با وجود تمدید آتش‌بس، درگیری‌های نظامی در سودان ادامه دارد

دبیرکل سازمان ملل: جنگ داخلی در سودان تنها محدود به درگیری‌های نظامی دو ژنرال نیست و طرف‌های دیگری هم نقش دارند

با وجود تمدید آتش‌بس سه‌روزه میان ارتش سودان و نیروهای نظامی موسوم به «واکنش سریع»، درگیری‌های پراکنده و تحولات سیاسی-نظامی پرشتاب در سودان موجب نگرانی کشورهای منطقه و نهادهای بین‌المللی شده است.

روز جمعه آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، خطاب به غیرنظامیان و مردم سودان گفت جنگ و درگیری‌های داخلی در این کشور تنها محدود به درگیری‌ میان دو نظامی نیست و عوامل و طرف‌های دیگری هم دخالت دارند.

دبیرکل سازمان ملل متحد به مردم سودان وعده داد جامعه بین‌المللی در کنار آن‌ها است و تلاش می‌‌شود تا روند کمک‌های بشردوستانه متوقف نشود. با این حال، به‌گفته گوترش، برای تداوم ارائه کمک‌ها باید امنیت نسبی تامین شود.

آنتونیو گوترش پیش‌تر هشدار داده بود که با شروع درگیری‌ها میان ارتش سودان و نیروهای «واکنش سریع» به فرماندهی محمد حمدان دقلو، سودان «در لبه پرتگاه» قرار گرفته است.

سازمان‌های مختلف بین‌المللی، از جمله سازمان بهداشت جهانی، در مورد وضعیت غیرنظامیان و آوارگان و قطع یا دسترسی نداشتن به خدمات درمانی هشدار داده‌اند.

به‌گفته مقام‌های سازمان بهداشت جهانی، در حال حاضر، بیش از ۶۰ درصد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی خارطوم تعطیل شده‌ است.

بر اساس آخرین گزارش‌ها، در جریان درگیری‌های اخیر نظامی در سودان، بیش از چهار هزار نفر مجروح و دست‌کم ۴۶۰ تن جان خود را از دست دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گفته مسئولان برنامه جهانی غذا سازمان ملل، موج تازه خشونت‌ها در سودان می‌تواند میلیون‌ها نفر را در کشوری که یک‌سوم جمعیت آن، یعنی ۱۵ میلیون نفر به کمک فوری نیاز دارند، به ورطه قحطی و گرسنگی بکشاند.

نگرانی اصلی کشورهای منطقه و نهادهای بین‌المللی این است که درگیری‌‌های کنونی میان ارتش سودان و نیروهای وفادار به محمد حمدان دوقلو، فرمانده قوای «واکنش سریع»، به خشونت‌های قومی-نژادی پیشین، به‌ویژه در دارفو و مناطق اطراف در غرب سود دامن بزند. این مناطق پیش‌تر شاهد درگیری‌ها و خشونت‌های گسترده قومی-نژادی میان قبایل عرب و غیرعرب بوده است.

هم‌زمان، خبرگزاری رویترز به‌نقل از منابع ارتش سودان نوشت که نیروهای «واکنش سریع» روز جمعه به یک هواپیمای باری ترکیه که در حال فرود در فرودگاه وادی سیدنا در نزدیکی خارطوم، پایتخت سودان، بود شلیک کردند و به مخازن سوخت هواپیما آسیب زدند.

در مقابل، منابع وابسته به نیروهای «واکنش سریع» ضمن رد ادعای ارتش مبنی بر شلیک به هواپیمای ترابری ترکیه، اعلام کردند که این نیروها کاملا به مفاد آتش‌بس سه‌روزه با ارتش پایبندی دارند.

بحران آوارگان و پناهجویان در مرزهای سودان هم کماکان ادامه دارد. بر اساس گزارش‌ها، هزاران نفر پشت مرزهای زمینی با مصر با حداقل امکانات به‌سر می‌برند. هم‌زمان، آن‌هایی که تمایلی به ترک محل زندگی ندارند یا از عهده هزینه‌های سفر بر نمی‌آیند، در خارطوم و سایر شهرهای سودان، علاوه بر مشکلات جدی امنیتی با کمبود شدید مواد غذایی، آب و سوخت مواجه‌اند.

بیشتر از جهان