جزئیات ردای طلا و پوشش شاه چارلز سوم در تاجگذاری

وزن این ردا حدود سه تا چهار کیلوگرم است و تاج سنت ادوارد نیز بعد از تاج‌گذاری ۲.۲۳ کیلوگرم دیگر به بار پادشاه اضافه می‌کند

ردا از پارچه طلا دوخته شده است-Victoria Jones / POOL / AFP

پادشاه برای مراسم تاج‌گذاری روز شنبه (۶ ماه مه) مجموعه‌ای از رداهای سنگین طلایی به تن خواهد کرد.

پادشاه حین مراسم مذهبی که وسط سالن تاج‌گذاری کلیسای وست‌مینستر برگزار می‌شود با کمک شاهزاده ویلیام، لایه‌لایه لباس‌های پر زرق و برق تاج‌گذاری را که از لباس کشیشی الهام گرفته شده است، به تن خواهد کرد.

برای تفویض که طی آن تاج‌گذاری انجام می‌شود، یک کت آستین بلند طلایی براق به نام سوپرتونیکا (Supertunica) به چارلز می‌دهند که در سال ۱۹۱۱ برای پدربزرگش جورج پنجم دوختند و در مراسم بعدی تاج‌گذاری از جمله الیزابت دوم نیز از آن استفاده شد.

سوپرتونیکا از پارچه طلا دوخته شده، که از نخ ابریشمی با روکش ظریف مطلا یا نقره‌اندود درست شده و به آن پوشش مقدس طلا (Close Pal of Cloth of Gold) نیز می‌گویند، حدود دو کیلوگرم وزن دارد و طرح‌های اسلیمی و نقوش گل روی آن گلدوزی شده است.

روی سوپرتونیکا شنلی بلند به نام شنل امپراتوری (Imperial Mantel)- یا ردای سلطنتی (Rob Royal) قرار می‌گیرد که در سال ۱۸۲۱ برای جورج چهارم، جد ولخرج پادشاه دوخته شده است.

شاهزاده ولز که وارث تاج و تخت است، با ورود به سالن تاج‌گذاری و کمک به پدرش در پوشیدن این ردا در مراسم نقش ایفا می‌کند.

وزن این ردا حدود سه تا چهار کیلوگرم است و تاج سنت ادوارد نیز بعد از تاج‌گذاری ۲.۲۳ کیلوگرم دیگر به بار پادشاه اضافه می‌کند.

این ردا از پارچه طلا دوخته شده است و با نقوشی رنگارنگ از جمله نشان گل زنبق که اشاره‌ای به ادعای کهن انگلستان بر فرانسه دارد، همچنین عقاب‌های امپراتوری و نشان‌های ملی گل‌های رز قرمز-صورتی، گل‌ خار آبی و شبدر سبز تزئین شده است.

کارولین دو گیتو، معاون نظارت بر آثار هنری پادشاهی برای مجموعه رویال تراست (Royal Trust)، این لباس را «تداعی‌کننده تمام و کمال» مراسم تاج‌گذاری و مهم‌ترین لباس‌های تاریخی مجموعه سلطنتی توصیف کرد.

او گفت: «اهمیت تاریخی شگفت آن‌ها کاملا مشخص است، اما به‌دلیل ماهیت مقدس استفاده از آن‌ها در بخش تفویض مراسم تاج‌گذاری نیز مهم‌اند.»

در دوران مدرن، پادشاهان طبق سنت از همین لباس‌ها استفاده می‌کنند، درست مثل چارلز، اما معمولا یک کمربند شمشیر تاج‌گذاری جدید و یک دستکش تاج‌گذاری برای استفاده در مراسم دریافت می‌کنند.

چارلز تصمیم گرفته است که به دلایل پایداری و کارایی از همان کمربند و دستکش پدربزرگش، جورج ششم – آخرین پادشاه مرد - استفاده کند.  

دو گیتو می‌گوید: «این کار در دوران مدرن کاملا غیرمعمول است... این تصمیم شخصی پادشاه بود و استفاده مجدد آن‌ها با تفکر پایداری و کارایی مطابقت دارد.»

«وضعیت این دستکش و کمربند بسیار خوب است و یادآور مراسم تاج‌گذاری پدربزرگش، پادشاه جورج ششم نیز هست.»

کاخ باکینگهام هنوز تایید نکرده است که پادشاه برای رفتن به کلیسا (ابی) زیر ردای حکومتی (Robe of State) خود چه لباسی – لباس نظامی یا چیز دیگر- خواهد پوشید. در مراسم پیشین، پادشاه یا ملکه طبق سنت جوراب و شلوارک ابریشمی می‌پوشیدند.  

اما گزارش‌های جدید حاکی از آن است که به چارلز پیشنهاد شده است در این مراسم زیر ردایش لباس نظامی بپوشد.

نشریه سان (The Sun) نیز به نقل از یک منبع [آگاه] گفت: «به‌ عقیده دستیاران ارشد، شلوارک خیلی قدیمی به‌نظر می‌رسد.» کاخ باکینگهام به تماس ایندیپندنت درباره این موضوع پاسخی نداد.

گزارش تکمیلی از پی‌ای.

© The Independent

بیشتر از جهان