منابع آگاه در جبهه آزادی: اکمل امیر در جمع قربانیان نبرد سالنگ بود

این جبهه تاکید کرد که با گذشت پنج روز از نبرد سالنگ هنوز اجساد قربانیان به خانواده‌هایشان تحویل داده نشده است

اکمل امیر آموزش‌های حرفه‌ای نظامی را در افغانستان و خارج از این کشور فرا گرفت - @generalameer1/ Twitter

منابعی آگاه در جبهه آزادی افغانستان روز شنبه (۱۵ آوریل) به ایندیپندنت فارسی گفتند که اکمل امیر از نظامیان این جبهه، در میان قربانیان نبرد روز سه‌شنبه در سالنگ بود، اما طالبان تاکنون جسد این نظامی را به خانواده‌‌اش تحویل نداده‌اند.

از سویی دیگر هم، این جبهه شامگاه شنبه (۱۵ آوریل) با انتشار اعلامیه‌ای تاکید کرد که با گذشت پنج روز از نبرد سالنگ جنوبی، گروه طالبان تاکنون تنها جسد فهیم سالنگی را به خانواده‌اش تحویل داده و از برگزاری نماز میت و سایر مناسک دینی مرتبط با آن، جلوگیری کرده‌اند. به گفته‌ جبهه آزادی افغانستان، جسد دیگر نظامیان این جبهه تاکنون به خانواده‌هایشان تحویل داده نشده و تلاش‌های کمیته بین‌المللی صلیب سرخ هم در این مورد بی‌نتیجه بوده است. 

این جبهه ضمن انتقاد از رفتار طالبان با خانواده‌های قربانیان، از نهادهای حقوق بشری خواسته است که در این مورد توجه جدی کنند. 

در اعلامیه این جبهه آمده است: «آزار و اذیت خانواده‌های شهدا از طرف ملیشه‌های (شبه‌نظامیان) طالبان همچنان ادامه دارد. جبهه آزادی در این باره خواهان توجه جدی سازمان ملل متحد و دیگر نهادهای مدافع حقوق بشر و حقوق بشردوستانه بین‌المللی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بامداد سه‌شنبه، ۲۱ فروردین، در پی حمله طالبان به یکی از سنگرهای کوهستانی جبهه مقاومت ملی در سالنگ جنوبی، تعدادی از زبده‌ترین نیروهای این جبهه پس از چندین ساعت درگیری، کشته شدند.

وزارت دفاع طالبان روز سه‌شنبه در اطلاعیه‌ای، اعلام کرد که اکمل امیر و هفت تن از همراهانش در نبرد با اعضای این گروه در کوهستان‌های سالنگ کشته شدند، اما جبهه آزادی افغانستان و بستگان امیر تا روز شنبه (۱۵ آوریل) این ادعای طالبان را تایید نکرده بودند.

کشته شدن شش تن از نیروهای زبده جبهه آزادی افغانستان در ‌درگیری‌های سالنگ که چند تن از آنان از جمله اکمل امیر، بصیر اندرابی و قربانعلی بامیانی، از فرماندهان نخبه‌ ارتش پیشین افغانستان بودند، واکنش‌های گسترده‌ای را به دنبال داشت. پیش از این، جبهه آزادی افغانستان کشته شدن اکمل امیر را تایید نکرده بود و در اطلاعیه‌ای که عصر سه‌شنبه این هفته منتشر کرد، اعلام کرد که طالبان عکسی جعلی از امیر را منتشر کرده‌اند و مرده یا زنده بودن او هنوز قابل‌ تایید نیست.

اکمل امیر ۳۱ سال داشت و متولد استان کاپیسا بود. او در رشته حقوق نظامی تحصیل کرده و آموزش‌های حرفه‌ای نظامی را در افغانستان و خارج از این کشور فرا گرفته بود. اکمل امیر در بخش‌های مختلف افغانستان و در صفوف نیروهای ویژه ارتش دولت پیشین افغانستان انجام وظیفه کرد و چندین سال در خط مقدم نبرد با طالبان در قندهار حضور داشت.

با فروپاشی دولت جمهوری در افغانستان در مرداد ۱۴۰۰، اکمل امیر به پنجشیر رفت و به جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود پیوست. پس از سقوط پنجشیر در ششم سپتامبر و پراکنده شدن نیروهای جبهه مقاومت به مناطق کوهستانی، اکمل امیر از افغانستان خارج شد و به ایران پناه برد. 

در فروردین ۱۴۰۱ و با اعلام موجودیت جبهه آزادی افغانستان، اکمل امیر به این جبهه پیوست و به سنگرهای نظامی جبهه آزادی سالنگ رفت. اکمل امیر و نیروهای تحت‌ امرش در این مدت در حال ایجاد سنگرهای نظامی، جذب نیرو، راه‌اندازی حمله به طالبان و سازماندهی حمله‌های شهری برای ضربه زدن به این گروه بودند.