اقتصاد ۱۷ میلیون دلاری گل سرخ طائف عربستان

منطقه طائف به شهر گل سرخ نیز معروف است

وزارت فرهنگ عربستان سعودی میزبان هجدهمین دوره جشنواره گل سرخ طائف است تا بازدیدکنندگان را با جنبه‌های فرهنگی و تاریخی این گل گران‌بها آشنا کنند.

این جشنواره هر بهار بازدیدکنندگانی را از سراسر عربستان جذب می‌کند تا فرایند تبدیل گل سرخ به گران‌ترین روغن‌ معطر جهان را از نزدیک تماشا کنند. به گزارش عرب‌نیوز، به دنبال برداشت حدود ۵۵۰ میلیون شاخه گل سرخ از کوه‌های السراوات، سرمایه‌گذاری در تولید گل رز طائف به بیش از ۱۷ میلیون دلار رسیده است.

منطقه طائف که به شهر گل سرخ نیز معروف است، هر سال با پوششی از گل رزهای صورتی تزیین می‌شود. بوته‌های گل از دره محرم یا وادی محرم به سمت الهدا و در نهایت تا ارتفاعات دو هزار و ۵۰۰ متری کوه الشفا در جنوب این شهر می‌رویند. رویش گل سرخ‌ها در این منطقه هر سال از ماه دسامبر آغاز می‌شود و پس از ۵۵ روز، عطر و رنگ این گل‌ها، ظاهر کل منطقه را تغییر می‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در خلال جشنواره امسال، تهیه بزرگ‌ترین سبد گل سرخ جهان با ۸۴ میلیون و ۵۴۰ هزار شاخه گل از ۲۶ نوع رز مرغوب، رکورد گینس را شکست. برای ساخت این سبد گل، ۱۹۰ مرد و زن جوان طائفی حدود ۱۶۸ ساعت وقت صرف کردند.

تقریبا ۹۱۰ مزرعه گل سرخ در سراسر استان طائف پراکنده‌اند و حدود ۷۰ کارخانه و آزمایشگاه گل سرخ بیش از ۸۰ نوع مشتقات گل سرخ را استخراج و تولید می‌کنند که اغلب در تولید عطر و محصولات مراقبت از بدن استفاده می‌شوند.

گلاب طائف که با تقطیر گل سرخ فراوری می‌شود، فرایند پیچیده‌ای که حدود ۱۲ ساعت طول می‌کشد و گل‌ها را به عطر تبدیل می‌کند. محصول دیگری که از گل سرخ تهیه و استخراج می‌شود، روغن گران‌قیمت گل سرخ است.

این محصولات محبوبیت زیادی دارند و صنعت گل رز طائف از طریق ایجاد فرصت‌های شغلی و بازاریابی، عامل مهمی در توسعه جامعه محلی است.

بیشتر از اقتصاد