مهدی طارمی، اولین بازیکن ایرانی لیگ عربستان می‌شود؟

روزنامه پرتغالی «رکورد» خبر داد که الهلال دنبال جذب گلزن ایرانی پورتو است

 مهدی طارمی در ورزشگاه لوز لیسبون ۷ آوریل ۲۰۲۳-PATRICIA DE MELO MOREIRA / AFP

تابستان گذشته شایعات زیادی درباره انتقال مهدی طارمی به لیگ برتر انگلستان شنیده شد. بعد از جام جهانی هم گفته شد که ریو فردیناند طبق توافقی با مدیر برنامه‌های گلزن ایرانی قرار است واسطه انتقال او به لیگ برتر باشد. با این حال احتمالا هیچ‌وقت مهدی طارمی را در این لیگ جذاب نبینیم.
درخشش گلزن ایرانی پورتو مورد توجه تیم‌های مدعی لیگ برتر انگلیس قرار دارد، ولی روزنامه پرتغالی رکورد نوشت که او ممکن است فصل آینده راهی الهلال عربستان شود.
در گزارش رکورد آمده است: «مهدی طارمی ممکن است آخرین روزهایش را در باشگاه پورتو تجربه کند. او تا پایان فصل در اختیار سرجیو کونسیسائو خواهد بود، اما به نظر می‌رسد که فصل بعد او را در جای دیگری خواهیم دید. الهلال، یک باشگاه قدرتمند در عربستان سعودی است که برای جذب لیونل مسی، حاضر شد ۲۲۰ میلیون یورو در هر فصل را به فوق‌ستاره آرژانتینی پیشنهاد بدهد. حالا آنها می‌خواهند کار تقویت خود را از دراگائو آغاز کنند، زیرا از قبل مذاکراتی را با باشگاه پورتو برای جذب بهترین گلزن تیم سرجیو کونسیسائو آغاز کرده‌اند.»
طارمی تا سال ۲۰۲۴ با پورتو قرارداد دارد و رقم فسخ قراردادش ۶۰ میلیون یورو است. اگر پورتو تابستان امسال حاضر به فروش مهاجم ایرانی نشود در آینده امکان درآمدزایی از فروش او را نخواهد داشت. ظاهرا طارمی هم با این انتقال موافق است و می‌تواند دستمزد بالایی از این تیم متمول دریافت کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


عربستان دنبال دریافت میزبانی جام جهانی ۲۰۳۰ است و از سال گذشته باشگاه‌های این کشور سرمایه‌گذاری زیادی را شروع کرده‌اند که در راس آنها انتقال رونالدو به النصر بود. جذب ستارگان فوتبال و مربیان مطرح سیاست جدید لیگ عربستان است که می‌تواند توجه رسانه‌های بین‌المللی را به سمت آن جلب کند. مهدی طارمی هم به عنوان یکی از ستارگان فوتبال آسیا هدف نقل و انتقالاتی جذابی برای الهلال محسوب می‌شود.
ستارگان فوتبال ایران تجربه بازی در لیگ‌های قطر و امارات را دارند، ولی برخی تنش‌های سیاسی تا کنون مانع از انتقال آنها به لیگ عربستان بوده است. مهدی شیری، هافبک اسبق پرسپولیس تنها بازیکن ایرانی است که با یک تیم عربستانی قرارداد بست. النصر در سال ۱۳۸۸ با شیری قرارداد امضا کرد، ولی به دلیل صادر نشدن ویزا، شیری هرگز پیراهن این تیم را به تن نکرد و باشگاه مجبور شد به او غرامت بپردازد.
در هفته‌های گذشته یخ روابط ایران و عربستان شکسته و دو کشور در آستانه بازگشایی سفارت‌های‌شان قرار دارند. الهلال مشکلی برای عقد قرارداد با طارمی ندارد و مهاجم پورتو می‌تواند اولین بازیکن ایرانی لیگ عربستان باشد.
در فضای رسانه‌ای فوتبال ایران به شکل سنتی مرسوم است که از حضور بازیکنان ایرانی در لیگ‌های امارات و قطر انتقاد شود و حضور ستاره‌های ایرانی در این لیگ‌ها نشانه خوش‌نشینی و تنبلی آنها محسوب می‌شود که کار سخت‌تر، یعنی بازی در اروپا را انتخاب نکرده‌اند. این انتقادات همیشه منطقی نیست و بازی در لیگ‌های آسیایی با توجه به پیشرفت چشمگیر سرمایه‌گذاری در فوتبال آسیا چیزی نیست که ستاره‌ها از آن چشم‌پوشی کنند.
بازی در لیگ عربستان البته می‌تواند با حضور احتمالی مهدی طارمی، پنجره تازه‌ای برای بازیکنان ایرانی باشد اگرچه دشوار و بعید است که ستاره‌های پرشماری از فوتبال ایران به لیگ عربستان راه پیدا کنند. رقابت با گزینه‌های خارجی برای بازی در یک لیگ معتبر آسیایی آسان نیست.
مهدی طارمی از موفق‌ترین لژیونرهای سالیان اخیر فوتبال ایران است. اگرچه محبوبیت خود بین هواداران ایرانی را مثل اغلب بازیکنان تیم جمهوری اسلامی ایران در جام جهانی قطر خدشه‌دار دیده است. واکنش‌های آنها به هنگام خیزش سراسری در ایران، آن رویکردی نبود که اکثریت مردم و هواداران ایرانی فوتبال از یک چهره و بازیکن ملی توقع داشتند.

بیشتر از فوتبال