عفو بین‌الملل خواهان برخورد قاطع‌تر شورای امنیت با طالبان شد

محکومیت عملکرد طالبان در شورای امنیت سازمان ملل متحد گامی ارزنده است، اما کافی نیست

قطعنامه‌ای که امارات متحده عربی و ژاپن تهیه کردند، به اتفاق آرا در شورای امنیت سازمان ملل تایید شد - YUKI IWAMURA / AFP

شورای امنیت در نشست روز پنجشنبه عملکرد طالبان را در قبال زنان و دختران در افغانستان محکوم کرد. 

امارات متحده عربی و ژاپن یک قطعنامه تهیه کردند که به اتفاق آرا در شورای امنیت سازمان ملل تایید شد. این قطعنامه نقض حقوق زنان و دختران در افغانستان را در تاریخ سازمان ملل بی‌سابقه توصیف کرده است و از طالبان خواسته تا محدودیت‌ها علیه زنان و دختران را لغو کنند.

لانا نصیبه، سفیر امارات متحده عربی در سازمان ملل، گفته است که این قطعنامه را ۹۰ کشور ازجمله همسایه‌های افغانستان، کشورهای اسلامی و دولت‌های مختلف در سراسر جهان تایید کردند.

محکومیت عملکرد گروه طالبان علیه مردم افغانستان در شورای امنیت سازمان ملل متحد، در نوع خود بی‌سابقه است. شورای امنیت سابقه محکوم کردن عملکرد طالبان به‌ویژه در‌‌زمینه حقوق زنان را نداشته است.

به گزارش خبرگزاری فرانس۲۴‌، رابرت وود، معاون سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، نیز گفت: «ما از سرکوب زنان و دختران توسط طالبان حمایت نخواهیم کرد. این تصمیم‌ها قابل‌دفاع نیست. چنین مواردی در هیچ جای دنیا دیده نمی‌شوند.»

قطعنامه شورای امنیت همچنین نیاز به رسیدگی به چالش‌های اساسی در اقتصاد افغانستان، ازجمله استفاده از دارایی‌های متعلق به بانک مرکزی افغانستان به نفع مردم این کشور را به‌عنوان یک اصل قابل‌اجرا مطرح کرده است.

پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، سازمان عفو بین‌الملل به این قطعنامه واکنش نشان داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نهاد گفت هرچند تصویب قطعنامه شورای امنیت گامی ارزنده‌ای است، اما بر پاسخگویی افرادی که حقوق زنان و دختران را در افغانستان به‌صورت سازمان‌یافته نقض می‌کنند، تاکیدی نکرده است. عفو بین‌الملل می‌گوید در حالی که این قطعنامه گامی خوشایند و در جهتی درست بود، نیاز به پاسخگویی مسئولان نقض سازمان‌یافته حقوق زنان و دختران را رفع نکرد. همچنین از تعیین گام‌های مشخصی که اعضای شورای امنیت باید برای حمایت از تلاش‌های جاری برای احیای حقوق زنان و دختران در افغانستان بردارند و طالبان را به‌عنوان مقام‌های بالفعل در قبال نقض‌های شدید و سازمان‌یافته زنان و دختران پاسخگو نگه دارند کوتاهی شده است.

به باور عفو بین‌الملل، افغانستان متعهد به انجام تمامی قوانین، کنوانسیون‌ها و ارزش‌های حقوق بشری بین‌المللی است، اما جهان تاکنون تلاش چندانی برای جلوگیری از اقدام‌های ضد بشری طالبان در قبال شهروندان این کشور نکرده است.

به نقل از خبرنامه عفو بین‌الملل، قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل باید با حداکثر فشار بین‌المللی همراه باشد و پیام روشنی را که حقوق زنان و دختران در افغانستان قابل‌مذاکره نیست و این حقوق مورد پذیرش جامعه جهانی و انکارنشدنی است، برای طالبان بفرستد.

گروه طالبان پس از سلطه بر افغانستان و سقوط دولت جمهوری، به‌صورت مستمر حقوق زنان و دختران را نقض کرده است. آنان در قدم نخست زنان را از کار کردن در ادارات دولتی و دختران بالاتر از کلاس ششم را از رفتن به مدرسه محروم کردند. پس از آن،  حضور زنان در موسسات غیردولتی و تحصیل دختران و زنان در دانشگاه‌ها نیز ممنوع شد و در آخرین تلاش، طالبان فعالیت زنان را در نهادهای مختلف سازمان ملل متحد نیز ممنوع کردند.

طالبان همچنین زنان را از رفتن به پارک و مراکز تفریحی، کافه‌ها و برنامه‌های فرهنگی محروم کردند. طالبان حتی حضور زنان را در بیرون از خانه و در سفر بدون محرم شرعی ممنوع اعلام کردند.

با این حال، جامعه جهانی و سازمان ملل تاکنون به محکوم کردن این اقدام‌ها بسنده کرده‌اند، هرچند سازمان ملل متحد ضرب‌الاجلی را تعیین کرده است که اگر طالبان دستور منع فعالیت زنان در نهادهای مربوط به این سازمان در افغانستان را لغو نکنند، این کشور را ترک خواهد کرد. اما با توجه به نیاز ۲۹ میلیون شهروند افغانستان به کمک‌های سازمان ملل، نگرانی از این که سازمان ملل از این کشور خارج شود کم است.

به نظر می‌رسد در حال حاضر همه چشم‌ها به نشست دوحه است که در هفته نخست ماه مه به میزبانی دبیرکل سازمان ملل در قطر برگزار خواهد شد. این نشست آینده حضور سازمان ملل در افغانستان را مشخص می‌کند.