دیدار وزیران خارجه اسرائيل و اسپانیا؛ تشکیل جبهه‌ای متحد در برابر برنامه هسته‌ای حکومت ایران

سفر وزیر خارجه اسرائیل به اسپانیا، از این جهت اهمیت دارد که اسپانیا به‌زودی ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده می‌گیرد

دیدار الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل، با خوزه مانوئل آلبارس، همتای اسپانیایی خود، در مادرید- @elicoh1/Twitter

الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل، روز پنجشنبه در مادرید با خوزه مانوئل آلبارس، همتای اسپانیایی خود، دیدار و گفت‌وگو کرد. سیاست‌ کشورهای اروپایی در قبال حکومت ایران، محور این گفت‌وگوها بود.

بعد از روی کار آمدن مجدد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، تلاش‌ها و رایزنی‌های دولت اسرائیل برای متقاعد کردن شمار بیشتری از کشورها به‌منظور اتخاذ موضعی قاطع و سرسختانه‌تر در قبال حکومت ایران افزایش یافته است.

شبکه خبری آی-۲۴، روز پنجشنبه ۲۷ آوریل (هفتم اردیبهشت ۱۴۰۲)، در گزارشی سفر وزیر خارجه اسرائیل به اسپانیا را در ادامه تلاش‌های این کشور برای ایجاد یک ائتلاف چندجانبه با کشورهای اروپایی علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران معرفی کرد.

بر اساس گزارش‌هایی که منتشر شده است، وزیران خارجه اسرائیل و اسپانیا توافق کردند در چارچوب یک موافقت‌نامه امنیتی، جبهه‌ای متحد در برابر برنامه هسته‌ای حکومت ایران تشکیل شود. منابع مالی این توافق‌نامه امنیتی ۳۳۰ میلیون دلار اعلام شده است.

سفر وزیر خارجه اسرائیل به اسپانیا از این جهت نیز اهمیت دارد که اسپانیا به‌زودی ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده می‌گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نخستین سفر وزیر خارجه اسرائیل به اسپانیا در بیش از یک دهه گذشته است.

علاوه بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، روند صلح در خاورمیانه و درگیری‌های اخیر میان ارتش اسرائیل و نیروهای فلسطینی، از دیگر موضوع‌هایی بود که در نشست مشترک وزیران خارجه اسرائیل و اسپانیا در مادرید بر سر آن صحبت شد.

وزارت خارجه اسرائیل روز پنجشنبه در بیانه‌ای به نقل از گفته‌های الی کوهن در مادرید نوشت: «اسرائیل مخالف کمک‌های بشردوستانه به فلسطینی‌ها نیست، اما با فراهم کردن منابع مالی برای سازمان‌هایی که درنهایت تروریسم را تقویت می‌‌کنند، به‌شدت مخالف است.»

وزیر خارجه اسرائیل پس از مادرید، عازم دهلی، پایتخت هند، می‌شود تا با وزیر خارجه و مقام‌های دولت هند بر سر روابط دو کشور و مسائل بین‌‌المللی و منطقه‌ای گفت‌وگو کند. انتظار می‌رود در دهلی هم موضوع چگونگی متوقف کردن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران روی میز مذاکره باشد.

بیشتر از جهان