روزنامه لوموند: داعش در شمال افغانستان یک منطقه باستانی را تاراج کرده است

«دیلبرجین» بازمانده‌های یک شهر باستانی است که احتمالا در سده پنجم پیش از میلاد در زمان شاهنشاهی هخامنشی بنا شده بود

مرکز باستان‌شناسی فرانسه (دافا) عملکرد این «غارت‌گران» را با تصاویر ماهواره‌ای بررسی کرده است - Lemonde /the French Archaeological Delegation in Afghanistan (DAFA)

روزنامه لوموند فرانسه گزارش داد که یک منطقه بزرگ باستانی در شمال افغانستان، به دست شاخه‌ خراسان داعش تاراج شده است. به گفته‌ این روزنامه این منطقه که درشمال‌ غربی استان بلخ قرار دارد، مدت‌ها است که از دسترس حاکمان افغانستان خارج شده است.

در این گزارش، از «دیلبرجین» به‌عنوان بزرگ‌ترین منطقه باستانی یاد شده است که در ۴۰ کیلومتری شمال‌ غرب شهر مزارشریف در مرز شمالی افغانستان با تاجیکستان و ترکمنستان واقع شده است و بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ کنده‌کاری شده و آثار باستانی آن غارت شده است.

«دیلبرجین» بازمانده‌های یک شهر باستانی است که احتمالا در سده پنجم پیش از میلاد در زمان شاهنشاهی هخامنشی بنا شده بود.

به گفته‌ این روزنامه‌ فرانسوی، روش حفاری و وسایلی که در تخریب این منطقه تاریخی-باستانی استفاده شده شباهت‌های زیادی به حفاری‌های «دولت اسلامی داعش» دارد که قبلا در سوریه و عراق دیده شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این گزارش آمده است که روش کار غارتگران نشان می‌دهد که آن‌ها مردم محلی نیستند و با کمک متخصصان حرفه‌ای توانسته‌اند چنین تخریبی را انجام بدهند.

تجزیه و تحلیل عکس‌های ماهواره‌ای منطقه دلبرجین که بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۲ گرفته شده است، نشان می‌دهد که غارتگران، اولین بولدوزر را در آوریل ۲۰۱۹ وارد این منطقه کردند و پس از آن در اکتبر ۲۰۱۹، راهی را برای دسترسی به شمال این منطقه ایجاد کردند.

بر اساس آنچه در روزنامه لوموند آمده، حفاری باعث شده است دماغه ارگ قدیمی در منطقه دلبرجین به ارتفاع ۱۰ متر کاملا ناپدید شود. این روزنامه به نقل از باستان‌شناسان نوشته است که غارتگران امیدوار بودند زیر آن گنجینه‌هایی از کتیبه‌ها، دست‌نوشته‌ها، جواهرات طلا یا سایر آثار باستانی مربوط به قرن سوم و چهارم قبل از میلاد را پیدا کنند.

این روزنامه به نقل از مرکز باستان‌شناسی فرانسه (دافا) که عملکرد این «غارت‌گران» را با تصاویر ماهواره‌ای بررسی کرده، نوشته است که تاراج‌کنندگان ممکن است برخی اشیای سنگی مانند مجسمه‌های باستانی را در نتیجه حفاری پیدا کرده باشند. این مرکز می‌گوید ممکن است استفاده از ماشین‌آلات سنگین به این آثار آسیب رسانده باشد.

بر اساس یافته‌های دافا، غارتگران در نوامبر ۲۰۲۰ راه‌های نفوذ دیگری نیز به سمت غرب و جنوب منطقه ایجاد کردند که از طریق آن توانستند اجسام را از آنجا بیرون بکشند.

لوموند براساس تحقیقات مرکز باستان‌شناسی فرانسه برای افغانستان (دافا) و موسسه دیجیتال‌سازی میراث‌های تاریخی (اکونم) نوشت: «هزاران متر مکعب با استفاده از بیل مکانیکی در این منطقه حفاری شده است.»

مرکز باستان‌شناسی فرانسه گفت برای قاچاق آثار تاریخی غارت‌شده دو فرضیه وجود دارد. فرضیه اول این است که داعش در این غارت‌ها تنها بوده و کامیون‌ها را از طریق مرز ترکمنستان، با عبور از صحرایی به اندازه ۶۰ کیلومتر، به دشواری قاچاق کرده است.

فرضیه دوم این است که این گروه، با استفاده از فساد گسترده در تبانی با حکومت سابق افغانستان یا طالبان، به این مناطق باستانی دسترسی پیدا کرده است.

روزنامه لوموند در این گزارش که روز شنبه (۷ آوریل) منتشر شد، تاکید کرد که این حفاری غیرقانونی سه ساله به آثار باستانی‌ای آسیب زده است که می‌توانست برای درک گسترش بودیسم در آسیای مرکزی و چین مهم باشد.

بیشتر از جهان