اورشلیم‌پست تحلیل کرد: سفر ابراهیم رئيسی به سوریه نشانه چیست؟

ایران می‌خواهد نشان دهد پس از توافق با عربستان سعودی، می‌تواند تمرکز خود را از یمن به سوریه و لبنان تغییر دهد

دیدار بشار اسد و ابراهیم رئیسی در تهران، ۸ مه ۲۰۲۲ ـ AFP

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، قرار است این هفته به سوریه سفر کند. این سفر، اولین دیدار رئیس‌جمهوری ایران از سوریه از زمان آغاز جنگ داخلی در این کشور است و در شرایط کنونی منطقه می‌تواند اهمیت ویژه‌ای برای دمشق داشته باشد.

اورشلیم‌پست در تحلیلی که روز دوشنبه اول مه (یازدهم اردیبهشت) منتشر کرد، به تحلیل سفر ابراهیم رئیسی به دمشق پرداخت و نوشت: «این یک اتفاق بزرگ برای رژیم سوریه خواهد بود که در ماه‌های اخیر گام‌های زیادی را برای ارتباط گرفتن با کشورهای منطقه برداشته است.»

این رسانه اسرائيلی با به کار بردن این تشبیه که «وزیر خارجه سوریه به یک جهانگرد تبدیل شده است و به تونس، مصر، اردن و کشورهای دیگر می‌رود»، نوشت: «سوریه که دیدارهای مختلفی با کشورهای خلیج فارس و همچنین روسیه داشته، حالا می‌خواهد بیش از پیش نشان دهد که حمایت ایران را نیز به همراه دارد. به نظر می‌رسد که در شرایط کنونی، حمایت تهران از دمشق برای سوریه که می‌خواهد به اتحادیه عرب بازگردد، مهم است.»

بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، طی سفری غیرمنتظره در سال ۲۰۲۲، با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و ابراهیم رئیسی، رئیس‌ دولت ایران، دیدار کرد. اسد همچنین پیش‌تر در سال ۲۰۱۹ از ایران دیدن کرده بود که یکی از معدود سفرهای خارجی او از زمان آغاز جنگ داخلی سال ۲۰۱۱ محسوب می‌شد.

اورشلیم‌پست با اشاره به این که «محمود احمدی‌نژاد آخرین رئیس‌جمهوری ایران بود که در سال ۲۰۱۰ به سوریه سفر کرد»، نوشت: «سفر ابراهیم رئیسی به دمشق در شرایط کنونی به این منظور است که جمهوری اسلامی تلاش می‌کند نشان دهد چگونه پس از توافق با عربستان سعودی در پکن، می‌تواند تمرکز خود را از یمن به سوریه و لبنان تغییر دهد. وزیر امور خارجه ایران نیز به‌تازگی در عمان و لبنان حضور داشته است. او در لبنان به سمت جنوب و نزدیک مرز اسرائیل رفت تا به‌نوعی اسرائیل را تهدید کرده باشد. در همان حال، رئیس‌جمهوری عراق در ایران بود و رهبر جمهوری اسلامی نیروهای آمریکایی در عراق و خلیج فارس را تهدید می‌کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بخش‌های دیگری از این گزارش می‌خوانیم: «سفر ابراهیم رئیسی به سوریه در حالی انجام می‌شود که جمهوری اسلامی همچنان به صادرات سلاح از طریق عراق و سوریه به لبنان ادامه می‌دهد. ایران می‌خواهد نیروهای آمریکایی را از سوریه و عراق خارج کند تا یک منطقه بی‌رقیب داشته باشد. تهران همچنین از سوریه برای تهدید اسرائیل استفاده می‌کند و بارها در گذشته تلاش کرده است پدافند هوایی و سایر تسلیحات را به دمشق ارسال کند.»

جمهوری اسلامی در اوایل آوریل یک پهپاد را از سوریه به سمت اسرائیل پرتاب کرد و گروه‌های فلسطینی را نیز در دمشق برای هدف قرار دادن اسرائیل بسیج کرد. حمله شبه‌نظامیان نزدیک به ایران و نیروهای نیابتی در سوریه به اهدافی در اسرائیل و هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی در سوریه در گذشته بارها اتفاق افتاده است. بر اساس گزارش‌ها، گروه‌های طرفدار ایران تقریبا ۸۰ حمله به نیروهای آمریکایی در سوریه انجام داده‌اند.

جمهوری اسلامی متحد اصلی بشار اسد است و در طول جنگ داخلی ۱۲ ساله در سوریه، از رژیم او حمایت مالی و نظامی کرد. حمایت ایران و روسیه از سوریه به بشار اسد کمک کرد که طی جنگ داخلی ۱۲ ساله، کنترل خود را بر دولت از دست ندهد. هزینه ناشی از این درگیری را مردم سوریه دادند، به‌طوری که بیش از ۵۰۰ هزار نفر کشته و بیش از ۱۵ میلیون نفر آواره شدند.

 اکنون با تحولات صورت گرفته در منطقه، پس از نزدیکی تهران و ریاض و زمانی که سوریه به‌دنبال آشتی با ترکیه و همچنین بازگشت به اتحادیه عرب است، سفر ابراهیم رئیسی به سوریه با پرسش‌های متعددی همراه است. آیا توافقنامه‌های دوجانبه جدیدی امضا خواهد شد؟ آیا ایران تلاش خواهد کرد سلاح‌های بیشتری را جابه‌جا کند؟ آیا قصد تحکیم جایگاه خود در سوریه را دارد؟ آیا با این دیدار رسمی، پیامدهای دیگری برای منطقه در راه است؟

بیشتر از جهان