سودان؛ طرف‌های درگیر حاضر به سازش نیستند

ارتش سودان هنوز نتوانسته است از تجهیزات نظامی سنگین علیه نیروهای موسوم به «واکنش سریع» استفاده کند

به گزارش منابع محلی و خبرگزاری‌های بین‌المللی، با وجود تمدید آتش‌بس میان ارتش سودان و نیروهای موسوم به «واکنش سریع»، درگیری‌‌های نظامی میان طرف‌ها همچنان ادامه دارد. بر اساس گزارش‌ها، روز شنبه نیز صدای تیراندازی‌های ممتد و آتش سنگین توپخانه در بخش‌های وسیعی از شهر خارطوم، پایتخت سودان، شنیده شد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که هیچ‌یک از طرف‌ها حاضر به سازش نیست و توان نظامی دو طرف نیز تقریبا برابر است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز شنبه ۲۹ آوریل (نهم اردیبهشت)، در گزارشی به‌نقل از یافته‌های «سندیکای پزشکان سودان»، شمار غیرنظامیان کشته‌شده در جریان درگیری‌های نظامی ارتش با نیروهای وفادار به محمد حمدان دقلو را ۴۱۱ تن اعلام کرد.

به‌ گفته این نهاد مدنی، بیش از ۲۲۰۰ شهروند غیرنظامی نیز تاکنون در جریان درگیری‌ها مجروح شده‌اند.

شهر خارطوم با جمعیت پنج میلیون نفری کانون اصلی درگیری‌ها است. با این حال، کشورهای منطقه و نهادهای بین‌المللی ابراز نگرانی کرده‌اند که با تداوم درگیری‌ها، امکان گسترش خشونت‌ها به سایر مناطق، به‌ويژه در دارفو و مناطق غربی کشور، وجود دارد. این مناطق در گذشته هم شاهد درگیری‌های گسترده قومی-نژادی میان قبایل عرب و غیرعرب بوده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان خبرگزاری رویترز روز شنبه در گزارشی نوشت وضعیت در میدان‌های نبرد‌ به‌گونه‌ای است که هیچ‌یک به راحتی نمی‌‌‌‌توانند طرف مقابل را شکست دهند. همین امر خطر ناآرامی‌، بی‌ثباتی و یک درگیری نظامی طولانی را جدی‌تر کرده است.

با وجود اینکه ارتش سودان نیروی هوایی و تانک‌ در اختیار دارد، هنوز نتوانسته است از این تجهیزات خود علیه نیروهای موسوم به «واکنش سریع» در خارطوم استفاده کند.

در این میان، برخی از کشورهای منطقه، ایالات متحده و نهاد‌های بین‌المللی تلاش کرده‌اند به‌منظور پایان دادن به درگیری‌ها میانجیگری کنند. با این حال، درگیری‌های نظامی کماکان ادامه دارد و نشانه‌های امیدبخشی نیز دیده نمی‌شود. هر دو ژنرال به‌طور عمومی اعلام کرده‌اند که قصد ندارند با طرف مقابل گفت‌وگو کنند.

 روز شنبه فولکر پرتس، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در سودان، ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگوهای آتش‌بس میان دو طرف پیش برود. اما واقعیت این است که درگیری‌های روز شنبه در خارطوم و برخی دیگر از مناطق، شانس موفقیت این تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌‌المللی را کم کرده است.

بیشتر از جهان