آمریکا برای مقابله با تهدیدهای ایران در خلیج فارس از «ربات‌های شناور» استفاده می‌کند

به گفته کارشناسان، فعال کردن ربات های شناور به جز مقابله با تهدیدهای جمهوری اسلامی، هدف شناسایی نیروی دریایی چین در خلیج فارس را هم دنبال خواهند کرد

پیش از این نیز ماموریت ناو هواپیمابر بوش در منطقه تمدید شده بود--cusnc.navy.mil

خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی به نقل از یکی از فرماندهان ارتش آمریکا می‌گوید که کاخ سفید در تلاش است با موافقت متحدان منطقه‌ای خود چون عربستان، «ربات‌های شناور» را در خلیج فارس برای برقراری امنیت در آبراه‌های حیاتی و مقابله با تهدیدات احتمالی جمهوری اسلامی فعال کند.

برد کوپر، فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده به خبرگزاری بلومبرگ گفته است که «پیش از پایان تابستان، بیش از ۱۰۰ ربات بدون سرنشین در خلیج فارس شناور خواهد شد.»

به گفته فرمانده بزرگ‌ترین پایگاه دریایی ایالات متحده که در بحرین در خلیج فارس مستقر است، «تاکنون ۵۰ فروند از این ربات‌های بدون سرنشین» در خلیج فارس فعال شده‌اند.

خبر فعال شدن ربات‌های شناور برای عملیات شناسایی و خرابکاری در حالی منتشر می‌شود که این هفته جمهوری اسلامی دومین نفتکش بین‌المللی را در خلیج فارس متوقف کرد.

به نظر می رسد به جز مقابله با خرابکاری‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، این ربات‌ها برای شناسایی و مقابله با هرگونه حضور نیروی دریایی چین در خلیج فارس و دریای عمان هم کاربرد خواهند داشت.

در اسناد محرمانه پنتاگون که به تازگی افشا شده‌اند، مشخص شده که سازمان سیا در سال ۲۰۲۱ متوجه ساخت مخفیانه یک پایگاه نظامی چین در امارات متحده عربی شده است.

مقامات ابوظبی که متحد اصلی واشنگتن در منطقه هستند به این اسناد واکنشی نشان نداده اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس اسناد محرمانه پنتاگون، اماراتی ها مدتی پس از خبردارشدن سازمان‌های جاسوسی ایالات متحده، ساخت پایگاه نظامی چین در نزدیکی بندر ابوظبی را متوقف کرده‌اند. پکن که در ماه‌های اخیر وارد یک جنگ سرد تمام عیار با ایالات متحده شده است، یک پایگاه نظامی مجهز در کشور جیبوتی و در مجاورت اقیانوس هند دارد.

جیبوتی همسایه آفریقایی یمن و عربستان سعودی است. جان شاوس، کارشناس دفاعی مرکز مطالعات استراتژیک بین المللی به خبرگزاری بلومبرگ می گوید که چینی‌ها «بی‌تردید به‌دنبال یک پایگاه نظامی مجهز دریایی در منطقه خاورمیانه هستند.»

پکن به همراه نیروهای دریایی روسیه و ایران در ماه مارس گذشته یک رزمایش بزرگ در دریای عمان برگزار کرد.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، قرار است ربات‌های شناور از بحرین، مقر اصلی ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده کنترل شوند.

ویدئوها و اطلاعات جمع آوری شده توسط این ربات‌های بدون سرنشین شناور، به کمک هوش مصنوعی تجزیه و تحلیل خواهند شد.

بلومبرگ می‌گوید سازندگان ربات‌های شناور به جز آمریکایی‌ها، شرکت‌های کانادایی و اسرائیلی هستند. بهای هر ربات شناور بین ۸۰۰ هزار تا ۳ میلیون دلار، بسته به اندازه و کارایی آنها، برآورد شده است.

به گفته ارتش ایالات متحده دست‌کم دو کشور حاشیه خلیج فارس قصد خرید این ربات‌ها را دارند. بلومبرگ می گوید یکی از این کشورها بحرین است.