چسب تستوسترون، درمانی برای علائم یائسگی

در صورت تایید نهاد‌های نظارتی، در بریتانیا زنانی که با کاهش میل جنسی ناشی از یائسگی مواجه‌اند، اولین کسانی خواهند بود که چسب جدید را امتحان می‌کنند

پژوهشگران در بریتانیا درحال ساختن تنها چسب تستوسترون در جهان‌اند که هدف آن کاهش علائم تجربه‌شده در نتیجه یائسگی است.

سطوح پایین تستوسترون پس از یائسگی می‌تواند به کاهش میل جنسی منجر شود و همچنین با کاهش انرژی، سردرد و اختلال در تمرکز مرتبط است.

پزشکان در حال حاضر می‌توانند برای کسانی که میل جنسی کمی دارند و درمان جایگزینی هورمونی (اچ‌ار‌تی) در تسکین علائم آن‌ها موثر نبوده است، ژل تستوسترون تجویز کنند. اگرچه [این درمان] در بریتانیا، برای زنانی که با علائم مرتبط با یائسگی مواجه‌اند، تایید نشده است.

بر اساس تجزیه‌‌وتحلیل داده‌های سازمان خدمات ملی سلامت بریتانیا (ان‌اچ‌اس)، نسخه‌های صادرشده برای زنان برای ژل تستوسترون از نوامبر ۲۰۱۵ به میزان ۱۰ برابر افزایش یافته و همچنین پس از پخش مستند «سکس، افسانه و یائسگی (Sex, Myths and the Menopauuse) داوینا مک‌کال از کانال ۴ در اوایل سال ۲۰۲۱، به‌شدت زیاد شده است.

در حالی که چسب‌های اچ‌آرتی استروژن و پروژسترون که هورمون‌ها را از راه جذب از طریق پوست [به بدن] می‌رسانند، به‌طورگسترده استفاده می‌شوند، در حال حاضر برای زنانی که با علائم نامطلوب پس از یائسگی مواجه‌اند، هیچ چسب تستوسترونی در دسترس نیست.

یک شرکت مستقر در کاونتری به نام مدهرنت (Medherant) که دیوید هادلتون، استاد دانشگاه وارویک، آن را تاسیس کرده، قصد دارد این نقص را برطرف کند و امیدوار است که آزمایش‌های بالینی را در پاییز آغاز کند.

اگر این درمان در نهایت تاییدیه قانونی دریافت کند، این تنها چسب جایگزین تستوسترون در سطح جهان خواهد بود و برای اولین بار در بریتانیا معرفی می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پروفسور هادلتون گفت: «این دستاوردی بسیار هیجان‌انگیز برای ما است‌ــ پتانسیل این فناوری برای بهبود زندگی زنان بسیار زیاد است. کاری که ما در مدهرنت و وارویک انجام می‌دهیم، فقط در حد فرضیه نیست، بلکه هدف آن مشکلی است که زنان با آن مواجه‌اند و می‌تواند زندگی روزمره و شغل آن‌ها را به‌شدت تحت تاثیر قرار دهد. این دستاورد می‌تواند محصولی ارائه دهد که بسیار موردنیاز است و در دسترس نیست.»

«با این فناوری که از قبل می‌دانیم کارآمد است، می‌توانیم از چسب جدیدمان برای حذف اختلالی بیهوده از زندگی روزمره زنان استفاده کنیم. امیدواریم این امر زندگی زنانی را که از مشکلات یائسگی در رنج‌اند، در سطح ملی و در واقع در سطح جهانی متحول کند.»

جان برت، مدیر اجرایی مدهرنت، که تقریبا سه میلیون پوند برای این مطالعه جمع‌آوری کرد، گفت: «داشتن بودجه برای اولین کارآزمایی بالینی چسب تستوسترون ما برای زنان یائسه، مدهرنت را قادر می‌کند گام بزرگی در جهت ثبت محصول بردارد و بتواند این شکاف قابل‌توجه در گزینه‌های موجود برای زنان در این مرحله بسیار مهم از زندگی را هدف قرار دهد.»

این واقعیت که افزایش شدید تعداد زنانی که در سال‌های اخیر برایشان ژل تستوسترون تجویز می‌کنند، شامل هزاران بیمار زیر ۴۹ سال است، نگرانی‌هایی را در میان کارشناسان برانگیخته است؛ با این حال، پائولا بریگز، از انجمن یائسگی بریتانیا، هشدار می‌دهد که به زنان در مورد مزایای احتمالی این ژل اطلاعات غلط داده می‌شود.

بریگز به مجله داروسازی (The Pharmaceutical Journal) گفت: «زنان به این باور می‌رسند که این قطعه گم‌شده قطعه گم‌شده پازل است و راه‌حلی برای مشکلات روابط آن‌ها خواهد بود و من فکر می‌کنم ما باید در مورد نحوه ارائه این اطلاعات برای زنان بسیار علمی‌تر باشیم.»

سوزان دیویس، مشاور کمیته راهبری گروه یائسگی سازمان خدمات ملی سلامت بریتانیا، گفت که اگرچه افزایش تعداد تجویزها نشان‌دهنده نقش تستوسترون در درمان علائم مرتبط با یائسگی است، اگر این ژل پیش از یائسگی برای زنان تجویز شود، نگران‌کننده است.

گزارش تکمیلی از پی‌ای (PA)

© The Independent