تاریخچه تاج و نشان‌هایی که پادشاه بریتانیا در روز تاج‌گذاری استفاده می‌کند

مراسم تاج‌گذاری پادشاه بریتانیا شامل مجموعه‌ای از اشیا مقدس و نمادین است

شاه در لحظه تاج‌گذاری، این تاج زرین یکپارچه و آراسته به سنگ‌های قیمتی و خز قاقم را بر سر خواهد گذاشت - Royal Collection Trust

قاشق قرن دوازدهمی، هزاران الماس و اشیایی که کاربردشان را همه فراموش کرده‌اند، جزو لوازم تاج‌گذاری پادشاه بریتانیا است. اسکای‌نیوز این تزئینات تشریفاتی و معنای‌ آن‌ها را بررسی کرده است. 

تزئینات تاج‌گذاری در کانون جواهرات سلطنتی‌اند و درون «برج لندن» حفظ می‌شوند.

مراسم تاج‌گذاری پادشاه بریتانیا از جمله مواردی است که این مجموعه مقدس را که حاوی ده‌ها شیء مهم و نمادین است و باید از آن‌ها مراقبت کرد، بیرون می‌آورند.

در ادامه به تمام تزئیناتی که ششم مه سال جاری، روز  رسمی تاج‌گذاری شاه و ملکه همسر، خواهیم دید، از تاج‌ها و شمشیرها گرفته تا عصاها و گوی‌ها، و معنای تمامی آن‌ها می‌پردازیم. 

تاج ادوارد مقدس

نخست با یکی از بزرگ‌ترین تزئینات آغاز می‌کنیم؛ «تاج ادوارد مقدس» که در واقع دو کیلو و ۲۳۰ گرم (حدود پنج پوند) وزن دارد.

به گزارش اسکای نیوز، شاه در لحظه تاج‌گذاری، این تاج زرین یکپارچه و آراسته به سنگ‌های قیمتی و خز قاقم را بر سر خواهد گذاشت.

از این تاج فقط در این لحظه استفاده می‌شود و از دوران‌های گذشته، بیرون بردن آن از کلیسای وست‌مینستر ممنوع بوده است. به همین دلیل، تاج دومی برای شاه ساخته‌اند تا بعد از مراسم تاج‌گذاری، بر سر بگذارد.

طبق گزارش‌ها، ملکه الیزابت برای اینکه به وزن تاج‌ها عادت کند، راه رفتن با قرار دادن کیسه‌های آرد بر روی سر را تمرین کرد.

تاج حکومتی شاهنشاهی

به گزارش اسکای نیوز، این تاج، «تاج مخصوص کار» شاه است که در مناسبت‌های رسمی مانند مراسم حکومتی گشایش پارلمان، از آن استفاده می‌کند.

مانند تاج ادوارد مقدس، این تاج نیز کلاهی از جنس مخمل نفیس بنفش زیر قوس‌های زرینش دارد.

این تاج که ۱۹۳۷، سفارشی برای مراسم تاج‌گذاری شاه جورج ششم ساخته شده است، دارای ۲۸۶۸ قطعه الماس، ۱۷ قطعه یاقوت کبود، ۱۱ قطعه زمرد و ۲۶۹ قطعه مروارید است.

طبق افسانه‌ای، هنری پنجم در نبرد آزینکورت یکی از سنگ‌های این تاج، یعنی یاقوت شاهزاده سیاه، را بر کلاهخود داشت.

تاج ملکه ماری

به گزارش اسکای نیوز، ملکه همسر نیز در این مراسم تاج‌گذاری تاجی بر سر می‌گذارد که «تاج ملکه ماری» خواهد بود.

این تاج را از محل معمول نگهداری‌اش، یعنی برج لندن، بیرون آورده‌اند تا اندازه جدید آن تعیین، و طبق سلیقه ملکه همسر روزآمد شود. تعداد قوس‌های آن از هشت به چهار کاهش می‌یابد.

این تاج در اصل در ۱۹۱۱ و سفارشی برای تاج‌گذاری ماری تکی، ملکه همسر در مراسم تاج‌گذاری شاه جورج پنجم، تهیه شد.

پس از مراسم تاج‌گذاری، ملکه همسر با نام «ملکه کامیلا» شناخته خواهد شد.

آمپولا و قاشق

آمپولای زرین که در قالب عقابی با بال‌های گشوده ساخته شده است، و نیز قاشق تاج‌گذاری، در مقدس‌ترین بخش این مراسم به کار می‌رود؛ یعنی مسح کردن شاه با روغن مقدس.

سر این عقاب به صورت پیچی باز می‌شود و روغن درون آن می‌ریزند. سوراخ ریزی نیز بر نوک عقاب تعبیه شده است که از آن روغن را در قاشق می‌ریزند.

در افسانه‌ها آمده است که توماس بکت در خواب دید که مریم باکره این اشیا را برای استفاده در مراسم تدهین شاهان آینده به او می‌دهد.

به گفته کاترین جونز، متصدی ارشد بایگانی امانی مجموعه اشیای سلطنتی، این قاشق قرن دوازدهمی قدیمی‌ترین ابزاری است که در این مراسم تاج‌گذاری به کار می‌رود و «بازمانده‌ مهمی» است.

اسکای نیوز اعلام کرد که تقریبا همه تزئینات تاج‌گذاری را در جنگ داخلی سال ۱۶۴۹ انگلستان ذوب کردند، اما این قاشق مصون ماند و جامه‌دار چارلز اول آن را خرید و سپس به چارلز دوم فروخت.

اسقف اعظم روغن را از این آمپولا به قاشق می‌ریزد، سپس دو انگشت خود را برای تدهین سر، سینه و دستان شاه، در آن فرو می‌برد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این روغن مقدس تدهین، مارس گذشته در مراسمی در کلیسای مقبره مقدس اورشلیم  تقدیس شد.

این روغن را از زیتون‌های زیتون‌زارهای کوهستان زیتون (Mount of Olives) تهیه کرده‌اند؛ رشته‌کوهی که از اطراف شهر قدیم اورشلیم، شهر مهم مذهبی مسیحیان و یهودیان، آغاز می‌شود.

این روغن به عطر کنجد، گل سرخ، یاس، دارچین، شکوفه نارنج، شکوفه درخت حسن لبه، عنبر و نیز شکوفه پرتقال معطر است.

عصای ادوارد مقدس

چارلز فریس، مورخ عمومی کاخ‌های تاریخی سلطنتی، این عصا را «شیئی اسرارآمیز» توصیف کرده است، چون هیچ‌کس با قطعیت نمی‌داند کاربرد اصلی آن چه بوده است.

حدود یک دهه پس از نابودی همه تزیینات تاج‌گذاری در ۱۶۴۹، آن‌ها را برای تاج‌گذاری چارلز دوم از نو ساختند و به رغم فراموش شدن کاربرد و ظاهر این عصا، آن را نیز بار دیگر ساختند و با اینکه هیچ کاربرد مشخصی در مراسم‌های تا‌ج‌گذاری نداشته، همچنان در این مراسم‌ها حضور داشته است.

سه شمشیر

این شمشیرهای موسوم به «رحمت»، «عدالت معنوی» و «عدالت دنیوی»، احتمالا جزو نخستین اشیایی بوده که در مراسم‌های تاج‌گذاری به چشم می‌خورند، زیرا آن‌ها را به شکل عمودی و بدون غلاف، پیشاپیش ورود شاه به مراسم، به کلیسای وست‌مینیستر می‌برند.

این شمشیرها نماد قدرت‌ها و مسئولیت‌های سلطنتی‌اند و شمشیر «رحمت» به شکل نمادین، لبه‌ای ضخیم دارد.

شمشیر مرصع پیشکش، مهمیزها و بازوبندها

به گزارش اسکای نیوز، «شمشیر پیشکش» از اشیایی است که شاه در طول این مراسم و پس از تدهین، دریافت می‌کند.

بر تن شاه ردا می‌پوشانند و تعدادی اشیای نمادین، از جمله این شمشیر، مهمیزها و بازوبند یا مچ‌بندهایی را به او اعطا می‌کنند.

مهمیزها نماد ارزش‌های شوالیه‌ای حفاظت از ضعفا و کلیسا، و بازوبندها نیز نماد پیوند شاه با مردمش و ارزش‌های اخلاص و خردمندی‌اند.

دو گرز

گرزی که صلیب دارد، نماد قدرت معنوی و دنیوی است. این گرز را در دست راست شاه می‌گذارند و او آن را در طول مراسم تاج‌گذاری و جلوس بر تخت در دست خواهد داشت و در طول مراسم حرکت جمعی با خود حمل خواهد کرد.

گرزی که نقش کبوتر دارد، در دست چپ او قرار می‌گیرد و نماد قدرت معنوی است، زیرا کبوتر نماد روح‌القدس است.

گوی

این گوی، نماد جهان است و به سه قاره‌ای تقسیم می‌شود که در قرون وسطی در انگلستان شناخته شده بودند، و نماد قدرت دنیوی و مسیحی است.

انگشتر سلطنتی

انگشتر سلطنتی دارای یاقوت‌هایی است که به شکل صلیب جورج مقدس، روی زمرد قرار گرفته است. این انگشتر نماد شرافت، ایمان و تعهد شاه به مردم کشورش و کلیسا است.

بیشتر از زندگی