یکی از نزدیکان سمیر گردهانی: جرمش فقط این بود که با موتور تک‌چرخ زد!

این منبع مطلع به ایندیپندنت فارسی گفت سمیر ۱۶ ساله کارگر نانوایی بود و تامین هزینه زندگی خانواده و دو خواهر معلولش در فنوج به دوش او بود

یکی از نزدیکان سمیر گردهانی، نوجوان ۱۶ ساله کشته‌شده به دست نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی در شهر فنوج استان سیستان و بلوچستان، در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی، حادثه شامگاه سه‌شنبه پنجم اردیبهشت در این شهر را به تفصیل شرح داد و گفت که این نوجوان جز «تک‌چرخ» زدن با موتورسیلکت گناهی مرتکب نشده بود.

بنا بر این روایت، نیروهای یگان ويژه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی شامگاه پنجم اردیبهشت طی یک تعقیب‌وگریز، دو دستگاه موتورسیکلت را که بر هرکدام دو نفر سوار بودند، عمدا زیر گرفتند که بر اثر این اقدام نیروهای سرکوبگر، نوجوانی ۱۶ ساله به نام سمیر گردهانی کشته و سه نفر دیگر مصدوم شدند؛ اتفاقی که به خشم ساکنان فنوج (جنوب ایرانشهر) و اعتراض گسترده علیه نیروهای جمهوری اسلامی منجر شد و نیروهای سرکوبگر برای مهار اعتراض‌ها، سه شهروند دیگر را نیز به ضرب گلوله مجروح کردند.

این منبع مطلع توضیح داد: «خانواده سمیر ۹ سال قبل از شیرآباد در اطراف زاهدان، به فنوج نقل مکان کردند. سمیر کارگر یک نانوایی و درواقع نان‌آور خانواده بود. او دو خواهر فلج دارد که روی ویلچر می‌نشینند. وضع مالی آن‌ها بسیار ضعیف است و سمیر هم درس می‌خواند، هم کار می‌کرد. عصر سه‌شنبه هم وقتی سمیر با موتورسیکلت از نانوایی بازمی‌گشت، دوستش را سوار کرد و شروع به تک‌چرخ‌زدن کرد. به همین دلیل ماموران به او دستور ایست دادند.»

او افزود:‌ «سمیر که ترسیده بود، از کوچه‌ها و خیابان‌های فرعی فرار می‌کند و می‌رود. نزدیک شهرک منابع طبیعی و روبروی پمپ بنزین فنوج، ناگهان نیروهای نظامی از روبرو به سمت سمیر می‌آیند و از روی موتور او رد می‌شوند. در این میان، یک موتورسیکلت دیگر هم در صحنه حضور داشت که خودروهای پلیس از روی آن‌ هم رد می‌شوند و در نتیجه علاوه بر سمیر که کشته‌ شد و دوست مجروحش، دو فرد دیگر نیز به‌شدت زخمی و دچار شکستگی شدند. پس از این اتفاق بود که اهالی فنوج مقابل کلانتری مرکزی این شهر تجمع کردند و علیه خامنه‌ای شعار دادند.»

این شهروند فنوجی در ادامه توضیح داد وقتی بالای سر سمیر گردانی رسید، او غرق خون بود و جانش را از دست داده بود: «پیکر او را به سردخانه منتقل کردیم و حالا هم اصلا نمی‌دانیم از چه کسی باید شکایت کنیم و آیا دادرسی وجود دارد یا خیر.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از گسترش اعتراض‌ها علیه جمهوری اسلامی در فنوج، از شامگاه سه‌شنبه پنجم اردیبهشت، نیروهای سرکوبگر پلیس و سپاه پاسداران از ایرانشهر به فنوج منتقل شدند و پس از ورود، به سمت مردم معترض شلیک کردند که در پی آن دست‌کم سه شهروند دیگر مجروح شدند تا این واقعه در مجموع یک کشته و شش مجروح به همراه داشته باشد. وضعیت سلامتی سه شهروند تیرخورده و بستری در بیمارستانی خارج از شهر فنوج مساعد گزارش شده است.

جو شهر فنوج تا صبح پنجشنبه هفتم اردیبهشت همچنان «امنیتی» گزارش شده است و ماموران امنیتی و نظامی در نقاط مختلف این شهر دیده می‌شوند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی سیستان و بلوچستان روز چهارشنبه اعلام کرده بود برای بررسی «نقش احتمالی ماموران پلیس» در حوادث شامگاه سه‌شنبه شهرستان فنوج، تیم‌های کارشناسی به این منطقه اعزام شده‌اند و مدعی شد که «در صورت تقصیر ماموران»، با آنان طبق مقررات و قوانین برخورد خواهد شد؛ ادعایی که معرفی نشدن عاملان قتل ده‌ها معترض پس از گذشت ماه‌ها از جمعه خونین زاهدان، غیرموثق بودن آن را نشان می‌دهد.

 در جریان خیزش سراسری اخیر، شدت برخوردهای نظامی و سرکوبگرایانه با معترضان در سیستان‌ و بلوچستان شدیدتر از شهرهای دیگر ایران بود و این استان رکورددار تعداد کشته‌های اعتراض‌های مردمی سال ۱۴۰۱ است. تنها در یک مورد در تاریخ ۸ مهرماه ۱۴۰۱ که به «جمعه خونین» معروف شد، به دنبال اعتراض‌های مردم به تجاوز جنسی یک فرمانده انتظامی به دختری بلوچ در چابهار، دست‌کم ۱۲۱ شهروند بلوچ استان سیستان‌ و بلوچستان کشته شدند.