قدرت‌نمایی شبکه حقانی در شرق افغانستان

سراج‌الدین حقانی نمی‌خواهد قافیه قدرت را به طالبان حوزه قندهار ببازد

وزیر خارجه طالبان و انس حقانی به استان خوست رفته بودند- تلویزیون ملی افغانستان

امیرخان متقی، وزیر خارجه حقانی و انس حقانی، برادر سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله (کشور) طالبان و مسئول شبکه حقانی، عصر یکشنبه، سوم اردیبهشت (۲۳ آوریل) برابر با سومین روز عید فطر، به استان خوست در شرق افغانستان سفر کردند. در مراسم سخنرانی این مقام‌های طالبان، شمار زیادی از ساکنان خوست حضور یافتند.

استان‌های شرقی افغانستان پایگاه سنتی قدرت شبکه حقانی به‌شمار می‌روند. در این مراسم، شبکه حقانی هم قدرت خود را برای بسیج شهروندان در شرق کشور به شاخه طالبان قندهار نشان داد و هم با بهره‌گیری تبلیغاتی از آن، خواهد کوشید به جامعه جهانی نشان دهد که طالبان در میان مردم نفوذ و هوادار دارند.

تلویزیون ملی افغانستان که اینک در کنترل طالبان است، ویدیو سخنرانی امیرخان متقی در خوست را پخش کرده است. او در این سخنرانی ادعا می‌کند که در روزهای عید در ۳۴ ولایت (استان) افغانستان هیچ رویداد ناامنی رخ نداده است: «دیدن شما خیلی ما را خوشحال کرد. امروز در روز سوم عید در ۳۴ ولایت و هزاران قریه یک رویداد ناامنی رخ نداده. پس از ۴۰ سال، چنین حکومتی آمده که هر شخص از هر قوم خوشحال است و خداوند این امنیت را از ما نگیرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیشتر حمله‌ها بر نظامیان و غیرنظامیان در دوران حکومت پیشین، به دست طالبان انجام می‌شد و اگر طالبان چنین حمله‌هایی نمی‌کردند، درگیری‌ها و ناامنی به میزان چشمگیری کاهش می‌یافت.

امیرخان متقی در این سخنرانی کوشید وانمود کند که در حکومت طالبان تعصب قومی وجود ندارد و همه اقوام ساکن افغانستان، خود را در این حکومت می‌بییند: «برادران وقت این رسیده که فکرهای بیگانه، قوم‌پرستی و تعصب را دور ‌اندازیم و با یک پرچم متحد باشیم.»

او بر تعامل با جهان و گسترش داد‌و‌ستد تجارتی تاکید کرد و گفت که سیاست افغانستان تحت تاثیر هیچ کشوری نیست و طالبان سیاست توازن را در پیش گرفته‌اند و راهکار حکومتداری آنان «اقتصاد محور» است.

او گفت: «به دنیا پیام می‌دهم که بیاید جوانان، مردم، بهبود وضعیت امنیتی، اقتصاد و ترقی ما را ببینید که روز به روز رشد می‌کنیم.»

حضور گسترده ساکنان خوست در مراسم سخنرانی امیرخان متقی، با موجی از انتقاد شهروندان مخالف با اندیشه‌های طالبانی مواجه شده است. مخالفان می‌پرسند که این افراد چگونه برای حمایت از طالبان و شبکه حقانی که طی دو دهه اخیر با حملات مسلحانه، چریکی، انفجاری و انتحاری مسئول کشتن هزاران شهروندان کشور بوده‌اند، شعار «الله اکبر» سر داده‌اند.

بر خلاف ادعای امیرخان متقی در مورد آرامش سراسری در افغانستان زیر پرچم طالبان، اعضای بلندپایه این گروه هراس دارند که هدف حمله‌هایی قرار گیرند. در سفر امیرخان متقی و انس حقانی به استان خوست، این دو عضو برجسته طالبان تحت پوشش شدید امنیتی نیروهای ویژه شبکه حقانی بودند تا از تهدیدهای امنیتی محافظت شوند. شبکه حقانی مسئول خونین‌ترین و پیچیده‌ترین حمله‌های انفجاری و انتحاری در حکومت پیشین افغانستان بود. انس حقانی و دو عضو ارشد دیگر این شبکه، در نتیجه تسریع گفت‌وگوهای صلح با گروه طالبان، با دو استاد دانشگاه آمریکایی افغانستان مبادله شدند.

طالبان حوزه قندهار بارها به برپایی تجمعاتی در جنوب افغانستان با حضور هواداران این گروه اقدام کرده‌اند و این باعث شده است که شبکه حقانی هم برای نشان دادن قدرت خود در راستای بسیج هواداران در شرق، به چنین حرکت‌هایی دست بزند. آمار شرکت‌کنندگان در این نمایش قدرت شبکه حقانی مشخص نیست، اما در گزارش ویدیویی مذکور بیش از هزاران تن به چشم می‌خورند.

در حکومت پیشین افغانستان، رهبران سیاسی و قومی بارها با برپایی تجمعات و گردهمایی‌ها در نقاط مختلف کشور، می‌کوشیدند به حکومت نشان دهند که از قدرت بسیج مردم برخوردارند تا از این طریق، از حکومت امتیاز بگیرند.

شبکه حقانی از قدرت گرفتن بیشتر طالبان قندهاری نگران است. ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، در ماه‌های اخیر تلاش زیادی برای انحصار شدید قدرت در میان افراد معتمد خود به خرج داده است. از سوی دیگر، ملا یعقوب، وزیر دفاع طالبان و فرزند ملا عمر، بنیانگذار این گروه، و ملا عبدالغنی برادر، معاون نخست‌‌وزیر طالبان، از تعامل با جهان‌ طرفداری می‌کنند. ملا عبدالغنی برادر از چهره‌های مطرح در گفت‌وگوهای صلح طالبان با آمریکا در دوحه قطر بود. گمانه‌زنی بر این بود که او رهبری حکومت طالبان را بر عهده خواهد گرفت، اما شبکه حقانی مخالف گزینش او به این مسند بود. هرچند مولوی حسن آخوند اینک نخست‌وزیر حکومت طالبان است، او اغلب مواقع در نشست‌های ارگ حضور ندارد و لگام قدرت بیشتر در دست ملا برادر است.

روز به روز اختلافات میان طالبان برای دستیابی به قدرت، ثروت و تعامل با کشورها افزایش می‌یابد. طالبان می‌کوشند که این اختلافات به رسانه‌ها درز نکند، اما سراج‌الدین حقانی، وزیر کشور طالبان، نمی‌خواهد قافیه قدرت را به طالبان حوزه قندهار ببازد.

بیشتر از جهان