اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری طالبان: ایران اکنون بزرگ‌ترین شریک تجاری افغانستان است

به گفته‌ طالبان، اکنون سطح دادوستد میان این دو کشور به یک میلیارد دلار در سال می‌رسد

نشست معارفه سفیر و دیپلمات‌های ایران در اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان تحت کنترل طالبان - ACCI

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان تحت کنترل طالبان می‌گوید که در شرایط کنونی، ایران به بزرگ‌ترین شریک تجاری افغانستان تبدیل شده است. به گفته‌ این اتاق، اکنون سطح دادوستد میان این دو کشور به یک میلیارد دلار در سال می‌رسد.

خان‌جان الکوزی، معاون اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری طالبان، روز شنبه ۱۹ فروردین، در یک نشست خبری در کابل گفت که روابط اقتصادی و بازرگانی افغانستان با ایران نسبت به دیگر کشورهای همسایه‌ در حال توسعه است.

به گفته‌ الکوزی، یکی از دلایل افزایش مبادلات کالا میان ایران و افغانستان، این است که چالش‌های بانکی میان دو کشور وجود ندارند، اما برعکس با دیگر کشورهای همسایه‌ مشکلات بانکی یکی از موانع بزرگ سر راه روابط بازرگانی است. 

معاون اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری طالبان در این نشست همچنین از جمهوری اسلامی ایران خواست تسهیلاتی را در بخش تعرفه‌های گمرکی در نظر بگیرد.

او تاکید کرد: «روابط اقتصادی و بازرگانی افغانستان با ایران نسبت به همه‌ کشورهای همسایه در حال توسعه است. در شرایط کنونی، ایران بزرگ‌ترین شریک تجاری افغانستان است و این رابطه هر روز در حال گسترش است.» 

به گفته‌ خان‌جان الکوزی، روابط بازرگانی افغانستان با ایران تنها در مبادله کالا خلاصه نمی‌شود، بلکه کابل از طریق بندرهای ایران از جمله بندرعباس و چابهار، ترانزیت نیز انجام می‌دهد. 

از سوی دیگر هم، عبدالسلام آخندزاده، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت طالبان، در این نشست خبری تاکید کرد که اکنون افغانستان با تمام کشورهای همسایه روابط «حسنه» بازرگانی دارد، اما این روابط با ایران هر روز در حال گسترش است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او تاکید کرد: «ایران اکنون در افغانستان در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری کرده است و به‌ویژه در بخش‌های کشاورزی، زغال و تولید برق اراده برای سرمایه‌گذاری دارد.»

پیش از این، حسن کاظمی قمی، سفیر ایران در کابل، در یک نشست با اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری طالبان گفته بود که افغانستان باثبات به نفع ایران و منطقه است و سیاست جمهوری اسلامی این است که در بخش اقتصاد و امنیت به‌صورت جدی همکاری کند. 

او تاکید کرد: «افغانستان که باثبات، سازنده و شکوفا باشد ما منتفع می‌شویم، مردم افغانستان و منطقه منتفع خواهند شد و این سیاستی درست است. جمهوری اسلامی در عرصه اقتصاد، امنیت یا هر حوزه دیگری، سیاستش بر این است که این همکاری را جدی کند.»

مسئولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری طالبان در این نشست از مقام‌های ایران خواستند که در ساخت راه‌آهن در بندرهای مشترک افغانستان و ایران از جمله بندر اسلام‌قلعه، فراه و نیمروز همکاری کنند.

یونس مهمند، یکی از معاونان دیگر این اتاق، تاکید کرد: «ما می‌خواهیم که در مرزهای اسلام‌قلعه، مرز فراه و نیمروز، شش تا هشت کیلومتر راه‌آهن داشته باشیم تا از ازدحام خودروها جلوگیری شود و ترانزیت آسان‌تر انجام شود. این راه‌آهن در هر بندر نیاز است که از یک انبار تا انبار [دیگر] ایجاد شود.» 

با این حال، قمی تاکید کرد که ایران آماده همکاری با افغانستان است و در تلاش است که با مساعد کردن زمینه‌ها برای توسعه‌ صادرات افغانستان، از یک‌سو، حجم تجاری را افزایش دهد و از سوی دیگر، «نابرابری» در میزان صادرات کاهش پیدا کند. او تاکید کرد که تلاش دارد حجم تجاری میان این کشور به مرز هشت میلیارد دلار برسد. بر اساس آمارهای اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان تحت کنترل طالبان، میزان صادرات ایران به افغانستان به مرز ۲ میلیارد دلار می‌رسد و برعکس، میزان صادرات افغانستان به ایران ۲۰ میلیون دلار است. 

با این حال، سفیر ایران در کابل در نشستی به کنایه گفت: «البته حجم صادرات شما از صادرات ما بیشتر است؛ حجم درآمدهای نیروی انسانی افغانستان از ایران بیشتر از صادرات ما به این کشور است.»

جمهوری اسلامی ایران پس از تسلط طالبان بر افغانستان، روابط خوبی با این گروه برقرار کرده و سفارت افغانستان در تهران را نیز به طالبان واگذار کرده است.

بیشتر از جهان