آمریکا به دیپلمات عربستانی مرتبط با قتل قاشقچی اجازه ورود نداد

رییس پیشین کنسولگری عربستان در استانبول نتوانست برای ورود به آمریکا روادید بگیرد

مراسم یادبود جمال خاشقچی در واشینگتن، ۲ نوامبر ۲۰۱۸/Jim WATSON / AFP

ایالات متحده از ورود دیپلمات سابق سعودی به خاک این کشور جلوگیری کرد، زیرا متهم است که در سال ۲۰۱۸ در قتل  خبرنگار عربستانی، جمال قاشقچی در کنسولگری عربستان در ترکیه دست داشته است.

به گزارش مقامات وزارت کشور ایالات متحده، این محرومیت جدید را روز سه‌شنبه به محمد العتیبی اطلاع دادند  که در زمان به قتل رسیدن آقای قاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول سرکنسول بود.

این دیپلمات پارسال هم در پی قتل خبرنگار مذکور که مقیم ایالات متحده بود در فهرست ۱۷ نفری مقامات عربستانی مورد تحریم قرار داشت.

طبق اعلام مقامات اطلاعاتی ترکیه آقای العتیبی و ۱۵ نفر دیگر در قتل خبرنگار مذکور دست داشته‌اند. آن تحریم شامل حکومت ریاض نبود و به دولت دونالد ترامپ امکان داد تا آن حد جلو نرود که بر قرارداد  پر سود تسلیحاتی ایالات متحده با عربستان سعودی اثر منفی بگذارد، قراردادی که رییس جمهور ایالات قول داده بود حفظ کند.

استیو منوچین وزیر خزانه‌داری ایالات متحده همان موقع با صدور بیانیه‌ای گفت:« این افراد که به روزنامه‌نگاری مقیم و شاغل در ایالات متحده حمله کرده‌اند و او را کشته‌اند باید با تبعات اقدامات‌شان روبرو شوند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: حکومت عربستان سعودی باید برای پایان دادن به هر گونه حمله به خبرنگاران یا ناراضیان سیاسی گام‌های مناسبی بردارد.

شعلان الشعلان معاون و سخنگوی دادستان عمومی عربستان  به خبرنگاران گفت  قاشقچی را که از خودی‌های دربار بود و به انتقاد از سیاست‌های سعودی روی آورده بود به زور و با تزریق مواد کشنده در تاریخ ۲ اکتبر ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان در استانبول کشتند.

آقای شعلان گفت شاهزاده محمد بن سلمان از این عملیات به هیچ وجه خبر نداشت، عملیاتی که در آن بدن قاشقچی را قطعه قطعه کردند، از ساختمان کنسولگری بیرون بردند و به »همدست محلی» ناشناسی تحویل دادند.

عربستان سعودی هر گونه دخالت داشتن در ناپدید شدن قاشقچی در آن هنگام را تکذیب کرد و سرکنسول سابق عربستان در استانبول که پیش‌بینی می‌کردند پلیس ترکیه برای بازرسی به محل زندگی‌اش بیاید، ساعتی قبل از آن با پروازی تجاری از ترکیه راهی ریاض شد.

ایالات متحده قبلاً ورود حدود ۲۴ نفر از مقامات سعودی را ممنوع کرده بود که از جمله آن‌ها ۱۵ مأمور بودند که طبق اخبار منتشره در قتل آقای قاشقچی دست داشتند.

مقامات ایالات متحده روادید مشاوران پیشین و نزدیک به ولیعهد عربستان شامل سعود القحطانی و ماهر مطرب را لغو کرده بودند. ماهر مطرب متهم است که عملیات قتل توسط «جوخه اعدام» را سازماندهی کرده است.

© The Independent

بیشتر از جهان