جنگ سودان و کمبود صمغ عربی؛ خطری برای شرکت‌های بزرگ خوراکی و آرایشی

موجودیت شرکت‌های بزرگی چون کوکاکولا و پپسیکو به صمغ عربی وابسته است

برداشت صمغ عربی از روی شاخه درخت اقاقیا، سودان- ASHRAF SHAZLY / AFP

افروخته شدن آتش جنگ داخلی در سودان سازندگان کالاهای مصرفی در جهان را که برای تامین صمغ عربی رقابت می‌کنند به نگرانی انداخته است. 

صمغ عربی ماده‌ای است با گستره مصرفی وسیع و حیاتی در صنایع خوراکی، نوشیدنی، و لوازم آرایشی و عنصری کمکی در اتصال مواد تشکیل‌دهنده کالاها است. 

سودان در شمال شرق آفریقا بزرگترین تولید کننده صمغ عربی در جهان است؛ رزینی که از درخت اقاقیا استخراج می‌شود و عنصری تعیین‌کننده در انواع محصولات است، از نوشابه‌های گازدار تا آب‌نبات و لوازم آرایشی و محصولات داروسازی. 

حدود ۷۰ درصد از صمغ عربی مورد نیاز و بی‌جایگزین جهان محصول درختان اقاقیای منطقه ساحل است که سودان، سومین کشور بزرگ آفریقا نیز جزو آن است. 

سودان اکنون صحنه نبرد و رقابت میان دو گروه عمده مسلح، یعنی بزرگترین گروه شبه‌نظامی کشور و ارتش است. دو فرمانده نظامی در راس ارتش و نیروهای موسوم به «پشتیبانی فوری» بر سر قراردادی با میانجی‌گری بین‌المللی که خواستار ادغام نیروهای پشتیبانی فوری در ارتش بود، به توافق نرسیدند و اختلاف نظر آنان در نهایت منجر شد گروه شبه‌نظامی پشتیبانی فوری دست به کودتا بزند و کشور صحنه جنگ داخلی شود.  

دوازده شرکت تامین‌کننده، صادرکننده و توزیع‌کننده صمغ عربی به خبرگزاری رویترز گفتند در حال حاضر تجارت این کالا متوقف شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد النور، مدیر شرکت «صمغ عربی آمریکا» گفت اکنون به دلیل ناآرامی‌ها و مسدود شدن جاده‌ها تهیه صمغ عربی از مناطق روستایی سودان «غیرممکن» است.

صادرکنندگان صمغ عربی و منابع صنعتی به رویترز گفتند شرکت‌های وابسته به صمغ عربی مانند کوکاکولا و پپسیکو با توجه به بی‌ثباتی سیاسی سودان از مدت‌ها پیش صمغ عربی مورد نیاز سه تا شش ماه خود را ذخیره کرده‌اند. آنها می‌گویند بدون صمغ عربی در فرمول محصولاتشان، کالایی وجود نخواهند داشت. 

 مدیر تدارکات شرکت «کری گروپ» که تامین‌کننده صمغ عربی برای اکثر صنایع مواد غذایی و نوشیدنی است، گفت احتمال دارد که بسته به مدت زمان ادامه درگیری‌ها، برخی مواد خوراکی و محصولات مارک‌های معروف، در فروشگاه‌ها کمیاب شوند. او تخمین می‌زند ذخایر موجود فعلی برای پنج الی شش ماه کافی است. 

یکی از مسئولان فوگا گام، یک شریک تامین‌کننده صمغ عربی در هلند، نیز همین دیدگاه را دارد و می‌گوید صمغ عربی موجود در دست شرکت‌ها و کارخانجات برای سه الی شش ماه دوام خواهد داشت. 

در این میان شرکت‌های تولیدکننده صمغ عربی می‌گویند مشتریانشان به دنبال یافتن کشورهای جایگزین برای تامین این محصول افتاده‌اند.

برآوردهای شرکت «کری گروپ» نشان می‌دهد که تولید جهانی صمغ عربی حدود ۱۲۰ هزار تن در سال و به ارزش یک میلیارد و ۱۰۰ هزار دلار است. 

شرکت‌های واردکننده صمغ عربی می‌گویند  قادر به برقراری ارتباط با شبکه تامین‌کننده خود در سودان نیستند.

صادرکنندگان سودانی نیز می‌گویند علی‌رغم داشتن سفارش و تعهد صادرات این محصول، عملا امکان آن وجود ندارد. 

بیشتر از اقتصاد