نگرانی از تشدید آتش‌سوزی‌های سریالی در تهران

آتش‌سوزی در برخی مناطق حفاظت‌‌شده، مراکز خرید و واحدهای صنعتی بزرگ از جمله آتش‌سوزی‌‌های سریالی مشکوک است

 رویش شما بیشتری از گیاهان، با گرم و خشک‌تر شدن هوا، می‌تواند تعداد آتش‌سوزی‌‌های عرصه‌های طبیعی پایتخت را افزایش دهد - ایرنا

با شروع فصل گرما در ایران، آمارها نشان می‌دهد تعداد آتش‌سوزی‌های روزانه در نقاط مختلف کشور، از جمله در استان تهران، به‌شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است. انتظار می‌رود در هفته‌های پیشِ رو، با افزایش گرما‌ و خشکی هوا، روند آتش‌سوزی‌ها نیز با سرعت بیشتری ادامه یابد.

روز چهارشنبه، ۳۰ فروردین‌ماه ۱۴۰۲، خبرگزاری رکنا به‌نقل از جلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی تهران، نوشت: «بارش‌های نسبتا خوب ماه‌های پایانی سال گذشته باعث افزایش رشد گیاهان چند‌ماهه در مناطق طبیعی اطراف تهران شده است.»

به‌گفته این مقام آتش‌نشانی تهران، رویش شمار بیشتر گیاهان، با گرم و خشک‌تر شدن هوای تهران، می‌تواند تعداد آتش‌سوزی‌‌های عرصه‌های طبیعی شهر و مناطق اطراف پایتخت را افزایش دهد.

با این حال، سخنگوی آتش‌نشانی تهران تاکید کرد «عامل انسانی» همچنان علت بخش قابل توجهی از آتش‌سوزی‌های پایتخت و مناطق طبیعی اطراف شهر تهران است. 

همزمان خبرگزاری‌های داخلی ایران روز چهارشنبه به‌نقل از داده‌های ستاد فرماندهی آتش‌نشانی پایتخت نوشتند در سه‌روز منتهی به آخر هفته‌ گذشته، دست‌کم ۱۶۸ آتش‌سوزی در نقاط مختلف تهران گزارش شده است. این آمار، در مقایسه با میانگین روزانه بالا است و همچنان نیز بر شمار آنها افزوده می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گزارش گروه حوادث خبرگزاری ایسنا در جریان آتش‌سوزی‌ها و حوادث روزهای اخیر در تهران، دو تن جان باختند، ۱۸ تن مصدوم یا دچار سوختگی شدند و بيش از يك ميليارد و ۲۰۰ ميليون تومان خسارت مالی به بار آمد.

علاوه بر آتش‌سوزی‌های طبیعی یا آتش‌سوزی‌‌هایی که ناشی از بی‌احتیاطی یا خطاهای انسانی است، در سال‌های گذشته آتش‌سوزی‌های گزارش شده که به‌گفته کارشناسان، می‌تواند آن‌ها را «عمدی» در نظر گرفت.

آتش‌سوزی در برخی مناطق حفاظت‌‌شده و جنگل‌های جنوب و غرب منطقه زاگرس و همچنین آتش‌سوزی در بعضی مراکز خرید و واحدهای صنعتی بزرگ، از جمله این آتش‌سوزی‌‌های سریالی مشکوک به‌حساب می‌آید.

به‌گفته سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران، در برخی موارد نیز کشاورزان محلی با هدف پاکسازی سریع زمین و تبدیل علوفه‌ها به کود، اقدام به آتش‌زدن زمین‌های زراعی می‌کنند. گزارش‌ها همچنین نشان می‌دهد در بسیاری از مواقع، ساکنان و مردم محلی به‌سبب اینکه آتش در یک ملک خصوصی یا دولتی رخ داده است امکان دسترسی به‌موقع به ساختمان را نداشته‌اند و آتش در محل گسترده شده است.