درگیری‌های تهران و واشینگتن در سوریه: استقرار ناو بوش در خاورمیانه تمدید شد

ناو هواپیمابر بوش، به‌همراه ۵ هزار خدمه آمریکایی‌اش، در منطقه خاورمیانه مستقر خواهد ماند و بر خلاف برنامه‌ریزی قبلی، به آب‌های آمریکا باز نخواهد گشت

ناو هواپیمابرِ جورج. دبلیو. بوش در خلیج فارس- U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 3rd Class Joshua Card/Released

خبرگزاری رویترز با انتشار خبری کوتاه در روز جمعه، ۳۱ مارس ۲۰۲۳، نوشت ایالات متحده آمریکا تصمیم گرفته است تا استقرار ناو هواپیمابرِ جورج. دبلیو. بوش در منطقه خاورمیانه را تمدید کند. به‌گزارش این خبرگزاری مقام‌های آمریکا در روز جمعه اعلام کردند این تصمیم پس از حمله‌های پهپادی به پایگاه نیروهای ائتلاف، که اداره آن بر عهده نظامیان آمریکایی قرار دارد، گرفته شده است؛ حملاتی که بر پایه اظهارات مقام‌های ارشد دولت ایالات متحده، از جمله رئیس‌ جمهوری این کشور، به‌دست شبه‌نظامیان ارتش ایالات متحده انجام شد. 

رویترز در ارتباط با تصمیم اخیر آمریکا نوشت احتمالا این تصمیم به این معنا خواهد بود که ناو هواپیمابر بوش، به‌همراه ۵ هزار خدمه‌ آمریکایی‌اش، برخلاف برنامه‌ریزی قبلی، به ایالات متحده بازنخواهد گشت و در منطقه خاورمیانه مستقر خواهد ماند – اطلاعاتی که سخنگوی فرماندهی مرکزی ایالات متحده نیز صحت آن را تایید کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون، روز سه‌شنبه اطلاعات جدیدی در مورد حمله‌های پهپادی هفته گذشته به نیروهای آمریکایی و همچنین حمله‌های موشکی تلافی‌جویانه آمریکا به پایگاه‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه ارائه داد. 

به‌گفته سخنگوی پنتاگون، در جریان دو حمله پهپادی به نیروهای آمریکایی، شش تن از سربازان ارتش ایالات متحده آسیب مغزی دیده‌اند و در مجموع دوازده تن نیز در این حملات مجروح شده‌اند. رایدر همچنین تاکید کرد حمله‌های تلافی‌جویانه آمریکایی‌ها به کشته شدن ۸ تن از نیروهای شبه‌نظامی وابسته به جمهوری اسلامی ایران منجر شد. 

پاتریک رایدر در ادامه اظهارات روز سه‌شنبه خود تاکید کرد هیچ‌یک از شبه‌نظامیان کشته شده از اتباع ایران نبودند، اما با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ارتباط داشتند. 

درگیری‌های هفته گذشته میان شبه‌نظامیان وابسته به نظام جمهوری اسلامی ایران و نیروهای نظامی ایالات متحده آمریکا در سوریه، بار دیگر جدل‌های سیاسی میان مقامات دو کشور را تشدید کرد، هرچند مقام‌های ارشد دولت فدرال آمریکا به کرات تاکید کردند نیت‌شان تشدید درگیری با حکومت ایران نیست و حمله‌های موشکی به پایگاه‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه را صرفا به نیت تلافی آسیب‌هایی که به شهروندهای آمریکا وارد شد، انجام دادند.