نهادهای امدادی خواستار ازسرگیری صدور روادید آلمان برای شهروندان افغانستان شدند

چهار سازمان امدادی از آلمان خواستند افغان‌هایی را که به آن‌ها وعده پذیرش داده‌اند، به آن کشور انتقال دهند و توقف صدور روادید را لغو کنند

در حال حاضر یک‌هزار مهاجر افغان در ایران و پاکستان منتظر ویزای آلمان‌اند- Olivier DOULIERY/POOL/AFP

شماری از سازمان‌های امدادی از حکومت فدرال آلمان خواستند صدور روادید برای شهروندان افغانستان را ازسر بگیرد و تاکید کردند آن دسته از شهروندان افغانستان که وعده پذیرش آلمان را دریافت کرده‌اند، در اسرع وقت به آلمان منتقل شوند.

چهار سازمان امدادی در روز پنجشنبه، ۴ مه ۲۰۲۳، از آلمان خواستند افغان‌هایی را که وعده پذیرش به‌دست آورده اند به آلمان انتقال دهد و توقف صدور روادید را لغو کند.

وزارت خارجه آلمان در پایان ماه مارس صدور روادید برای افغان‌ها در سفارت‌های این کشور در اسلام‌آباد و تهران را به‌دلیل آنچه تلاش به‌منظور سوءاستفاده عنوان شد، به‌صورت موقت تعلیق کرد و گفت پس از انجام بررسی‌های بیشتر روند صدور روادید برای شهروندهای افغانستان را ازسر می‌گیرد.

با این حال، سازمان‌های امدادی ازجمله «زمین انسان» (Terre des Hommes)، کمیته بین المللی نجات «آی آر سی»، مدیکو اینترنشنال و سازمان امدادی «زمین زنان» (Terre des Femmes)، با انتشار بیانیه‌ای خواستار اقدام دولت آلمان در این مورد شدند.

در این بیانیه آمده است که سازمان‌های امدادیِ مذکور نه‌تنها ازسرگیری صدور روادید آلمان از طریق سفارت این کشور در اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان، را خواستارند، بلکه از دولت آلمان می‌خواهند که امکان صدور روادید را تمامی سفارتخانه‌های این کشور فراهم کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سازمان‌ها همچنین از دولت آلمان خواستند آن دسته افرادی را که در کشورهای سوم به‌سر می‌برند و در حال حاضر وعده پذیرش دریافت کرده‌اند، مورد حمایت قرار دهند.

به‌گفته صوفیه ایکرت، نماینده سازمان امدادی «زمین انسان»، توقف صدور روادید شرایط را برای همه‌ افراد مشمول این روند دشوارتر کرده و همچنین برای آن‌ها بلاتکلیفی و خطراتی جدید به‌وجود آورده است. او در ادامه افزود: «حکومت فدرال موظف است که تعهدات پذیرش را هرچه زودتر عملی کند. انسان‌های در معرض خطر از افغانستان حق داشتن امید، امنیت و چشم‌اندازی برای نجات دارند.»

پیش از این سازمان‌های دخیل در انتقال مهاجران افغان به آلمان نیز از توقف روند صدور روادید از جانب وزارت امور خارجه‌ آلمان انتقاد کرده بودند. 

سازمان آلمانی غیردولتی «کابل لوفت‌بروکه» و انجمن جدید قضات، دو نهادی که در زمینه جمع‌آوری مدارک و پرونده‌های مهاجرت افراد در معرض خطر از افغانستان به آلمان کار می‌کنند، در اوایل ماه آوریل امسال از تصمیم تازه دولت آلمان مبنی‌بر توقف روند پذیرش مهاجران افغان انتقاد کردند.

این دو سازمان با انتشار بیانیه‌ای نوشتند توقف این روند کسانی را که به‌دنبال حمایت‌اند، در معرض خطرات بیشتری قرار خواهد داد.

سازمان کابل لوفت‌بروکه در این بیانیه، ضمن حمایت از تصمیم دولت آلمان مبنی‌بر بررسی‌های امنیتی، اعلام کرد این بررسی‌ها نباید به توقف روند پذیرش و در خطر قرار گرفتن کسانی که برای نجات جانشان به آلمان مهاجرت می‌کنند، منجر شود.

بر اساس آمارهای دولت فدرال آلمان، از زمان تسلط طالبان بر افغانستان در اوت ۲۰۲۱، بیشتر از ۴۴هزار افغان وعده پذیرش در آلمان را دریافت کرده‌اند که از این تعداد تنها حدود ۳۰هزار تن از افغانستان به آلمان منتقل شده‌اند و این روند مشمول کارمندان محلی پیشین، افراد در معرض خطر و خانواده نزدیک هر دو گروه است. 

آمار سازمان‌های دخیل در روند انتقال شهروندان افغانستان به آلمان نشان می‌دهد در حال حاضر، بیشتر از هزار نفر در دو کشور همسایه افغانستان، ایران و پاکستان، با کسب پذیرش از دولت آلمان، منتظر صدور روادیدند.

بیشتر از جهان