آمادگی برای نشست جده؛ سفر وزیر خارجه سوریه به عربستان سعودی

فیصل مقداد دو روز پیش از اجلاس ۹ کشور عربی در جده که قرار است جمعه پیش رو برگزار شود، وارد این شهر شد

 استقبال از وزیر خارجه سوریه در فرودگاه جده ۱۲ آوریل ۲۰۲۳ -- SPA / AFP-

فیصل مقداد، وزیر امور خارجه سوریه، با دعوت همتای سعودی خود در روز چهارشنبه، ۱۲ آوریل (۲۳ فروردین)، وارد جده شد.

این نخستین سفر وزیر امور خارجه سوریه به عربستان سعودی پس از آغاز جنگ داخلی در سوریه در سال ۲۰۱۱ است.

ریاض در بیانیه‌ای اعلام کرد دو طرف در جلسه‌ای درباره دستیابی به راه‌حلی سیاسی برای بحران سوریه گفت‌وگو خواهند کرد که وحدت، امنیت و ثبات سوریه را حفظ کند.

وزیران امور خارجه دو کشور همچنین درباره تسهیل بازگشت آوارگان سوری به سرزمین خود و تضمین دسترسی بشردوستانه به مناطق آسیب‌دیده در سوریه، گفت‌وگو خواهند کرد.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فیصل مقداد دو روز پیش از اجلاس ۹ کشور عربی در جده که قرار است جمعه پیش رو برگزار شود، وارد این شهر شد. اجلاس جمعه ۹ کشور عربی قرار است درباره صدور مجوز شرکت دولت بشار اسد، رئیس ‌جمهوری سوریه، در نشست اتحادیه عرب در ماه آینده، تصمیم‌گیری کند.

نشست سران اتحادیه عرب، قرار است ماه مه ۲۰۲۳ در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، برگزار شود. سوریه به‌ دلیل سرکوب وحشیانه اعتراض‌های طرفداران دموکراسی که به آغاز جنگ داخلی در این کشور انجامید، از اتحادیه عرب اخراج شد.

ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه قطر، گفت که شش کشور شورای همکاری خلیج فارس شامل بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی، و وزیران خارجه مصر، عراق و اردن، جمعه، ۱۴ آوریل (۲۵ فروردین)، در جده دیدار می‌کنند.

در چند ماه گذشته، تعامل فزاینده‌ای از طرف کشورهای عربی با بشار اسد که از زمان آغاز جنگ سوریه در ۲۰۱۱ منزوی شده بود، آغاز شده است.

بشار اسد، رئیس ‌جمهوری سوریه، که از زمان آغاز جنگ داخلی کشورش در ۲۰۱۱ از نظر دیپلماتیک منزوی شده است، طی دو ماه گذشته از امارات و عمان بازدید کرده است.

عربستان سعودی ماه گذشته اعلام کرد که مذاکرات خود را با دمشق برای ازسرگیری خدمات کنسولی آغاز کرده است.

بیشتر از جهان