تلاش برای رساندن دارو و غذا به ایران

هم‌زمان با اعمال تحریم‌های جدید، آمریکا از طرح رساندن دارو و غذا به ایران حمایت کرد

پس از انقلاب جمهوری اسلامی، سوییس حافظ منافع آمریکا در ایران بوده است - Swissinfo 

خبرگزاری رویترز امروز چهارشنبه، به نقل از یک مقام آمریکایی و یک مقام اهل کشور سوئیس نوشت که «کانال سوئیس برای تسهیل مبادلات غذا و دارو با ایران ممکن است ظرف چند ماه آینده فعال شود».

«پاسکال باریسل» وزیر خارجه دولت سوئیس و«ادوارد مک مولن»، سفیر آمریکا در سوئیس در مصاحبه‌هایی جداگانه‌ای با خبرگزاری رویترز به ماجرای راه‌اندازی این سازوکار بشردوستانه برای صادرات مواد غذایی و دارو به ایران طی ماه‌های آینده اشاره کردند و تاکید داشتند که «این سازوکار می‌تواند به صادرات کالاهای سوئیسی به ایران بدون نقض تحریم‌های آمریکا کمک کند».

وزیر خارجه سوئیس با اشاره به راه‌اندازی این کانال گفت که «وظیفه ما این است که برای مردم ایران غذا و کالاهای پزشکی فراهم کنیم. بنابراین، ما سرسختانه برای ایجاد این کانال بشردوستانه تلاش می‌کنیم».

به گفته این مقام سوئیسی «این مسئله به تمایل شرکت‌ها و بانک‌ها برای مشارکت بستگی دارد هرچند که تا به امروز به نتایج خوبی دست یافته‌ایم». «پاسکال باریسل» هم‌چنین ابراز امیدواری کرده است که این سازوکار از سال آینده میلادی اجرایی شود. وزیر خارجه سوئیس افزود: «اگر این مدل (سوئیسی) عملی شود بسیار خوب می‌شود که دیگران نیز آن را دنبال کنند. این مدل ابزاری برای رقابت نیست، صرفا یک روش متفاوت است».

ادوارد مک مولن، سفیر آمریکا در سوئیس، هم با ابراز امیدواری درباره راه‌اندازی این کانال  گفت: «خوشبختانه ما اکنون در همکاری با سوئیس مشغول کار روی جزئیات نهایی این سازوکار هستیم و امیدوارم این مذاکرات در آینده نزدیک به نتیجه برسد».

از سوی دیگر وزیر خارجه سوئیس به ماجرای تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی نیز اشاره کرد و گفت: «ما آماده هستیم که در صورت تقاضای دو طرف زمینه تبادل بیشتر زندانیان دو کشور را فراهم کنیم».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در روزهای گذشته به شکلی کاملا ناگهانی ماجرای تبادل زندانیان ایران و آمریکایی به صدر خبرها رسید. ماجرایی که گمانه‌ها درباره امکان مذاکره بین مقامات ایرانی و آمریکایی را به وجود آورد. 

از سوی دیگر امروز، چهارشنبه ۲۰ آذرماه، وزیر خارجه ایالات متحده به مسئله تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا اشاره کرد و گفت که «امیدوار است موردی که انجام شده به تلاش‌های گسترده‌تری برای آزادی دیگر آمریکایی‌های زندانی در ایران بینجامد».

وزیر خارجه آمریکا البته از اعمال تحریم‌های تازه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران نیز خبر داد؛ مایک پومپئو با اعلام این خبر گفت که «چند شرکت حمل‌ونقل که در انتقال سلاح‌های کشتار جمعی مرتبط با ایران دست داشته‌اند تحریم می‌شوند».

آمریکا همچنین عبدالحسین خدری، مدیر عامل شرکت خدری جهان‌دریا، را به اتهام ارتباط با سپاه پاسداران در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است. به گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا عبدالحسین خدری را در ارتباط با سپاه پاسداران در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته است. خزانه‌داری آمریکا شرکت «راه ابریشم دریایی» در عمان و دو شناور «گناوه ۱ و گناوه ۲» را نیز در ارتباط با آقای خدری در فهرست تحریم‌ها قرار داد.

بیشتر از