ماهانه جسد بیش از ۱۰۰ شهروند افغان از ایران به افغانستان منتقل می‌شود

در بدن برخی از این اجساد، آثار شلیک گلوله دیده می‌شود

روزانه شماری از اجساد شهروندان افغان از طریق استان نیمروز از ایران به افغانستان منتقل می‌شود-JAVED TANVEER / AFP

مسئولان محلی طالبان در استان هرات در غرب افغانستان، روز پنجشنبه هفتم اردیبهشت (۲۷ آوریل)‌، گفتند که ماهانه به‌طور میانگین حدود ۱۴۰ جسد از ایران به این استان منتقل می‌شود.

حضرت آغا، افسر پلیس طالبان در گذرگاه اسلام‌قلعه هرات، به خبرنگاران محلی گفته است که شمار زیادی از این افراد به دلایل مختلف و در رویدادهای گوناگون در ایران کشته می‌شوند.

او گفت که علت مرگ این افراد، کشته شدن در سفر قاچاقی به ایران و تصادفات رانندگی است.

یک منبع مردمی در استان نیمروز در جنوب غرب افغانستان به ایندیپندنت فارسی گفت که روزانه شماری از اجساد شهروندان افغان از ایران و از طریق گذرگاه پل ابریشم استان نیمروز به افغانستان منتقل می‌شود.

او افزود که در بدن برخی از این اجساد، آثار شلیک گلوله دیده می‌شود.

پس از سقوط دولت جمهوری، ترس از حملات انتقام‌جویانه طالبان و گسترش فقر و بیکاری باعث شد شمار زیادی از شهروندان افغان قاچاقی به ایران سفر ‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قاچاقچی‌ها در استان نیمروز افراد متقاضی سفر به پاکستان و از آنجا به ایران را جا‌به‌جا می‌کنند و در طول مسیر رفتن از پاکستان تا ایران، موارد متعددی از کشته شدن و قتل مهاجران افغان گزارش می‌شود.

در برخی مواقع شماری از شهروندان افغان به‌دلیل تلاش برای ورود غیرقانونی به ایران، هدف شلیک مرزبانان جمهوری اسلامی قرار می‌گیرند.

با افزایش حضور مهاجران افغان در ایران، روند اخراج مهاجران از این کشور افزایش یافته است.

روزنامه هشت صبح افغانستان گزارش داد که در فروردین‌ماه بیش از ۵۳ هزار تن از شهروندان افغان از طریق گذرگاه پل ابریشم استان نیمروز به این کشور بازگشته‌اند.

منابع محلی در استان نیمروز گفته‌اند که بیشتر این افراد اجباری از ایران رد مرز شده‌اند.

ایران و پاکستان، دو کشور همسایه افغانستان، میزبان میلیون‌ها مهاجر افغان‌اند و بسیاری از این مهاجران مدرک اقامت قانونی ندارند.