آیا سفیدپوستان با موجی از نژادپرستی مواجه هستند؟

پژوهشگران ادعای «به‌راه افتادن موجی از نژادپرستی علیه سفیدپوستان» را رد کردند

TIZIANA FABI / AFPیک زن در حال تماشای تظاهرات ضد نژاد پرستی در شهر ماکراتای ایتالیا

 مطالعه‌ای نشان می‌دهد که پیشرفت در زمینه حقوق مدنی «به نظر می‌رسد ضرری برای سفیدپوستان نداشته» است. جناح راست ادعا کرده است که همزمان با تلاش‌هایی که برای جلوگیری از تبعیض علیه سیاه‌پوستان صورت گرفته است،‌ موجی از «نژادپرستی علیه سفیدپوستان» نیز به راه افتاده است، اما پژوهشگران این ادعا را رد کردند.

مطالعه‌ای که در نشریه رفتار انسان و طبیعت منتشر شده است، به مقایسه احساس تبعیض نژادی در «جوامعی که همواره غیرسفیدپوستان در آن‌ها اولویت دارند» پرداخته است و به این نتیجه رسیده است که سفیدپوستان در درازمدت در مقایسه با سیاهپوستان با تبعیض نژادی بسیار کمتری مواجهند. این نتایج بر القائات گروه‌‌های راست افراطی و دیدگاه‌های سیاسی یکجانبه‌نگر آنان خط بطان می‌کشد که می‌گویند، پیشرفت‌هایی که در زمینه رسیدن به حقوق مدنی حاصل شده است، دارد موجب پایمال شدن حقوق دیگران می‌شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نویسندگان این پژوهش، احساس تبعیض نژادی را با موارد واقعی تبعیضی که در سراسر ایالات متحده رخ داده است، مقایسه کرده‌اند تا صحت و سقم ادعاهای راست‌گراها را بررسی کنند. آنان در مجموع، به این نتیجه رسیدند که «به باور» شرکت‌کنندگان در این پژوهش، رفتار تبعیض‌آمیز حالت «این به آن در» (zero-sum) ندارد که کاهش در یک مورد، با افزایش در یک مورد دیگر همراه باشد.

بنا براین گزارش، اعتقاد به «نژادپرستی معکوس» در هر فرد، ارتباط نزدیکی با نژاد شخص و موضع‌گیری سیاسی او دارد.

این گزارش نشان می‌دهد که به نظر شرکت‌کنندگان سیاه‌پوست و دموکرات،‌ «سیاهپوستان نسبت به سفیدپوستان خیلی بیشتر با تبعیض مواجهند،»، اما «به نظر شرکت‌کنندگان سفیدپوست و جمهوری‌خواه، به نسبت تبعیض‌هایی که در واقع گزارش می‌شود، میان میزان تبعیضی که سیاه‌پوستان و سفیدپوستان مشاهده می‌کنند، اختلاف کمتری وجود دارد.»

گوردون هودسون و مگان ارل از دانشکده روانشناسی دانشگاه براک کانادا، به این نتیجه رسیدند که پیشرفت در زمینه حقوق مدنی «به نظر می‌رسد ضرری برای سفیدپوستان نداشته» است.

نویسندگان این پژوهش به روزنامه نیوزویک گفتند که قدرت گرفتن جنبش‌های عوام‌گرایان و فاشیست‌های راست افراطی در آمریکا و اروپا و نیز رسیدن دونالد ترامپ به ریاست جمهوری، جملگی به خاطر «رواج تفکری است که می‌گوید، شرایط به ضرر سفیدپوستان است و در جامعه، تبعیض علیه سفیدپوستان وجود دارد.»

Tobias SCHWARZ / AFP

به گفته این نویسندگان، چون کمتر احتمال دارد که افراد به حاشیه‌رانده‌شده رفتار تبعیض‌آمیز علیه خود را گزارش کنند، احتمالاً میان تبعیضی که هواداران جناح راست احساس می‌کنند علیه رنگین‌پوستان وجود دارد، و میزان واقعی این تبعیض، اختلافی بیش از آنچه ثبت می‌شود، وجود دارد.

در این پژوهش، نویسندگان از داده‌های ملی‌گرایان شامل اطلاعات حدود ۶۰۰۰ نفر بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ استفاده کردند.

هم‌چنین، داده‌هایی را از میان گزارش‌های مربوط به تبعیض، جرایم تنفر نژادی و سایر حمله‌‌های متعصبانه با انگیزه‌های نژادپرستانه طی دو دهه، جمع‌آوری کردند.

© The Independent