موافقت شورای امنیت سازمان ملل با سفر وزیر خارجه طالبان به پاکستان

پاکستان گفته است که تمام هزینه‌های سفر امیرخان مقتی را می‌پردازد

مقام‌های طالبان از جمله امیرخان متقی تحت تحریم سازمان ملل قرار دارند-AHMAD SAHEL ARMAN / AFP

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت (اول مه) موافقت کرد که امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان هفته آینده برای دیدار با وزرای خارجه پاکستان و‌ چین به پاکستان سفر کند.

رویترز گزارش داد که پاکستان نامه‌ای مبنی بر معافیت از ممنوعیت سفر امیرخان متقی بین ۶ تا ۹ ماه مه را به کمیته شورای امنیت سازمان ملل پیشنهاد کرده بود که پذیرفته شد. 

مشخص نیست که وزیر خارجه طالبان در سفر به پاکستان درباره چه موضوعاتی صحبت خواهد کرد، اما پاکستان گفته است که تمام هزینه‌های سفر امیرخان مقتی را می‌پردازد. 

شورای امنیت سازمان ملل متحد رهبران طالبان از جمله امیرخان متقی را به‌‌دلیل صدور فرمان‌های زن‌ستیزانه مبنی بر ممنوعیت کار و آموزش زنان و دختران تحریم کرد و آنها نمی‌توانند بدون موافقت شورای امنیت سازمان ملل سفر کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی متقی به پاکستان سفر می‌کند که نشست دو روزه دوحه درباره چگونگی تعامل کشورها با طالبان در حال برگزاری است.  

طالبان با پاکستان و چین تماس دارند و این دو کشور دیپلمات‌های طالبان را نیز پذیرفته‌اند.

پاکستان متهم به حمایت از طالبان در دوران حکومت پیشین افغانستان بود. گفته می‌شود که خانه‌های برخی از رهبران طالبان در پاکستان است و این کشور روی این گروه نفوذ دارد. هر چند اسلام‌آباد حمایت از طالبان را رد می‌کرد.  

چین در دوران حکومت طالبان در افغانستان برای سرمایه‌گذاری به‌ویژه در بخش معدن علاقمندی نشان داده است. سرمایه‌گذاران چینی به افغانستان سفر می‌کنند و در تلاش برای گسترش روابط اقتصادی‌اند.

در حالی که چین روابط نزدیک با طالبان برقرار کرده است، همچنان درباره اویغورها نگران است. 

اویغور‌ها بیشتر در شمال‌شرق افغانستان هم‌مرز‌ با چین حضور داشتند و برخی از آنها را حکومت پیشین افغانستان بازداشت کرده بود. اما زمانی‌که طالبان در اوت ۲۰۲۱ بر  افغانستان مسلط شدند، تمامی زندانیان شامل اویغورها را از زندان آزاد کردند.  

گمان می‌رود که در دیدار وزیر خارجه چین با وزیر خارجه طالبان در پاکستان، نگرانی‌ها در این زمینه مطرح شود.  

چین از احتمال نزدیکی طالبان با ایالات متحده آمریکا هم نگران است. 

بیشتر از جهان