چین رویای هایپرلوپ ایلان ماسک را تا سال ۲۰۳۵ محقق می‌کند

به گفته دانشمندان، ساخت مسیر قطار هایپرلوپ برای چین «اهمیت راهبردی» دارد

این پیشرفت جدید ایده رویایی ایلان ماسک را در مورد سیستم حمل‌ونقل محقق می‌کند - hyperlooptt

به گفته موسسات طراحی ریل چین، این کشور نخستین خط قطار هایپرلوپ (Hyperloop) [سیستم حمل‌ونقل سریع تونل خلا] خود را بین شانگهای و هانگژو می‌سازد.

چین نشان داده که به ساخت فناوری ریلی پرسرعت علاقه‌مند است و گزارشی جدید درباره پروژه هایپرلوپ منتشر کرده است که می‌گوید این پروژه برای چین «اهمیت راهبردی» دارد.

این پیشرفت جدید ایده رویایی ایلان ماسک، رئیس تسلا، را در مورد چنین سیستم حمل‌ونقلی محقق می‌کند. ایده این سیستم حمل‌ونقل را که مسافر و بار را در غلافی داخل یک تونل خلا حمل می‌کند، ایلان ماسک نخستین بار در سال ۲۰۱۳ مطرح کرد.

در گزارش این پروژه که هفته گذشته در نشریه طراحی استاندارد راه‌آهن منتشر شد، دانشمندان «در سایت‌های ساخت‌وساز پیشنهادی» برای قطار هایپرلوپ یک «ارزیابی جامع» انجام دادند.

به گفته آن‌ها، «سیستم مغناطیسی لوله‌ای [مگلو] (maglev) بسیار تندرو» چین، فناوری که معمولا به آن هایپرلوپ می‌گویند، با سرعت یک هزار کیلومتر بر ساعت در تونل خلا حرکت می‌کند.

پژوهشگران چندین خط پیشنهادی برای هایپرلوپ در نظر گرفتند؛ از جمله خطوطی که شهرهای پکن‌ــ‌شیجیاژوانگ، چنگدوــ چونگ کینگ و گوانگجو‌ــ‌شنژن چین را به هم وصل می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک خط احتمالی بین پکن و شیجیاژوانگ پایتخت چین را به مرکز استان هبی در شمال این کشور وصل می‌کند؛ در حالی‌ که خط گوانگجو-شنژن شهرهای منطقه دلتای رود مروارید چین را به هم متصل می‌کند.

خط چنگدو-چونگ کینگ حمل‌ونقل را در مناطق غربی این کشور تقویت می‌کند.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، دانشمندان این پروژه چندین عامل را برای محدود کردن نخستین خط هایپرلوپ چین در نظر می‌گیرند؛ از جمله تراکم جمعیت این مناطق، فعالیت اقتصادی آن‌ها و زیرساخت‌های حمل‌ونقل موجود در شهرهایی که به هم وصل می‌شوند.

در حالی‌ که طی مسیر ۱۷۵ کیلومتری بین شانگهای و هانگژو اکنون با حمل‌و‌نقل جاده‌ای حدود سه ساعت طول می‌کشد، با استفاده از سیستم هایپرلوپ ممکن است فقط ۱۵ دقیقه زمان ببرد.  

چین قصد دارد نخستین خط هایپرلوپ خود را تا سال ۲۰۳۵ بسازد.  

اما پیش از آنکه نخستین قطار بتواند بین این دو شهر رفت‌وآمد کند، این حرکت پیشگامانه به ایجاد زیرساخت‌های فراوانی نیاز دارد؛ از جمله [زیرساخت‌هایی] برای لوله‌های کم‌فشار و ایستگاه‌های تخصصی این سیستم و نیز ایمنی و مقررات.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی