افغانستان هنوز هم بیشترین کمک‌ها را از آمریکا به دست می‌آورد

سی‌گار می‌گوید کمک‌های آمریکا به مردم افغانستان در اختیار طالبان قرار می‌گیرد

از زمان بازگشت طالبان آمریکا حدود هشت میلیارد دلار به این کشور کمک کرده است-LILLIAN SUWANRUMPHA / AFP

گزارش تازه بازرس ویژه بازسازی افغانستان ( سی‌گار) که سه‌شنبه، دوم مه (۱۲ اردیبهشت)، به نشر رسید، نشان می‌دهد که آمریکا همچنان بزرگترین کمک‌کننده به افغانستان به شمار می‌رود. بنابراین گزارش، از اوت ۲۰۲۱ که طالبان کابل را تصرف کردند، تاکنون حدود ۲.۱ میلیارد دلار کمک آمریکا به افغانستان سرازیر شده است. اما در حالیکه مقام‌های ایالات متحده می‌گویند که این پول باید برای کمک به افغان‌ها صرف شود و به خزانه طالبان تزریق نشود، گزارش سی‌گار حاکی از آن است که هیچ مقامی نمی‌تواند با اطمینان بگوید که طالبان از این پول به نفع خود استفاده نمی‌کنند یا به آن دسترسی ندارند. 

به گزارش سی‌گار، طالبان با روش‌های مختلف می‌کوشند به این پول‌ها دسترسی یابند. یکی از این روش‌ها، تحمیل هزینه با بهانه‌های مختلف به نهادهای خصوصی‌ای است که کمک‌ها را بین مردم توزیع می‌کنند. در برخی مناطق هم طالبان این نهاد‌ها را مجبور می‌کنند که بیشتر کمک‌ها را میان جنگجویان طالبان تقسیم کنند. بیشتر کمک‌های آمریکا که از طریق USAID صورت می‌گیرد، شامل کمک در زمینه استخراج معادن، کشاورزی، آموزش، حقوق بشر و برنامه‌های بهداشتی است. سی‌گار همچنین می‌گوید که وزارت خارجه آمریکا تاکنون نتوانسته است بداند که چه مقدار از کمک ۲.۱ میلیارد دلاری ایالات متحده به مردم افغانستان، به چنگ طالبان افتاده است. 

در گزارش سی‌گار آمده است که پس از صدور فرمان رهبری طالبان در اواخر سال گذشته میلادی مبنی بر ممنوعیت استخدام زنان در نهادهای غیردولتی، آمریکا به بازبینی برنامه‌های خود پرداخته است تا دریابد که این دستور طالبان چه تاثیری بر فعالیت‌های بشردوستانه سازمان‌هایی می‌گذارد که کمک‌ها را بین مردم توزیع می‌کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نقل از گزارش سی‌گار، این بازنگری هنوز ادامه دارد، اما مقام‌های آمریکا معتقدند که در بسیاری از موارد، راه‌حل‌هایی یافته‌اند تا از ادامه کار امدادگران زن در  فعالیت‌های بشردوستانه اطمینان حاصل شود. 

گزارش جدید سی‌گار چند هفته پس از حضور و شهادت جان سوپکو، سربازرس این سازمان، در کنگره آمریکا در مورد نظارت بر خروج نیروهای ایالات متحده از افغانستان و تعامل مداوم با طالبان منتشر شد. در آن زمان، او به قانونگذاران آمریکایی هشدار داد که وزارت خارجه از همکاری با او در ماموریت سی‌گار، خودداری می‌کند. او گفت که این وزارت اطلاعاتی را که او مجاز به دریافت آن‌ها است، پنهان کرده است. هم دموکرات‌ها و هم جمهوری‌خواهان از وزارت خارجه آمریکا خواسته‌اند که در بررسی‌های سیگار اخلال نکند و همکاری لازم را انجام دهد. 

بحث تداوم کمک‌های جهانی برای مردم افغانستان و دور نگهداشتن این کمک‌ها از دسترسی طالبان، چالشی است که سازمان ملل متحد از همان آغاز سلطه طالبان بر افغانستان، با آن رو‌به‌رو بوده است. گرچه سازمان ملل می‌گوید که سازوکاری تنظیم کرده است که اجازه نمی‌دهد طالبان به این کمک‌های جهانی دسترسی داشته باشند، گزارش‌های متعدد رسانه‌ها و گزارش اخیر سی‌گار نشان داده است که طالبان می‌توانند به اشکال مختلف، به این کمک‌ها دست یابند. گزارش‌های متعددی نشان می‌دهد که طالبان مسیر کمک‌ها به مردم افغانستان را تغییر می‌دهند و به نفع حکومت و هواداران خود مصرف می‌کنند. با توجه به اینکه به گفته دبیرکل سازمان ملل، کمک‌های جهانی برای افغانستان کاهش یافته است، جلوگیری از اعمال‌نفوذ طالبان بر روند کمک‌ها، چالشی است که آمریکا و سازمان ملل باید بر آن پیروز شوند. 

بیشتر از جهان