چین وعده داد به هیچ‌کدام از طرفین جنگ اوکراین و روسیه سلاح نمی‌فروشد

وزیر امور خارجه آلمان: باعث تعجب است که موضع چین تاکنون شامل فراخوانی روسیه، به‌عنوان طرف متجاوز این جنگ، برای متوقف کردن جنگ نبوده است

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در کنار کین گانگ، وزیر امور خارجه چین، ۱۳ آوریل ۲۰۲۳ـ Handout / RUSSIAN FOREIGN MINISTRY / AFP

وزیر امور خارجه چین، روز جمعه ۱۴ آوریل (۲۵ فروردین)، در پاسخ به نگرانی‌های غرب مبنی بر کمک نظامی پکن به روسیه، گفت: «چین در جنگ اوکراین به هیچ یک از طرفین سلاح نخواهد فروخت.»

از زمان آغاز جنگ اوکراین، چین بی‌طرفی خود را اعلام کرده است، اما پکن همچنان از نظر سیاسی و اقتصادی از روسیه حمایت می‌کند. این در حالی است که کشورهای غربی که تلاش می‌کنند مسکو را منزوی کنند، تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کرده‌اند. این تحریم‌ها مجازاتی است که روسیه پس از حمله به اوکراین برای خود ایجاد کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کین گانگ، وزیر امور خارجه چین، بالاترین مقام چینی است که چنین موضع صریحی را در مورد فروش اسلحه به روسیه اعلام کرده است. کین گانگ گفت: «چين همچنين صادرات کالاهایی را که استفاده دوگانه غيرنظامی و نظامی دارند، محدود خواهد کرد.»

وزیر امور خارجه چین، در کنار آنالنا بربوک، همتای آلمانی خود، در یک کنفرانس خبری گفت: «در رابطه با صادرات کالاهای نظامی، چین نگرش محتاطانه و مسئولانه‌ای اتخاذ می‌کند.» او افزود: «چین هیچ سلاحی را در اختیار طرف‌های مربوط به درگیری قرار نخواهد داد و صادرات کالاهایی را که استفاده دوگانه دارند، مطابق با قوانین و مقررات مدیریت و کنترل خواهد کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین بر تمایل چین برای کمک به یافتن یک راه حل صلح‌آمیز برای این مناقشه تاکید کرد.

در همان کنفرانس خبری، کین گانگ، دولت تایوان را مسئول افزایش تنش‌های منطقه‌ای و تمرینات نظامی گسترده چین دانست. حکومت چین تلاش دارد جزیره خودگردان تایوان را به خاک چین ملحق کند.

در ماه فوریه، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، گفت که ایالات متحده اطلاعاتی به دست آورده است که نشان می‌‌دهد چین در حال بررسی تامین سلاح و مهمات برای روسیه است و هشدار داد که چنین دخالتی در تلاش‌های جنگی کرملین، «یک مشکل جدی» خواهد بود.

در روزهای اخیر، رهبران اروپایی هشدارهای مشابهی، حتی در هنگام بازدید از چین ابراز کرده‌اند. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به پکن حمله کرد و گفت که حمایت از روسیه در طول تهاجم این کشور به اوکراین، «نقض آشکار» تعهد پکن به سازمان ملل است.

آنالنا بربوک همچنین در سخنان خود با اشاره به نقش چین به‌عنوان عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت این کشور مسئولیت ویژه‌ای برای کمک به پایان دادن درگیری‌ها بر عهده دارد.

وزیر امور خارجه آلمان افزود: «اما باعث تعجب است که موضع چین تاکنون شامل فراخوانی روسیه، به‌عنوان طرف متجاوز این جنگ، برای متوقف کردن جنگ نبوده است.» آنالنا بربوک ادامه داد: «همه ما می‌دانیم که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، این فرصت را دارد که در هر زمانی این جنگ را به پایان برساند و مردم اوکراین چیزی بیش از این نمی‌خواهند که در نهایت بتوانند دوباره در صلح زندگی کنند.»

سفر شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین، به مسکو در ماه گذشته نشان داد که چگونه پکن به طور فزاینده‌ای در حال تبدیل شدن به شریک ارشد مسکو است. از جمله حمایت‌های مهم چین از روسیه، جلیقه نجات اقتصادی و پوشش سیاسی است که پکن به مسکو ارائه می‌دهد. چين روز جمعه اعلام کرد لی شانگفو، وزير دفاع چین، هفته آينده برای ملاقات با سرگئی شویگو، همتای روسی خود، و ديگر مقام‌های نظامی به روسيه سفر خواهد کرد.

بیشتر از جهان