیف شدن است.

بیشتر از جهان