تاجگذاری اختصاصی برای پادشاه بریتانیا با سنگ سرنوشت اسکاتلند

این سنگ در تاریخ ۶ مه در مراسم تاج‌گذاری در کلیسای وست‌مینستر هم به نمایش درمی‌آید

انتظار می‌رود سنگ سرنوشت، نماد باستانی سلطنت اسکاتلند در کانون این مراسم قرار داشته باشد - AFP

ملکه الیزابت جوان اندکی پس از تاج‌گذاری در سال ۱۹۵۳، به اسکاتلند سفر کرد. یک هزار و ۷۰۰ عبادت‌کننده در مراسم شکرگزاری در ادینبرو از او استقبال کردند. اکنون مشخص شده است که به احترام پسر او نیز چنین مراسمی در کلیسای جامع سنت جایلز در پایتخت اسکاتلند برگزار خواهد شد و جواهرات قدیمی‌ترین تاج بریتانیا به شاه چارلز تقدیم می‌شوند. 

انتظار می‌رود سنگ سرنوشت، نماد باستانی سلطنت اسکاتلند، در کانون این مراسم قرار داشته باشد. این سنگ در تاریخ ۶ مه در مراسم تاج‌گذاری در کلیسای وست‌مینستر هم به نمایش درمی‌آید.

به گزارش روزنامه تلگراف، در این مراسم، جواهرات سلطنتی موسوم به افتخار اسکاتلند به پادشاه بریتانیا تقدیم خواهد شد. این جواهرات معمولا در اتاق تاج در دژ ادینبرو در معرض نمایش است و از قدیمی‌ترین نمادهای سلطنت در بریتانیا است.

این جواهرات که آخرین بار در تاج‌گذاری چارلز دوم در شهر اسکون در سال ۱۶۵۱ به کار رفتند، با بدرقه حدود ۱۰۰ نفر از نمایندگان اقشار مختلف سراسر اسکاتلند از دژ ادینبرو به کلیسای جامع برده خواهند شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته حمزه یوسف، نخست‌وزیر اسکاتلند که برای شرکت در تاج‌گذاری به لندن سفر خواهد کرد، مراسم شکرگزاری به اسکاتلند امکان می‌دهد به پادشاه جدید خوش‌آمد بگوید. او گفت: «جواهرات افتخار اسکاتلند شامل سنگ سرنوشت بخشی از مراسم کلیسای جامع سنت جایلز است. این مراسم شبیه مراسم شکرگزاری سال ۱۹۵۳ خواهد بود که ملکه فقید پس از تاج‌گذاری برای نخستین دیدار به اسکاتلند آمد.»

به گزارش روزنامه تلگراف، جزئیات بیشتر این مراسم، رژه‌ها و از جمله فرصت‌های تماشای آن برای عموم مردم در هفته‌های آینده اعلام خواهد شد.

ملکه فقید بریتانیا پس از تاج‌گذاری خود یک هفته به اسکاتلند رفت و ۲۴ ژوئن ۱۹۵۳ در مراسم ملی شکرگزاری و تقدیس در کلیسای جامع سنت جایلز حضور یافت.

جمعیت هلهله‌کنان همراهی دسته‌ای باشکوه با کالسکه سلطنتی حامل ملکه و دوک ادینبرو تا کلیسای جامع را تماشا کردند.

جواهرات افتخار اسکاتلند در حضور یک هزار  و ۷۰۰ نماینده از اقشار مختلف و دوربین‌های پخش زنده تلویزیونی طی مراسمی به ملکه فقید تقدیم شدند.

قدمت این جواهرات متشکل از تاج اسکاتلند، شمشیر و عصای سلطنتی به اواخر قرن ۱۵ و اوایل قرن ۱۶ و دوره سلطنت جیمز چهارم و جیمز پنجم، پدربزرگ و پدر ماری، ملکه اسکاتلند، می‌رسد.

هنوز مشخص نیست چند نفر در مراسم شکرگزاری شاه چارلز در اسکاتلند حضور خواهند داشت اما دسته تاج‌گذاری در لندن از دسته مادر او کوچک‌تر خواهد بود و شمار نظامیان همراه او نیز از شمار نظامیانی که در مراسم تاج‌گذاری مادرش حضور داشتند، کمتر است.

تا زمان پیمان اتحاد انگلستان و اسکاتلند در سال ۱۷۰۷ و در غیاب پادشاه مقیم، این مجموعه جواهرات در محل مجلس در ادینبرو نگهداری می‌شدند تا نشانگر حضور حاکم و موافقت او با تصویب قوانین باشد؛ اما پس از اتحاد انگلستان و اسکاتلند که مجلس جدید بریتانیا در لندن تشکیل شد، این جواهرات دیگر نقش آیینی نداشتند.

سنگ سرنوشت را ادوارد اول، پادشاه انگلستان، در سال ۱۲۹۶ از اسکاتلندی‌ها گرفت و به تصرف خود در آورد تا در وست‌مینستر در تاج جدید تعبیه کند. این سنگ از آن هنگام در مراسم تاج‌گذاری پادشاهان انگلستان و سپس بریتانیای کبیر به کار رفت.

در روز کریسمس سال ۱۹۵۰ چهار دانشجوی اسکاتلندی این سنگ را از کلیسای وست‌مینستر برداشتند و سه ماه بعد ۸۰۰ کیلومتر آن طرف‌‌تر در کلیسای آربروت پیدا شد. این سنگ را در سال ۱۹۹۶ به طور رسمی به اسکاتلند برگرداندند و در اتاق تاج همراه گنجینه‌هایی باارزش در معرض نمایش است.

همچنین روز یکشنبه اعلام کردند در سراسر اسکاتلند از جمله پارک پرنس استریت ادینبرو و کلیسای جامع گلاسکو نمایشگرهای بزرگی برای پخش مراسم تاج‌گذاری نصب خواهد شد.

بیشتر از جهان