سازمان ملل: هنوز نمی‌توان نقش سلاح‌های ایرانی در حمله به آرامکو را تایید کرد

آمریکا، عربستان و برخی کشورهای اروپایی می‌گویند ایران در پشت حمله‌های شهریورماه به عربستان قرار دارد

ترکی صالح مالکی، سخنگوی وزارت دفاع عربستان سعودی در نمایشگاه سلاح‌هایی که ادعا می‌شود ساخت ایران است/Fayez Nureldine / AFP

سه ماه پس از حمله‌های موشکی و پهپادی گسترده به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی، بازرسان سازمان ملل در گزارشی اعلام کردند که هنوز نتوانسته‌اند به طور مستقل ردپای ایران را در این حمله‌ها پیدا کنند.

مقامات عربستان و آمریکا و برخی کشورهای اروپایی ایران را به دست‌داشتن در این حمله متهم کرده و تاکید می‌کنند که سلاح‌های استفاده شده نیز ساخت ایران بوده‌اند. اما مقامات تهران این اتهام را رد کرده و می‌گویند نقشی نداشته‌اند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در گزارش خود از ایران که به شورای امنیت ارایه شده می‌گوید، سازمان ملل قادر نیست که به طوز مستقل تایید کند موشک‌های کروز و پهپادهای به کار گرفته شده در این حمله‌ها، از ایران آمده‌اند.

بلومبرگ که نسخه‌ای از این گزارش را مشاهده کرده، می‌نویسد که بازرسان همچنان در حال جمع‌آوری شواهد و اطلاعات بیشتر هستند و نتیجه یافته‌های خود را در زمان مقرر ارایه خواهند داد.

وزارت دفاع عربستان سعودی پس از حمله‌های شهریورماه اعلام کرد که این حمله‌ها بدون هیچ تردیدی از سوی ایران انجام شده و سلاح‌ها ساخت ایران بوده‌اند. وزارت دفاع عربستان همچنین نمایشگاهی از سلاح‌های استفاده شده در این حمله‌ها برپا کرد و از بازرسان سازمان ملل برای بررسی شواهد دعوت کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش این خبرگزاری آمریکایی بازرسان سازمان ملل در جریان شواهد خود موشکی که روی آن «یا علی» نوشته شده و ریاض ادعا می‌کند، تولید ایران است را مشاهده کرده‌اند. همچنین آنها تصاویری از یک نمایشگاه نظامی در ایران را مشاهده کرده‌اند که در آن نمونه‌های پهپادهایی به نمایش گذاشته بود که مشابه پهپادهای به کار گرفته در حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی است.

گزارش سازمان ملل در حالی منتشر می‌شود که رهبران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس-از جمله پادشاه عربستان سعودی- در نشست جاری خود ، موضوع نفوذ منطقه‌ای ایران و اقدامات تحریک‌آمیز جمهوری اسلامی را مورد توجه قرار داده و خواستار اتحاد کشورهای منطقه علیه ایران شده‌اند. از سوی دیگر سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان در نامه‌ای به آنتونیو گوترش از او خواسته‌اند که در نشست اواخر آذرماه شورای امنیت، مساله موشک‌های دوربرد ایران با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای و تناقض آن با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در حمایت از برجام را مطرح کند.