میلیون‌ها نمازگزار از ابتدای ماه رمضان در دو مسجد بزرگ عربستان نماز خواندند

در ۲۰ روز نخست ماه رمضان ۲۲ میلیون نفر در مسجد‌الحرام و ۲۱ میلیون زائر در مسجد‌النبی نماز گزارده‌اند

نمازگزاران مسلمان در چهارمین جمعه ماه مبارک رمضان در مسجد‌الحرام - AFP

در ۲۰ روز نخست ماه مبارک رمضان ۴۳ میلیون مسلمان در مقدس‌ترین مکان‌های اسلامی عربستان سعودی نماز خواندند.

شیخ عبدالرحمن السدیس، رئیس اداره کل امور مسجد‌الحرام و مسجد‌النبی، گفت که بیش از ۲۲ میلیون مرد و زن مسلمان در ۲۰ روز نخست ماه رمضان در مسجد‌الحرام به اقامه نماز پرداختند. در همین حال، ۲۱ میلیون زائر هم در مسجد‌النبی نماز گزارده‌اند. این تعداد نسبت به زمان مشابه سال گذشته، نزدیک به ۵۰ درصد افزایش داشته است.

به گفته او، مدیریت مسجد‌الحرام با برنامه‌های پیش‌بینی‌شده، آسایش و آرامش زائران حج عمره را در طول این دوره تضمین می‌کند.

مکه و مدینه در ماه رمضان میزبان میلیون‌ها زائری است که از سراسر جهان خود را به این مکان مقدس می‌رسانند تا در کنار یکدیگر طاعات و عبادات خود را به جای آورند.

از ابتدای سال جاری قمری تاکنون، نزدیک به ۱۷۰ میلیون زائر در این مکان مقدس به عبادت پرداخته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علاوه براین، برای زنان و مردان بازدید‌کننده از این مکان مقدس، زمان‌های جداگانه‌ای در نظر گرفته شده است.

در‌پی شیوع کرونا، عربستان سعودی در مارس ۲۰۲۰ حج عمره را به‌طور موقت تعلیق کرد. پس از حدود یک سال‌، ریاض حج عمره را از سر گرفت.

با این حال، حج عمره برای زائران ایرانی از سال ۲۰۱۵ و به دستور وزیر ارشاد جمهوری اسلامی تعلیق شد. رسانه‌های ایران آن زمان نوشتند که در‌پی انتشار خبر «تعرض» به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه شهر جده در عربستان، علی جنتی، وزیر ارشاد جمهوری اسلامی، از رياست سازمان حج و زیارت خواست «تا زمانی که افرادی مجرم در حادثه فرودگاه جده مجازات نشده‌اند، عمره متوقف شود».

با گذشت بیش از هفت سال و درپی توافق ماه گذشته جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی مبنی بر احیای روابط دیپلماتیک دو کشور، حج عمره برای زائران ایرانی نیز از سر گرفته شد.

هفته گذشته حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در دیدار با شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، درمورد از سرگیری حج عمره برای زائران ایرانی توافق کردند.

بیشتر از جهان