چرا سطح تدابیر امنیتی برای نخست‌وزیران ژاپن پایین است؟

در ژاپن تنها چند مامور وظیفه حفاظت از نخست‌وزیر را بر عهده دارند و تعداد کمتری از اعضای کابینه و رهبران سابق محافظت می‌کنند

کمتر از یک سال پس از سوء‌قصد به جان شینزو آبه، نخست‌وزیر سابق ژاپن که به کشته شدن او منجر شد، نخست‌وزیر فعلی هدف سوء‌قصد قرار گرفت.

صبح روز شنبه، ۲۶ فروردین‌ماه، مرد جوانی یک «بمب دودزا» به سمت فومیو کیشیدا، نخست ‌وزیر ژاپن پرتاب کرد که در حال بازدید از شهر واکایاما بود.

این اقدام به سرعت تعجب افکار عمومی و کارشناسان نسبت به سطح پایین تدابیر امنیتی برای مقامات ارشد ژاپن را برانگیخته کرد.

فومیو کیشیدا به خبرنگاران گفت که هرگز گمان نمی‌کرد در شهر کوچک محل تولدش از سوء‌قصد جان سالم به‌در ببرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این درحالی است که مهاجم را نه همراهان نخست‌وزیر، بلکه ماهی‌گیرانی خنثی کردند که در محل حضور داشتند. آنها گردن مهاجم را از پشت گرفتند و سرش را پایین کشیدند تا زانو بزند. سرانجام پلیس متهم را بازداشت کرد.

تنها ۹ ماه قبل از این حادثه، شینزو آبه به دلیل ضعف امنیتی در تیم محافظان هنگام سخنرانی انتخاباتی با اسلحه دست‌ساز کشته شده بود.

هرچند آمار جرم و جنایت‌های خشن در ژاپن پایین است و این کشور قوانین حمله سلاح سرسختانه‌ای دارد، در سال‌های اخیر نگرانی‌ها درباره افزایش ساخت اسلحه‌ها و موارد منفجره خانگی بیشتر شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، این درحالی است که در ژاپن تنها چند مامور وظیفه حفاظت از نخست‌وزیر را بر عهده دارند و تعداد کمتری از اعضای کابینه و رهبران سابق محافظت می‌کنند.

از سوی دیگر، بر خلاف آمریکا یا بسیاری دیگر از کشورها، در ژاپن جمعیت می‌تواند به چهره‌های سیاسی در جریان حضور در محافل عمومی یا سخنرانی‌ها نزدیک شود.

گاهی این فاصله بسیار نزدیک می‌شود و اکنون کارشناسان امنیتی را به‌فکر در نظر گرفتن تدابیر امنیتی بیشتر انداخته است.

این درحالی است که ژاپن کمتر از یک ماه دیگر میزبان نشست سران گروه۷ در هیروشیما است.

کارشناسان بر این باورند که با توجه به دو مورد اخیر سوء‌قصد به نخست‌وزیران ژاپن و در پیش بودن نشستی مهم، باید هرچه سریع‌تر چارچوب‌های قابل‌اطمینان‌تری برای حفظ امنیت چهره‌های سیاسی در نظر گرفته شود.

بیشتر از جهان