ارابه‌های مرگ در ایران هر یک ساعت جان دو نفر را می‌گیرند

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی می‌گوید مردم خودروهای داخلی را با هدف حفظ سرمایه‌ می‌خرند

تصادف منجر به‌ فوت در تعطیلات نوروز در استان تهران- فرارو

کمال هادیان‌فر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی که پیش‌تر نیز خودروهای تولید داخل را به «ارابه‌های مرگ» تشبیه کرده بود، در سخنانی جدید گفت که اشتیاق مردم برای خرید خودروهای داخلی به دلیل کیفیت و ایمنی آن‌ها نیست، بلکه در تلاش آنان برای حفظ سرمایه‌هایشان ریشه دارد. به گفته این مقام پلیس راهنمایی و رانندگی، هر یک ساعت، دو نفر در ایران به دلیل تصادف رانندگی فوت می‌کند و ۲۰ تا ۲۵ نفر هم زخمی می‌شوند.

کمال هادیان‌فر در تشریح خسارت‌های ناشی از تصادف‌های رانندگی گفت که هفت درصد تولید ناخالص داخلی به جبران خسارت‌های ناشی از تصادف‌ها اختصاص پیدا می‌کند. به این معنا که به‌طور متوسط، ۸ تا ۱۳ درصد از بودجه برای خسارت ناشی از تصادف‌ها صرف می‌شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی به تجربه موفق کشورهای دیگر در به‌ صفر رساندن آمار جان‌باختگان در تصادف‌های رانندگی اشاره کرد و افزود: این کشورها به دنبال معجزه نبودند، بلکه گام‌های موثر، مطالعات اثربخش و راهبرهای اساسی را اجرا کردند. به گفته او، در ایران ۳۲ نهاد اجرایی به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم در حوزه حوادث ترافیکی نقش دارند و ریاست شورای عالی حمل‌ونقل و ترافیک نیز برعهده رئیس‌جمهوری است.

به‌رغم مسئولیت مقام‌های رده بالای حکومتی در مسائل حمل‌ونقل و ترافیک، آسیب‌های ناشی از تصادف‌های رانندگی همواره یکی از عوامل مهم مرگ‌ومیر در ایران به شمار می‌روند و سالانه تعداد زیادی از مردم را به دلیل نقص عضو خانه‌نشین می‌کنند. با این حال مقام‌های مسئول در جمهوری اسلامی بدون اشاره به کیفیت و ایمنی پایین خودروهای داخلی، همواره مردم را مقصر اصلی تصادف‌های رانندگی معرفی می‌کنند؛ این در حالی است که پژوهش‌ها آشکار می‌کنند خودرو‌های بی‌کیفیت داخلی در تصادف‌های جاده‌ای نقش مهمی دارند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی در این زمینه می‌گوید: ممکن است انسان خطا کند، اما وسیله نقلیه باید از جان انسان دفاع کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هادیان‌فر کیفیت خودروهای داخلی را یادآور شد و گفت: ما افتخار می‌کنیم که ۳۹ درصد افزایش تولید خودرو داشته‌ایم؛ اما آیا یک پیچ برای ایمنی بیشتر به این خودروها اضافه شده‌ است؟ او تصادف دو خودرو در جاده سیستان طی تعطیلات نوروز را مثال زد و افزود: این تصادف ۱۲ نفر فوتی داشت. اگر عکس تصادف را ببینید، تشخیص نمی‌دهید که چه نوع ماشینی است.

به گفته هادیان‌فر، در نوروز امسال ۹۵۴ نفر در اثر تصادف‌های رانندگی جان‌ باختند که آمار بالایی است. به گفته او از این میان، ۵۱ درصد جان‌باختگان در صحنه فوت کردند و ۴۹ درصد هم حین انتقال به مراکز درمانی جان خود را از دست دادند.

انتقادها به کیفیت و ایمنی پایین خودروهای تولید داخلی در حالی است که روند صعودی قیمت‌ خودروهای تولید سایپا و ایران‌خودرو همچنان ادامه دارد. آمارهای رسمی در ایران نیز نشان می‌دهد که بیشترین تصادف‌های رانندگی منجر به فوت مربوط به دو خودرو پراید و پژو است. مهدی قمصریان، مدیرعامل صندوق تامین خسارت‌های بدنی، شهریور ۱۴۰۱ افشا کرد که در فاصله سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰، هفت هزار پرونده مربوط به تصادف خودرو پراید در بیمه تشکیل شده و این خودرو در صدر فهرست خسارت‌های بیمه‌ای قرار گرفته است.

انحصاری که جمهوری اسلامی ایران به خودروسازان داخلی اعطا کرده، موجب شده است که آن‌ها در سایه بازار غیررقابتی، تولید خودروهای بی‌کیفیت و گران را ادامه دهند.

پیش‌تر محمد بخارایی، رئیس هیئت‌مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های کشور، گفته بود که میزان تصادف‌های جاده‌ای در ایران ۲۰ درصد بالاتر از استاندارد‌های جهانی است.