بیانیه حزب ایران نوین در ترسیم چشم‌انداز سیاسی پیش روی ایران 

«جنبش انقلابی کنونی در ایران آگاهانه از جنبش مشروطه الهام می‌گیرد و ایران را آزاد و یکپارچه می‌خواهد»

AFP

حزب ایران نوین در بیانیه‌ای که روز جمعه ۲۵ فروردین ۱۴۰۲ (۱۴ آوریل)، منتشر کرد، نوشت که انقلاب کنونی در ایران «در این مرحله به یکی از مهم‌ترین دستاوردهای خود یعنی انسجام بیشتر در راستای سازماندهی معطوف به براندازی رژیم اسلامی نزدیک‌تر شده است».

این بیانیه می‌گوید که به باور ایران نوین، بررسی مراحل تکوین جنبش انقلابی ملت ایران نشان می‌دهد که این جنبش «آگاهانه از جنبش مشروطه الهام می‌گیرد و ایران را آزاد و یکپارچه می‌خواهد». 

بیانیه اخیر حزب «با تکیه بر اصول انقلابی ملت ایران و توجه به شرایط حاکم بر فضای سیاسی و اجتماعی کشور، در مبارزه با جمهوری اسلامی و یاری رساندن به جنبش انقلابی» چهار نکته را مطرح کرده است. 

این بیانیه در نکته اول، ضمن اشاره به همبستگی ملی متجلی در سراسر ایران، می‌گوید که «این واقعیت را نباید با همبستگی میان نیروهای سیاسی اشتباه گرفت و فرجام آن‌ها را به هم گره زد».

نویسندگان این بیانیه همچنین خواستار آن شدند که اندیشه‌ها و گرایش‌های براندازانه تلاش خود را بر سازماندهی نیروهای جریان سیاسی و سازمانی خود متمرکز کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در نکته سوم این بیانیه آمده است که جریان‌های سیاسی-سازمانی برای بهینه‌سازی عملکرد خود نیازمند محوریت شاهزاده رضا پهلوی‌اند و بیانیه این محوریت را در راستای ارتباط، هماهنگی و همکاری جریان‌های سیاسی-سازمانی باورمند به اصول ملی دمکراسی سکولار، تمامیت ارضی، و تمکین به انتخاب نوع نظام توسط مردم، ضروری دانسته است. 

در نکته چهارم بیانیه حزب ایران نوین، تاکید شده است که محوریت سیاسی شاهزاده رضا پهلوی در پرتو اعتماد قاطبه ملت ایران به او، و نقش فراحزبی و فرامسلکی که او پذیرفته است، از بروز بحران پس از سرنگونی جمهوری اسلامی جلوگیری خواهد کرد. 

«حزب ایران نوین» نام جدید شبکه سیاسی فرشگرد است. شبکه فرشگرد در دی ۱۴۰۱ اعلام کرد که فعالیت‌هایش را تحت عنوان «حزب ایران نوین» دنبال خواهد کرد. حزب ایران نوین نام خود را از حزبی با همین عنوان می‌گیرد که در سال ۱۳۴۲ خورشیدی در ایران بنیان گذاشته شد. 

در مرامنامه حزب ایران ایران نوین از جمله بر شاکله ملی و یکپارچگی سرزمینی ایران، ویژگی تاریخی یک ملت بودن آن، تعلق ایران به همه ایرانیان فارغ از هر پیشینه زبانی و تباری، مخالفت با فعالیت‌های تجزیه‌طلبانه و برپایی فدرالیسم در ایران، برابری شهروندی، سکولاریسم و لیبرال دمکراسی، و حاکمیت قانون تاکید شده است.