گسترده شدن سایه سیاه سپاه بر سر مردم ایران

سردار جعفری: «مردم از گرایش‌های مختلف سیاسی خسته شده‌اند»

سرداران سپاه چندان ابایی از آشکارا دخالت کردن در امور سیاسی و اجتماعی مملکت ندارند. هرچه در گذشته این سردارانِ در سایه سعی داشتند تا چندان رخ‌نمایی نکنند و به اصطلاح امور را در خفا پیش می‌بردند، حالا اما اوضاع طور دیگری شده است. مدت‌هاست که فرماندهان سپاه، چه آن‌ها که هنوز لباس نظامی برتن می‌کنند و چه آن‌ها که در گوشه‌ای دیگر و با لباس غیرنظامی مشغول «خدمت» هستند صراحتا در امور مملکت دخالت می‌کنند و رد افکارشان را تقریبا در تمام بخش‌های اجرایی و نهادهای تصمیم‌گیرنده کشور می‌توان سراغ گرفت. ردی که از آن بوی «تهدید و هشدار و امرونهی» بلند می‌شود و خطاب سخنانشان گویی فقط مردمی هستند که این فرماندهان سپاه تصور می‌کنند تنها شهروندان این سرزمین هستند. 

در تازه‌ترین نمونه از دخالت‌های سپاهیان در امور مملکت، محمدعلی جعفری، فرمانده سابق سپاه که در این ایام مسوول «قرارگاه فرهنگی و اجتماعی بقیه‌الله» است، با حضور در یک برنامه تلویزیونی درباره آینده ایران نکاتی را بیان کرد که بیش از هرچیز حکایت از نفوذ قدرت سپاه در لایه‌های مختلف حکومت داشت. 

عزیز جعفری در بخشی از حرف‌های خود با اشاره به نحوه مدیریت کشور گفت: «مدیریت کشور باید با همان نگاه رهبر انقلاب که نگاه اسلام ناب است هم‌آهنگ شود». این فرمانده سابق سپاه با اشاره به انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی و خطاب به «شورای نگهبان» هم گفت که «اگر کسی در این مبانی اشکال داشته باشد، سنجش آن وظیفه سنگین شورای نگهبان است».

سخنان این فرمانده سابق سپاه در آستانه انتخابات مجلس و خطاب قرار دادن مقامات در شورای نگهبان به عنوان اصلی‌ترین مرجع تایید و یا رد صلاحیت کاندیدهای انتخابات در جمهوری اسلامی ایران، نشان از آن دارد که مسئولین سپاه اختیارات اجرایی و عملی بسیار زیادی دارند که بی‌هیچ ابایی می‌خواهند از صفحه رسانه ملی اقتدار خود را  برای مردم ایران ثابت کنند. 

جعفری در بخش دیگری از حرف‌های خود و با اشاره به اینکه «مهم اینست که چه کسی دیدگاهایش به صورت واقعی بر اسلام ناب منطبق باشد» ادعا کرد: «در کشورهایی که مهد دموکراسی‌اند باید نگاه فرد با حکومت بخواند اما آقایانی که این‌جا روی کار می‌آیند ابایی ندارند که بگویند دیدگاه ما با رهبر انقلاب اختلاف دارد. اگر دیدگاهت اختلاف دارد برای چه آمده‌ای؟»

حرف‌هایی که مشخصا هشداری بود به شورای نگهبان درباره روند تایید صلاحیت کسانی که می‌خواهند در انتخابات پیش‌روی مجلس شورای اسلامی به صندلی‌های خانه ملت برسند. از سوی دیگر این سخنان عزیز جعفری را می‌توان کنایه‌ای تلقی کرد به برخی نمایندگان کنونی مجلس که در ایام اخیر و به‌خصوص پس از اعتراضات خونین آبان‌ماه، خلاف روایت رهبر جمهوری اسلامی درباره این اعتراضات مردمی سخن گفتند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درست در نخستین روز ثبت‌نام کاندیده‌های مجلس شورای اسلامی، رهبر جمهوری اسلامی ایران در واکنش به ثبت‌نام افراد برای این انتخابات تلویحا گفته بود که «دلیلی ندارد که افراد بی‌محابا در انتخابات نام‌نویسی کنند». 

اما شاید مهم‌ترین بخش سخنان فرمانده سابق سپاه در صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران آن بخش از حرف‌های جعفری بود که خطاب به مردم ایران  گفت: «مردم هیچ چاره‌ای ندارند جز اینکه به سوی نیروی جوان مسلمان انقلابی بروند». به زعم سردار سابق «از ابتدای انقلاب تا امروز مشکل ما در اداره کشور با تفکراتی بوده که به اسم تفکر انقلابی اما در حقیقت تفکر لیبرالی بوده‌اند، بوده». 

اشاره سردار سابق سپاه به نیروهای جوانی‌ست که در دو،سه سال گذشته به‌خصوص در مبارزه با فساد مالی و افشاگری‌های جسته‌وگریخته درباره برخی مسئولین نظام، چهره‌ای انقلابی به خود گرفتند و هویتی عدالت‌خواه برای خود ساخته‌اند. نیروهایی که «هویت سیاسی» خود را کاملا مجزا از جریان‌های غالب سیاسی کشور تعریف می‌کنند و همواره به بخش‌های مختلف نظام فارغ از تعلق جناحی انتقادات جدی وارد می‌کنند. 

سردار جعفری در گفت‌وگوی تلویزیونی خود بی‌انکه از چهره مشخصی از این جریان نام ببرد، دلیل اصلی حمایت از این جریان نوساخته را این‌چنین بیان کرد: «مردم هم از گرایش‌های مختلف خسته شدند و کسانی که قبلا مردم تجربه کرده‌اند امتحان خوبی پس ندادند». اشاره‌ای که به نظر می‌رسد بیش از هرچیز مهیا کردن ذهنیت سیاسی جامعه برای اعمال شیوه جدیدی از حکومت‌داری‌ست که گویی فرماندهان سپاه مدتی‌ست برای تثبیت آن برنامه‌‌های جدی و اساسی ترتیب داده‌اند. به زعم جعفری «روش اداره کشور مشکل دارد اما مشکل ساختاری نیست. با نیروی جوان انقلابی که مبنای فکری‌اش با انقلاب هماهنگ باشد، مشکل‌ها حل می‌شود». 

هرچند که از دل سخنان این سردار سابق سپاه بر‌می‌آید که برنامه‌ریزی این نهاد نظامی برای تسهیل ورود نیروهای نزدیک به خود به مجلس شورای اسلامی جدی‌ست اما گویی او و خیلی دیگر از مقامات جمهوری اسلامی از یاد برده‌اند که در حال حاضر و با توجه به اعتراضات خونین آبان‌ماه سخن گفتن از انتخابات و امید به مشارکت مردمی که به خشن‌ترین وضع ممکن سرکوب شده‌اند، سخنی بس گزاف و نامربوط خواهد بود.  

بیشتر از