آوازخوانی دختر و پسر افغان در اعتراض به ممنوعیت ورود افغان‌ها به مجتمع بام‌لند

از اول تا چهارم فروردین، ورود افغان‌ها به مجتمع بام‌لند در تهران ممنوع شده بود

یک دختر و پسر جوان افغان مقیم ایران، در واکنش به ممنوعیت ورود مهاجران افغان به مجتمع تفریحی بام‌لند درنزدیکی دریاچه چیتگر، با اجرای موسیقی خیابانی اعتراض کردند. ویدیویی از این هنرمندان در فضای مجازی منتشر شده که با استقبال گسترده مواجه شده است.

دختر جوانی که در این ویدیو صحبت می‌کند، روسری بر سر ندارد و می‌گوید از شنیدن خبر ممنوعیت ورود افغان‌ها به مجتمع بام‌لند ناراحت شده است. او در این ویدیو می‌گوید: «اینجایی که برایتان می‌خواهم بخوانم جرم است، شال ندارم جرم است. اصالتا افغانستانی هستم و علت اینکه آمدم اینجا بخوانم، یک مشکل خیلی بزرگی است که پیش آمده، خبر جدیدی است که شنیدم. اخیرا ورود افغان‌ها به بام‌لند تهران ممنوع شده.»

او می‌افزاید: «من انسان هستم و شما انسان هستید و این حق انسانی من است. منی که اینجا متولد و بزرگ شدم، حتی نتوانم بروم بام‌لند خرید یا یک چیزی بخورم. امیدوارم حمایت کنید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این دو هنرمند با خواندن آهنگ اعتراضی از مردم می‌خواهند که پیام و ویدیوی آن‌ها را در فضای مجازی بازنشر کنند و از هدف آنان که اعتراض به ممنوعیت ورود افغان‌ها به مجتمع بام لند است، حمایت کنند.

چهارشنبه گذشته ۱۶ فروردین، روزنامه شرق در گزارشی نوشت: «برای راحتی شهروندان ایرانی، ورود افغانستانی‌ها در  چهار روز [ اول تا چهارم فروردین] به مجتمع بام‌لند ممنوع شده است.»

مسئولان مجمتع بام‌لند به تماس‌های خبرنگار روزنامه شرق پاسخی نداده‌اند و دیگر مسئولان دولتی نیز این خبر را رد یا تایید نکرده‌اند. با این حال، روزنامه شرق به نقل از علی‌رضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران، نوشت: «این نوع تصمیم‌گیری‌ها نه با روحیات ایرانی و مذهبی ما همخوانی دارد و نه انسانی است. وقتی این مهاجران در کشور ما حضور پیدا کرده‌اند باید از خدمات عمومی استفاده کنند.»

انتشار خبر ممنوعیت ورود افغان‌ها به مجتمع بام‌لند که از مکان‌های محبوب تفریحی در تهران است، واکنش‌‎هایی را در فضای مجازی به دنبال داشته است. شماری از شهروندان ایرانی با انتقاد از این عملکرد، آن را اقدامی نژادپرستانه توصیف کرده‌اند. 

حدود ۴ میلیون مهاجر در ایران زندگی می‌کنند که بخشی از آنان از دست‌کم ۴۰ سال پیش به این‌سو در ایران‌اند و شماری دیگر نیز در این کشور زاده و بزرگ شده‌اند. با فروپاشی دولت جمهوری در افغانستان، شمار مهاجران افغان در ایران افزایش یافت و این روند با تداوم سلطه طالبان و افزایش فقر و بیکاری در افغانستان، همچنان ادامه دارد.

پیش از این نیز، گزارش‎‌های متعددی از بدرفتاری مرزبانان و نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران با مهاجران افغان منتشر شده است، اما مسئولان دولتی در ایران در بسیاری از موارد این گزارش‌ها را رد کرده‌اند.

بیشتر از جهان